FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
"Kusligt" läte ?

Dag J Aurell     



Igår kl 22 hörde jag ett tvåstavigt- uppåtgående läte, från en förbiflygande större fågel. Det lät "hest"(fisktärna) och gav en lätt kuslig känsla. Upprepades med kort intervall en gång.
Bor intill Delsjöskogen och Renströmska Sjukhuset med dess kattugglor. Men detta läte var något helt nytt för mig.
Tacksam för ledtråd, mvh Dag Aurell


2008-10-29 08:35:18


Fredrik Kronhamn     



Hesa ljud från fisktärnor? Tänker du på ungfåglarnas läte? Från honor av kattuggla har ett läte som i ljudskrift brukar återges som "klävitt". I mitt tycke ett ganska spöklikt ljud :-)

2008-10-29 10:10:23


Dag J Aurell     



"Klävitt" kunde jag härma innan målbrottet och lockade till mig ugglor med viss framgång. Glöm fisktärna.
Nytt försök; "krui - kruitt". Således ett dubbelläte, hest och kusligt-ångestladdat läte. Tack för ditt svar!
mvh Dag Aurell


2008-10-29 10:26:01


Niklas Aronsson     



Även om det är osannolikt så har ju tornuggla ett både hest och kusligt läte dock ej så tvåstavigt, har du lyssnat hur tornuggla låter?

2008-10-29 13:53:04


Göran Karlsson     



Häger är ju en större fågel med ett högt hest läte yttrat i flykten. jag föreslår att du lyssnar på hägerns läte.

2008-10-29 14:55:00


Dag J Aurell     



Tornuggla har jag redan lyssnat på. (Roché). Gråhäger var det inte. Får väl lyssna lite ikväll men det kändes som pippin var på flytt. Tack för svar.

2008-10-29 15:39:25


Aimon Niklasson     



Tror att detta är en vanlig kattuggla som ju har en rätt stor mängd olika läten utöver dom som står i fågelböckerna.
Just detta lätet har jag reagerat på från vad jag i varje fall tolkat som kattugglor vid Trolltjärn under hösten eftersom jag från samma fåglar hört mer typiska läten oxå. Jag har ingen aning om vad just detta läte betyder.
Möjligen är det ett varningsläte??
Tror till och med jag spelat in ett liknande läte som om jag hittar det kommer ut på Svalan som ett sonogram.
Kanske något att specialstudera!

2008-10-29 20:05:30


Magnus Unger     



Tror om jag inte minns fel att kattugglan har höstvarianter på sina läten, dessutom kan ungfåglar låta lite oklart. Hörde för ett par veckor sedan från mitt fönster lite otypiska kattuggleläten, som kunde stämma bra. Denna individ flyttade sig också vid ett par tillfällen, kanske lät den till och med i flykten, om det nu är möjligt?

2008-10-29 21:16:15


Dag J Aurell     



Aimons och Magnus svar bekräftar vad jag nog hela tiden misstänkte. Förmodligen rörde ugglan på huvudet vilket gav känslan av en fågel i rörelse. Tack !

2008-10-29 21:32:53


Pär Lydmark     



När jag passerade Slottsskogen en natt för två-tre år sedan hörde jag en spelande kattuggla vars läte kom från flera olika riktningar under kort tid. För att reda ut om det verkligen var en och samma uggla stannade jag till ett par minuter vid en gatlykta, och efter en liten stund fick jag se ugglan komma glidande fem meter över mitt huvud samtidigt som den körde sitt spelläte (det var riktigt häftigt!). Jag blev förvånad, för jag var helt övertygad om att kattugglor alltid satt still när de spelade. Men kan de spela i flykten kan de med säkerhet även köra sina andra läten i flykten.

2008-10-30 10:11:59

 
Silke Klick     



Vi har kattugglor i allmänningen bakom huset i Askim. Under hösten har vi ibland hört läten som stämmer med beskrivningen (hest, kusligt läte som min dotter beskrev som "ett skri", ej klävitt), alltid efter mörkrets inbrott. Har svårt att tro att det är något annat är kattuggla, även om det inte finns med på fågelskivor mm.

2008-11-09 14:24:14



Svara på
detta inlägg