FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Tornseglare...

Hans Börjesson     



Häftigt med tornseglare i november som sågs av Ingegerd Nyberg igår på berglärkan. Man bör helt klart ha blek torn i bakhuvudet om man ser en tornseglare så här sent (även om det trots allt är troligast att det är en vanlig). Du fotar ju en del Ingegerd. Du fick ingen bild på seglaren?

Vojne-vojne, bor ju själv bara 500 meter ifrån brottsplattsen....

MVH
/Hans

2008-11-14 08:36:41


Ingegerd Nyberg     



Var ute med Carrie ( 12 år gammal Welsh Corgi Pembroke ) i går på eftermiddagen. Gick nerför Tjädergatan, när seglaren dök upp helt nära. Jag fortsatte nerför gatan och svängde så vänster över berget och kom sen till Talgoxegatan. Såg den igen fara fram uppe vid Tjädergatan och ner över Grimmeredsv, bort emot dina trakter och så tillbaka.
Strupen var endast något ljus. Antog tornseglare. Stämde bäst med Fågelguiden och vad jag tidigare sett betr tornseglare. Var något osäker. Gick så snabbt jag kunde uppför trapparna till Tjädergatan och hem med hunden. Ut igen, nu med kameran. Spejade ca 30 min utefter gatan och österut, men tyvärr. Ingen tornseglare -ingen bild.
Gick sen in på Svalan och och kunde konstatera att tornseglare faktiskt var rapporterad i mitten av november de senaste åren på Västkusten.
MVH/Ingegerd

2008-11-14 14:05:13

 
Ingegerd Nyberg     



Trots flera genomläsningar så smög sig ändå ett fel in. En bit ner på Tjädergatan svängde jag HÖGER..... Som gammal Folkskollärare måste man ju rätta ett sådant fel.
Kan man rätta till ett fel som man själv har gjort i en sådan här text på något annat sätt?

Ingegerd

2008-11-14 15:23:36



Svara på
detta inlägg