FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
AWSG Broome Expedition 2009

Daniel Gustafsson     



Hej hej,
Jag är nyligen hemkommen från Australasian Wader Study Groups årliga expedition till Broome i Western Australia, där jag medverkat vid kanonnätsfångst av vadare. Ledaren för expeditionen, Clive Minton, bad mig försöka locka med så många svenskar som möjligt till nästa års expedition, vilken jag kommer försöka vara med på.

Således dryftar jag ärendet här, i hopp om att någon nappar.

Kort om expeditionen:
- Har pågått en eller flera gånger per år sdan 1982.
- Är vanligen tre till nio veckor (i år tre, men nio tror jag är rekordet).
- Är lokaliserad till Roebuck Bay och 80 Mile Beach, WA, med boende på Broome Bird Observatory respektive Anna Plains Station.
- Fångar med kanonnät på stränderna och slöjnät vid Lake Eda och Anna Plains Station.
- Ca. 30-35 vadararter fångas varje år. Nästan samtliga vadararter som använder West Pacific Flyway fångas, tillika en stor mängd australiensiska endemer och sydostasiatiska fåglar. Detta innebär, för de som inte vet, dvärgspov, rödhalsad snäppa, kolymasnäppa, tereksnäppa, skäggtärna, vitvingad tärna, sibirisk gråsnäppa, mongolpipare, ökenpipare, orientpipare, rosentärna, sandtärna (underarterna affinis och macrotarsis), silvermås, australiensisk vadarsvala, långtåsnäppa, spetsstjärtad snäppa, dammsnäppa, med mera. Dessutom fångas en del tättingar vid Anna Plains och Lake Eda.
- Är rysligt dyrt. Förutom flygbiljetterna betalades i år en veckokostnad på 240 AUD och en dagskostnad på 28 AUD för själva expeditionen. Utöver det kostar boende på BBO en hel del (glömt hur mycket).
- Är rysligt varmt. Vi hade 43 grader en dag när jag var där nere. Solen bränner på stranden, och på 80 Mile Beach är sanden egentligen skalgrus, så den reflekterar solljus något oerhört.
- Kräver ingen erfarenhet av att ha fångat fågel förut, vare sig med slöjnät eller kanonnät. Det är så klart ett plus, men de har grundliga genomgångar för alla nybörjare.
- Är inget för de som lätt blir förnärmade om folk skriker på en, för när tidvattnet kommer in och man har 100 rödhalsade snäppor i farozonen har man inte tid att vara artig. Inte heller folk som har svårt att ta order eller som inte är så värst sällskapliga passar in. Erfarenhet av terrängkörning med fyrhjulsdrift är ett stort plus.
- Är dock en av de bästa skådarupplevelser jag haft. På knappt tre veckor sågs ca. 170 arter, inklusive all de som räknades upp tidigare, och dessutom långnäbbad spov, orientvadarsvala, större och mindre iltärna (om det är de som heter Crested tern), och ca. 80 arter landfåglar, t.ex. Great Bowerbird, Rufous-throated Honey-eater, Tawny Frogmouth (häckar utanför toaletterna på BBO), Horsfield's Bronze-cuckoo, och en massa annat.För australien så sällsynta arter som gulärla (troligen dessutom första fyndet av underarten macrotarsis från australiensiska fastlandet!) och mindre strandpipare sågs (och en tveksam brushane). Expeditionen är känd för att hitta extremrariteter för australien, som storspov, blåvit flugsnappare, nordsångare, med mera.

Om någon är intresserad av att veta mer så hör av er så skickar jag informationen jag fick om årets expedition, för jag tror inte Clive vill ha sin email postad hur som helst.

NB: Jag planerar att åka ner nästa år igen, och kommer om allt går väl kanske kanske kunna betala en person för att assisstera mig vid lussamlande, för det är alldeles för stressigt att göra allt själv (och ger alldeles för lite löss...). Kommer söka pengar för detta under året, men jag vet inte hur det går. Kommer i så fall att försöka flyga till östkusten och åka med någon annan expeditionsmedlem därifrån.

2008-12-18 12:56:26


Hampus Lybeck     



Om du kan lyckas finansiera så är jag helt klart frivillig. Jag har inget körkort men har gjort värnplikt samt tältat sexton dagar i Thailand en gång, så jag kan ta både ordergivning och värme :) I övrigt vet du nog mina kvalifikationer för fågel- och lusfångst vid det här laget.

2009-01-06 21:14:52


Daniel Gustafsson     



Jag har sett dig jaga svan.

2009-01-07 18:31:30


Hampus Lybeck     



Bara en sån sak...

Och eftersom jag lyckades fånga den måste det ju vara bra?

2009-01-11 17:10:05


Daniel Gustafsson     



Avgjort. Om jag åker och får pengar till det så är det klart att jag tar dig med mig, Hampus.

Men nu till 10.000-australiensiska-dollarsar-frågan:
Det är nödvändigt att sitta still och tyst och snäll och så under upp till mer än en timme för att inte störa fåglarna. Tror du att vi klarar det tillsammans?

2009-01-16 14:43:40


Hampus Lybeck     



Det blir ju värre det, men det finns flera tänkbara lösningar, t.ex. att den ene sover, att vi tejpar igen munnen, att vi blir tagna av stundens allvar och håller käft av bara farten osv. osv.

2009-01-18 22:41:04

 
Daniel Gustafsson     



Det är nu klart att det blir en expedition till Broome/80 Mile Beach mellan 31e oktober och 21 november. Kostnader har fastslagits och r som följer:
30 AUD/dag för mat, bränsle, tvätt, nätkanonskrut.
250 AUD/vecka för bilar och kostnader relaterade till dessa, med mera.
Ett okänt belopp (som AWSG inte ansvarar för) för boende av oliak form på Broome Bird Observatory.

Jag har mer information opm någon är intresserad.

2009-01-27 15:30:33



Svara på
detta inlägg