FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
canon eller nikon?

Marianne Ohlander     



Jag funderar på att köpa en systemkamera och har främst tittat på två: Canon EOS 50D och Nikon D90, objektiv 18-200. Jag har ingen erfarenhet alls av digitala systemkameror. Jag har hållit i båda för att känna på greppen, har läst tester på nätet men har svårt att bestämma mig. Användarvänligheten är viktig! Är det någon som känner till dessa kameror eller har erfarenhet av båda märkena? Ska jag kanske välja ett helt annat märke? Kan jag få "samma" kamera till ett lägre pris?

2009-03-28 12:38:19


Pär Lydmark     



Jaså minsann, då dök den gamla klassiska frågan om man ska köpa Nikon eller Canon upp igen. Man kan lägga ett helt liv på att läsa argument för eller emot det ena eller andra märket, och man kan tyvärr vackla i all evighet eftersom det inte går att komma fram till enkelt svar. Se till exempel den här tråden från Kustobsar i vintras:

http://www.kustobsar.se/forum/forum.asp?postid=1129

Slutsatsen är rätt tydlig. Alla tycker olika. Och i princip alla - oavsett om de har Nikon eller Canon - är nöjda med sitt val. Jag tycker du har gjort helt rätt i att känna på hur kamerorna känns, och jag tycker du kan låta det fälla avgörandet i det här fallet. Gav någon av dem ett lite lite bättre intryck när du kände på dem? Köp den isåfall. Båda kamerorna är utmärkta.

Om du sen kan få "samma" kamera till lägre pris är svårt att säga utan att veta vad du ska ha den till. Ska du bara använda den tillsammans med ett 18-200 (vilket det låter som av ditt inlägg) tror jag egentligen att du skulle klara dig precis lika bra med Canon 450D, Nikon D60 eller liknand. Men det beror som sagt på helt vad du är ute efter.

2009-03-28 13:21:16

 
Thomas Samuelsson     



Hej, Marianne!
Svaret på frågan är kanske Panasonic! De har gjort en fin liten kamera i Micro Fyra-Tredjedelsformat, vilket innebär att kameran och objektiven är mycket mindre och nättare än Canon och Nikon. Kameran heter Panasonic Lumix G1. Dessutom kommer Panasonic Lumix GH1 till sommaren som kan filma i HD. Den stora nackdelen med formatet hittills är ett begränsat utbud av objektiv och tillbehör.

Canon släpper i maj EOS 500D, ersättaren till 450D. Jag tycker man klarar sig långt med dessa mindre och billigare varianter, de större ger inte märkbart bättre bildkvalitet. Har vissa funderingar på att sälja min EOS 450D så småningom...



2009-03-30 16:26:34



Svara på
detta inlägg