FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Knubbsäl i hamnen.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Idag såg jag en knubbsäl rakt norr om Gräspiren i Fiskhamnen. Sälen simmade västerut och sågs i "ytläge" i ungefär en minut. Hur vanligt är det att knubbsälar kommer in i älven? Någon som vet? Må väl!

2009-01-27 13:32:31


Roger Eskilsson     



Tjena Kristofer!

Har haft knubbsäl vid flera tillfällen utmed Gullbergskaj och Säveåns myning. har även hört talas om laxfiskare som sett knubbsäl ända uppe vid Lilla edet.

2009-01-27 13:38:33


Olof Armini     



Hej!
Har också haft knubbsäl ngra gånger i Älven bla i Fiskhamnen och vid Götälvbron. 7 jan upptäckte Uno U en knubbsäl från Klippan. Jag såg senare kanske samma från Fiskhamnen.
Har sett många sälar ligga på kobbar vid Arendalstippen, inte så långt bort. De sägs också gå in i Nordre älv.

2009-01-27 14:03:05


Kristoffer Nilsson     



Tack för snabba svar. Jag har själv bara sett en säl i hamnen tidigare, vad jag kan minnas, så i min värld så är det en riktig raritet... ;) Må väl!

2009-01-27 14:10:51


Peter Strandvik     



Jo då, Knubbsälar upp i Nordre älv, till Kvillehed, Kornhall och regelmässigt upp till mitt nya favoritställe, Kyrkoruienens båtslip i Ytterby, men fin utsikt över älven och vassarna.

Jag tror att jag sett knubbsäl där ett par gånger i höstas.

Jag har oxå börjat lägga in dessa obsar på Svalans vertebrat-motsvarighet; (http://www.artportalen.se/vertebrata/default.asp),

Det är bara att börja lägga in Kristoffer!

Hälsn Peter Strandvik








2009-01-27 14:39:11


Kristoffer Nilsson     



Tack för tipset, Peter.

Knubbsälen är numera rapporterad i den databasen.

And the Reds go marching on... ;)

2009-01-27 23:54:16


Lars Gustafsson     



Liksom Peter kan jag bekräfta att knubbsäl, visserligen sällsynt, men ändå regelbundet ses i Nordre älv ända upp till Fästningsholmen i Kungälv. Den senaste noteringen jag har är från Runsvallen den 27 november 2008 då den simmade omkring med och sedan svalde en stor fisk. Som sagt sällsynt men regelbunden och lika kul varje gång.

Hälsningar,
Lars Gustafsson

2009-01-28 22:22:44


Stefan Oscarsson     



Spär på med regelbundna fynd ända uppe vid kraftverket vid Lilla Edet.....där det finns mat.....

2009-01-30 14:12:17

 
Gunilla Jarfelt     



Jag såg en knubbsäl från Älvsnabben mellan Lindholmen (eller om det var Eriksberg) och Rosenlund någon gång i början av januari. Kommer inte ihåg exakt datum, men det var en ledig dag, så troligen var det 3 eller 4 januari.

2009-02-03 09:04:57



Svara på
detta inlägg