FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Lurad? Kan man lita på läten?

Ola Wennberg     



Ser på svalan att det finns bra bilder på "lundsångaren" i Tjolöholm och där verkar det ju "ganska" säkert att det är en gransångare. Har sett fågeln hyfsat och hört den bra. Av utseendet i fält kunde jag inte göra någon säker bestämning. Sångaren lockade dock flitigt vid några tillfällen och hördes kanonbra och lätet som hördes var så "likt ett lundsångarlock" som det kan bli för mina öron. Om det nu är en gransångare (håller med om detta enligt bilden på svalan) så tycker jag att det "Superintressant" att de små vackra phylloscopusarna kan kan ha så avvikande läten -det kan ge spännande utmaningar i framtiden!!
Är det utseendet eller lätet som är artskillnaden på de små juvelerna?
En lurad? Ola

2009-08-07 09:33:07


Magnus Lundström     



Onekligen måste jag hålla med ovanstående inlägg. När jag var på plats kunde jag inte se något vingband och fågeln kändes väldigt grå. Men då fågeln lockade som lundsångare och många observatörer fått det till lund så tänkte jag att vingbandet kanske var slitet eller att det är en 1k-fågel. Men en 1k lundsångare borde väl ha ett fräscht vingband och inte vara så grå? Dock så är ju gransångarna mycket luriga och det har ju visat sig att dessa kan ha mycket varierad sång säkerligen även lock. Sedan tycker jag datumet känns skumt för lundsångare om inte det skett nån häckning i närområdet vi säga!?

2009-08-07 10:55:34


Roger Eskilsson     



Jag har både sett och hört fågeln bra. Och för mig har den sett ut som en sliten gransångare. Plus att den i lundsångarlocklätet har vävt in ett klassiskt gransångar'huuit'.

2009-08-07 12:13:33


Owe Hougström     



Vi var några på plats igår kväll och hörde fågeln och såg den bra vid ett antal tillfällen. Visst hade fågeln vi såg vingband, ingen tvekan. Den satt fint på en ekkvist och visade upp sig tillräckligt länge för att kunna se vingbandet, arta fågeln och få bekräftelse på locklätet.


2009-08-07 14:24:37


Magnus Lundström     



Troligen är det väl då så att det håller till både en gransångare och en lundsångare i ekarna som förvirrat oss.

2009-08-07 14:36:37


Mikael Käll     



Fågeln är kvar nu i kväll - höll till i vassen tillsammans med >2 gransångare. Fortfarande dock stört omöjlig att få bra obsar på. Liksom tidigare såg jag dock inga lundsångarkaraktärer de korta stunder jag fick in den i HJn. Som tidigare lockade den extremt frekvent och högljutt under korta perioder för att däremellan vara knäpptyst. Lätet är utan tvekan väldigt lundsångarlikt och några typiska gransångarläten hörde jag inte, annat än från gransångarna i vassen. Dock tycker jag att lätet i bland övergår till ett väl högt och tvåstavigt skrän som inte låter som lundsångare heller. Lyssnade förresten just på lock från iberisk och kanarisk gransångare på Andreas Schulzes inspelningar (paketet med 17 tyska CD). Dessa lock låter betydligt mer lundsångarlika än det vanliga gransångarlocket...

2009-08-07 19:49:33


Roger Eskilsson     



Under minst 5 timmar hörde jag fågeln tillsammans med flera skådare och vi hörde den locka med både Gran/Lundsångarelock och jag tycker inte den är klockren varken på sången eller utseende. Jag är inget proffs men jag har flera gånger blivit lurad av Gransångare.

2009-08-07 23:32:28


Andreas Wållberg     



När jag såg fågeln den 3:e augusti var den rejält blöt och det var svårt och få bra obsar på den. Men en phyll som lockar som en lundsångare måste vara en lundsångare tyckte jag. Vi hörde inget annat lockläte från den första dagen än ett perfekt lundsångarlock och fågeln svarade på ett uppspelat lundsångarlock.

Dock, ingen verkar med säkerhet ha sett något vingband eller andra lundsångarkaraktärer vad jag förstår, förutom ett väl markerat ögonbrynstreck. Det känns osannolikt att det skulle handla om två fåglar tycker jag.

Inget annat att göra än att betrakta fågeln som ej säkert bestämd.

Man undrar ju förstås vad det var för fågel, hybrid granXlund eller något annat. Någon som har ett förslag?

2009-08-13 19:05:03


Erik Hansson     



När jag var där den första kvällen (måndagen den 3/8) hade jag med mig mp3-spelare med locklätet från ”Calls of eastern vagrants”. Efter att jag hört fågeln kort men den sedan varit tyst en längre stund spelade jag upp mitt medhavda lockläte, och efter bara ett par inspelade lock gick den riktiga fågeln igång ordentligt och lockade mycket intensivt och länge. Den kom även fram till närmaste buskage, som tyvärr var en tät tall så jag såg inte mycket av fågeln. Detta upprepade sig sedan vid de följande två uppspelningarna efter att den varit tyst ett tag, men mindre intensivt vid varje tillfälle. Därefter ignorerades det uppspelade locklätet.

Vi som var där ansåg vid direkt jämförelse att inspelningen lät helt identiskt med den verkliga fågeln, och vi hörde inte heller några läten som avvek från typiskt lundsångarlock. Även vid följande besök hörde jag bara typiska lundsångarlock. Tyvärr fick jag bara glimtar av fågeln och kan inte uttala mig om utseendet.

För att återknyta till rubriken på den här tråden, kan man lita på läten, så måste svaret bli nej om det nu är så att fågeln verkligen var en gransångare. Kan en fågel locka mycket långa stunder med ett läte som är oskiljbart från en annan arts läte, och dessutom reagera kraftigt på uppspelning av den andra artens läte kan det man hör naturligtvis vara något annat än vad det låter som. Sen är naturligtvis sannolikheten störst att det är vad det låter som, individer med avvikande lockläte är rimligtvis sällsynt. Och frågan är om det enbart är hos phylloscopus det är så, eller om det också förekommer hos andra arter.


2009-08-17 10:15:36


Erik Hansson     



Sångaren vid Tjolöholm var en gransångare, inte lundsångare! Första kvällen spelade jag in fågeln, men väl hemma konstaterade jag att utrustningen varit felinställd och inspelningen blivit dålig. Nu har jag dock hittat en sekvens där det blev tillräckligt bra för att få fram ett sonogram. Och det visar tveklöst en gransångare! Sonogrammet från Tjolöholmsfågeln visar en tydlig skillnad från lundsångarens lockläte. Det överensstämmer däremot med gransångaren som på CDn ”Calls of eastern vagrants” benämns ”eastern abietinus” (spår 51b). Jag har rapporterat en gransångare den 3/8 och där lagt in dess sonogram.

Intressant nog rapporterades i förra veckan en lundsångare i England, men ett sonogram visade att det var en gransångare med precis samma läte som den i Tjolöholm.

Vi var tre personer som på plats jämförde Tjolöholmsfågeln med inspelningar av två olika lundsångarindivider, men kunde inte höra någon skillnad. En lockande lundsångare verkar alltså kräva att man ser fågeln bra eller spelar in den för säker artbestämning.



2009-09-20 18:03:07


Mikael Käll     



Lysande insats Erik – måste kännas fantastiskt att kunna avgöra frågan en gång för alla ;-)
En undran - hör du skillnad mellan "Eastern abietinus" och lundsångare på din skiva, eller måste man se sonogrammet för att se skillnaden. Om så, är det något ohörbart frekvensband som gör skillnad?

2009-09-21 15:29:32

 
Erik Hansson     



Gransångaren på skivan är inte fullt så lundsångarlik som Tjolöholmsfågeln, så där hörs det skillnad. Sonogramen skiljer sig tydligt mellan lundsångaren och lundsångargransångaren. Hos en lundsångare består lätet av två till tre delar där den sista delen är en kraftigt fallande ton. Lundsångaren tycks också gå lite högre i frekvens.

2009-09-21 19:36:23



Svara på
detta inlägg