FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Marocko

Uno Unger     



I en annan tråd undrar Christer om jag fick någon ny VP-art i NO-Afrika, vilket kan besvaras med nej eftersom jag var i NV-Afrika ;-)

Anette och jag var med på en Avifauna-resa till Marocko och Västra Sahara under ledning av Magnus Ullman. Jo, några nya VP-kryss blev det allt, bl.a. tjocknäbbad lärka, brunstrupig backsvala och kungstärna. Anette och jag fick dessutom ädelkryss på var sin eremitibis i Västra Sahara ca 100 mil söder om de kända häckningslokalerna vid Agadir i Marocko.

Jag tror ändå det mest oförglömliga minnet från trippen utgjordes av de åtskilliga miljarder av ökengräshoppor som invaderade stora områden längs kusten. På sina ställen kunde man inte se marken när dessa röda, ca 9 cm långa gräshoppor, täckte km efter km av öknen, samtidigt som luften ibland var så packad av flygande gräshoppor så att man svårligen kunde se himlen genom flockarna.

2004-12-03 18:29:33

 
Markus Lagerqvist     



Gratulerar till en lyckad resa! Var extra kul att dagligen kunna följa era förehavanden på AviFaunas hemsida, eftersom jag själv besökte regionen tidigare i år (dock endast Marocko).

Då lyckades jag, trots många timmars slit, söder om Guelmim och i Tagdilt, tyvärr inte få se en endaste tjocknäbbad lärka. Från de bilder jag sett verkar det vara en oerhört häftig art och ett tungt argument för att återvända till området nån gång i framtiden.

För trots att den uppenbarligen drar omkring en hel del lär den väl aldrig dyka upp på våra breddgrader ;)

2004-12-03 19:58:52



Svara på
detta inlägg