FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Rejvparty i Rya skog

Stig Fredriksson     



Morgonen den 18/5 var kylig och studiecirkeln i GOF förhoppningsfull. Rya skog var ju ett bekant fågelställe, med mycket sångfåglar, där hade inte alla varit. 06:15 samlades vi på p-platsen. Men vad var detta? Hög dånande musik... rejv-party hade invaderat naturreservatet. Vi for
till Torslandaviken i den bistra vårmorgonen, gök, törnskata och brun kärrhök samt en tät flock svalor över vassar och buskar, inklusive årets första tornsvalor. Åter till Rya skog 10:00 - fortfarande pågick partyt. Brusade upp, det är ju ändå naturreservat! Alex kom och blev lite betänksam - nollgradigt, nykläckta ungar, möjligen har föräldrar skrämts bort hela natten. Sämsta ställe och tid i trakten för rejv. Alex lovade att försöka se till att inga mer rejv-party här i år. Ville ha tips på ersättningsplatser... Förslag?

2008-05-20 16:27:15


Daniel Gustafsson     



Inomhus?

2008-05-20 16:32:24


Stig Fredriksson     



Nja, inomhus är de nog inte intresserade av, de gillar att vara ute i naturen i en go glänta någonstans, men kollar väl inte direkt fåglar. På sätt och vis förstår man dom, Rya skog är ju en fager plats. Tillstånd söker de inte, och de kan väl dimpa ner var som helst annars - jag hittade ett trött gäng 1/9 2002 08:00 söder om Observatoriet i Slottsskogen, musiken hördes över halva Skogen. Tänkte ge dem tips på ev ersättning som är bättre (för oss) än Rya skog. Ska nog vara en hyfsat naturskön plats.

2008-05-21 11:39:09


Hampus Lybeck     



Jaså, det var det som lät. Det hördes ända bort till torslandaviken ett tag...

Jag har inga direkta förslag på bra ställen att vara, det finns ju fåglar i stort sett i all trevlig skog, men nog tycker man att de kunde leta reda på ett ställe som inte är naturreservat!

2008-05-22 00:52:01


Daniel Gustafsson     



Rekommendera slottsskogen: utomhus, störningsvana fåglar, och så vidare.

Askimsbadet? Trädgårdsföreningen? Alla andra mer eller mindre naturliga områden som är avsatta för människor. Passar inte det kan man vara inomhus.

2008-05-22 08:01:31


Stig Fredriksson     



Jag kanske inte är så förtjust i Slottsskogen av diverse privata grumliga skäl.. men Trädgårdsföreningen låter väl bra. Bara det att där är det inhägnat med inträde (för att skilja agnarna från vetet, som man säger) rejvarna får antagligen aldrig något tillstånd där, det finns för många störningskänsliga grannar - tydligen ska ravepartaj börja i skymningen ocjh hålla på så länge någon orkar vara med... Men kanske kunde de söka där, om de anser det vara i enlighet med sin filosofi. Askimsbadet låter väl annars som ett fullgott alternativ ur en naturmuppes synvinkel. Ska föra vidare förslagen till Alex.



2008-05-24 19:29:09


Magnus Lundström     



Myndigheterna ger inga tillstånd till den typen av fester. Dessutom är väl många av besökarna ljusskygga och föredrar att få vara ifraed samtidigt som man vill vara ett med naturen. Lämpligaste platsen är väl något granplantage efter midsommar då fåglarna är klara med sin häckning.

2008-05-24 19:59:06


Kerstin Moberger     



Kom också till Rya skog den dagen, vid lunchtid för att ta en picknick och njuta av fågelsång. Blev både besviken och smått chockad över det oväsen som rådde där då. Gjorde ett nytt besök där en kväll i slutet av den här veckan. Blev inte gladare då, för där låg sopsäckar med skräp (delvis söndertrasade och med innehållet utanför), och vid den stora gläntan låg fortfarande en massa cigarrettfimpar, plus en sönderbränd trästock och rester efter en grillstad. Trist.
Sådana här tillställningar borde ske inomhus.

2008-05-25 22:57:18


Stig Fredriksson     



Jag har ringt Park och Natur 365 57 00, de hade redan fått rapport men de som handlägger frågor om skötsel av naturreservat (Mikael Finnberg och Ingela Gustavsson) var inte där, åter 2/6. Annelen som jag talade med skulle unde morgondagen försöka få fram någon annan som kunde verkställa städning så att inte skiten ligger kvar till midsommar. Mejl till Alex har ännu inte besvarats - det är tänkbart att hans snack om att vara en representant för en rörelse, även inkluderande varsamhet om naturen bara var det.

2008-05-27 23:51:31


Stig Fredriksson     



Tydligen är det rejvparty på gång i afton igen i Rya skog. Talat med Alex hade ju sagt att han tyckte det var ok att inte ha den verksamheten där eftersom där är mycket häckande fåglar men han är inte inblandad i kvällens jippo. Jag har meddelat polisen och sagt att Rya skog är en olämplig plats för rejvparty. Svar: de ska inte vara någonstans. Vi får se vad de gör. Den som är ute och lyssnar nattsångare får gärna ta en sväng förbi Rya skog och se om polisinsatsen givit resultat. I FpV kommer en notis om Rya skogs rejvparty och ytterligare rapporter (och foto?) kan ju vara intressanta.

2008-06-07 21:39:49


Magnus Lundström     



I morse runt Kl 05:30 från masthugget hörde jag dunk långt bortifrån. Kanske kom detta från Rya skog eller röda sten där jag vet att det är fest ibland? När jag nu på em läser föregående inlägg känns det som att inget gjordes för att stoppa festen i Rya skog. Det här är ju klart ett polisärende. Jag skall meddela personalen på Park och natur i veckan eftersom jag känner en del folk där. Nog bra om flera ligger på Huruvida det är kommunen eller länsstyrelsen som sköter tillsynen av Rya skog är jag osäker på annars måste ju även länsstyrelsen meddelas. Nästa gång någon hör något från det hållet är det väl bara att ringa polisen direkt.

Ang. festtips så kan man väl hålla till på andra sidan älven under bron. Där borde väl man inte störa någon? Dessutom ligger väl sånt här på kommunen som många andra problem. Hade man haft någon billig industrilokal att vara i så hade inte det här problemet funnits. (Likaså gäller väl detta även olaglig terrängkörning o annan störande verksamhet på Hisingen).

2008-06-08 14:49:26


Stig Fredriksson     



Bra Magnus, stöt gärna på där du kan. Jag fick telefon av Alex på min Gotlandssemester och ringde då polisen, jorå, de skulle försöka ... tycks inte ha gjort något så att ringa polisen kanske inte alltid ger resultat. Men det kanske var något annat som lät den natten, eller att partyt flyttats? Nu är det förstås lockande att vara i detta djungelområde och långt från bebyggelse är det oxå. Hittade ett trött dansande gäng söder om Observatoriet en tidig morgon i Slottsskogen, som ju också är ett vackert ställe. Tycker dock att Way-Out-West är värre än rejvparty - man stänger av stora delar av Slottsskogen närmare en vecka i augusti. Det drabbar inte så mycket fåglar som folk. Snacka gärna med PoN om detta också, måste finnas alternativa platser för detta av PoN sanktionerade jippo. Ok, det är en annan tråd och inte i första hand fågelrelaterad, ok.

2008-06-29 18:47:30


Johan Svedholm     



Nja du Stig, jag håller nog inte riktigt med dig angående Way Out West. Blir det verkligen så besvärligt för folk att inte ha absolut tillgång till ”stora delar” av Slottsskogen under fyra dagar i augusti? Och är det så stora delar egentligen, det rör sig om området mellan Lilla och Stora dammen, kan det röra sig om någon procent av parkens totala yta? Då är det ju väsentligt större delar av Slottsskogen som alltid är avspärrade till förmån för några skabbiga hjortar och älgar… ;)

Och som du själv skriver, fågellivet lär knappast ta någon större skada av detta evenemang. Jag minns själv från förra årets WOW den soulglada stenknäck som tillsammans med några tusen festivalbesökare spanade in Erykah Badus konsert på Flamingoscenen. För att inte tala om den spända förväntan som Lilla dammens rörhöns visade upp inför Boredoms uppvisning i avantgardistisk friformsnoise på Linnéscenen…
Men, skämt åsido, jag anser att Way Out West är något av det bästa som hänt Göteborgs musik- och kulturliv på mången god dag. Och jag har svårt att komma på någon lämpligare plats än Slottsskogen, vilken ger en fantastisk och paradoxalt grönskande omgivning till denna utpräglat urbana festival.

Att Slottsskogen under ett par dagar får vara en glädjekälla för mängder musikälskare är väl bara positivt? Mycket folk kommer resande från övriga Sverige och i viss mån även från utlandet, och tänk vilket gott intryck de får av Göteborg med denna fantastiska park ”mitt i stan”.
Detta sagt med all respekt för eldsjälen Stig och hans fantastiska insatser för Slottsskogen genom åren. Och som sagt, det kanske inte var så fågelrelaterat…


2008-06-30 21:28:08


Stig Fredriksson     



Jag var bortrest förra året och är det nu också, men jag har haft (oprovocerade) samtal med många stammisar som sett sig kränkta - denna allmänna park var inte avstängd bara ett par dagar, folk blev utkörda redan på onsdagen "vi håller på och förbereder konserten, försvinn!!". Visst gillar jag konserter men detta är negativ reklam för Skogen för rätt många. Rockfolket gillar gröna kulisser, typ Rya skog, men tror inte de gör så mycket vilka kulisser det är. De bör vara centralt placerade med bra kollektiv trafik, men synd att blockera stadens jämte Liseberg mest besökta park i en vecka, bör finnas bättre platser. Visst har Skogen mot ursprungliga intentioner förlorat ytor i djurhagar, idrottsplatser och p-platser, just därför borde resten vara fritt tillgängligt, året om, utan kostnad.


2008-07-02 16:56:17

 
Elon Wismén     



Och nu var det visst dags igen. Leif och jag stannade till vid Rya skog tidigare i förmiddags och såg flera taxibilar släppa av folk, och rytmiskt basdunk hördes inifrån skogen...

2009-05-31 11:06:09



Svara på
detta inlägg