FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Islommar vid Amundön

Uno Unger     



Idag såg Bertil Rahm och Martin Tjernberg m.fl. två svartnäbbade islommar N-NO om Havshuvudet på Stora Amundö. Förutom den ungfågel som varit på plats sedan den 3/12 sågs även en adult fågel i vinterdräkt. Själv var jag ute på em, men då sågs åter bara ungfågeln.

Nu undrar jag om den adulta fågeln kan ha varit på plats tidigare under den vecka som gått sedan upptäckten. Den 8/12 fotograferade Martin Oomen en ungfågel som var identisk med dagens ungfågel, men kan den adulta fågeln setts utan att man reagerat tidigare i tron om att det bara fanns en fågel.

Jag lyckades få en bild på dagens ungfågel som nu ligger på Kustobsars bildgalleri. Det skulle vara bra om de som fotograferat islom på Stora Amundö under veckan jämför sina bilder med dagens bild. Vem vet någon kanske redan har fotograferat den adulta fågeln.

Enligt uppgift från Bertil Rahm fanns det skådare som fotograferade den adulta islommen idag. Det skulle vara intressant om vi kunde få in någon bild till Kustobsar på dagens adulta islom, så vi kan visa skillnaden mellan de två islommarna i bildgalleriet.

2004-12-10 22:02:52

 
Uno Unger     



Jag upprepar: Finns det någon som vet vem eller vilka som fotograferade de två islommarna vid Stora Amundö fredagen den 10/12?

2004-12-13 16:33:15



Svara på
detta inlägg