FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Toppskarvar i Halland

Björn Dellming     



Tjo!

58 sydsträckande toppskarvar vid Rödskär på ca 2 timmar!! Det måste var något slags rekord..??
Någon som har en teori om var alla dessa toppar kommer ifrån? Har alla kråkuddens förbiflygande individer under året samlats upp nånstans norr om varberg för att idag få för sig att dra förbi Rödskär eller är detta vardagsmat där nere? För mig känns det som en brutal summa med Halländska mått mätt.

/Björn

2009-09-15 19:46:06


Andreas Wållberg     



Hej!

Runt Malön och Nidingen brukar det finnas gott om stationära toppskarvar. Årsmaxsiffror på över 100 ex i alla fall. Vilka siffror de brukar ha nere i Varberg vet jag däremot inte.


/ Andreas

2009-09-16 09:28:53


Mikael Nord     



Att toppskarven har ökat rejält på Västkusten är känt bland de flesta. Numera är dom vanliga ner till området Getterön - Morups tånge med betoning på Getterön. Anledningen till att det är färre fynd söderut är förmodligen för att det saknas skärgård. För några dagar sedan såg jag min första toppskarv ända inne i Träslövsläge hamn. Har under den senaste perioden märkt att toppskarven även börjat rasta på skär och kobbar betydligt närmre land än tidigare. Förbiflygande fåglar däremot kommer oftast svepande precis i strandkanten! Att det häckar toppskarv på skären utanför Getterön är jag helt övertygad om då jag observerat adulta fåglar flera år i rad under häckningstid just här. Har ännu ej sett över 100 fåglar samtidigt men det är nog inte långt borta? (Samma inlägg publicerat i Svalans bildgalleri).

2009-09-16 16:30:08


Mikael Nord     



Lite knepigt att det ses så förhållandevis få toppskarvar från Hönö och Vinga? I Bohuslän längre norrut har ju toppskarven varit mycket vanlig länge och nere hos oss är det ingen ovanlig syn alls. Kan det vara så att de förbiflygande toppskarvarna går innanför Hönö och Vinga??

2009-09-16 18:07:57


Johan Svedholm     



Tveksamt, finns inga godkända inomskärsfynd i Gbg överhuvudtaget, trots god bevakning. Men på Rörö finns det ju gott om dem (högstanotering 200 ex, 081107).

2009-09-16 19:22:05


Hampus Lybeck     



Fast hur god är bevakningen egentligen på insidan Hönö? När sträcket är bra står väl alla ute på västsidan? En tanke bara...

2009-09-23 10:44:52


Björn Dellming     



Oj, ser att det inlägg som jag började skriva för några dagar sen aldrig stämplades in.. :)

Det är nog inte omöjligt att arten kan häcka utanför Getterön, men är det konstaterat? Att adulta fåglar uppehåller sig i ett område under häckningstid behöver inte medföra att den häckar. Havssulor och stormfåglar t.ex kan ta 30 år på sig att "inspektera" ett nytt område innan den första vågar gå till häckning, trots att de är i området sommartid år efter år. Och toppskarvarna i bohuslän är ju som bekant nästan vanligare än storskarvarna snart, men ändå är det bara precis nyligen den började häcka med 1-3 par på Soteskären.

Arten är avgjort mer pelagisk än storebror skarv och den ogillar innerskärgårdar, ialla fall här omkring. Hur det är vid häckningsområdena uppe i nordnorge vågar jag inte svara på. Jag har själv endast en misstänkt toppskarv som jag sett innan för Rörö, en bit ut i nordre älvs fjord. Men visst, det är nog inte så värst många som står på insidan Hönö-Öckerö-kalvsund-Björkö och räknar sträckande toppskarvar... så en och annan eventuell individ kanske skulle kunna missas? Dock tror jag att chansen att se dem väster om hönö och rörö är ca 1000 gånger större. Motbevisa mig gärna :)

2009-09-23 11:24:07


Hampus Lybeck     



En annan fundering jag har haft ett tag är ju beträffande fåglar som står utom synhåll på bolleskären. Från udden ser det ju bara ut som tre limpor som sticker upp, men de har ju en öst-västlig utbredning också. Mellersta är väl åtminstone några hundra meter tvärsöver. Jag menar inte att det skulle häcka toppskarv på Bolleskären, det är kanske för blött, men det skulle kunna sitta betydligt fler toppskarvar och sura där än vad man brukar se från Hönö.

2009-09-23 15:13:22


Mikael Nord     



Oj, oj. Då kommer jag att vara 77 år när dom börjar häcka utanför Getterön :-) Som Björn skriver så har ingen häckning kunnat konstateras. Dock krävs det ett rejält arbete för att göra detta. Man måste ha tillstånd att hoppa iland mm mm. Från kajak eller båt ett antal hundra meter från i detta fall ön Sadeln så är det näst intill omöjligt att avgöra häckning. Skall se till nästa sommar om man kanske kan få tillstånd för att mer ingående kolla upp eventuell toppskarvshäckning. Att arten är mer pelagisk stämmer också framförallt under häckningstid, och när de rastar på skär och kobbar. Dock ser man dom alltid flyga förbi, oftast i strandkanten på höst, vinter och vår. Toppskarven är också mer nyfiken av sig. Ofta kanske de vänder för att flyga tätt förbi ännu en gång och riktigt tokglo på en. Det är likadant när man besöker Sadeln på sommaren (utanför tillåten gräns). Storskarvarna flyr nästan i panik medans toppskarvarna kommer och inspekterar en när man kommer glidandes i kajaken.

2009-09-23 19:41:03

 
Björn Dellming     



Det tycker jag du ska göra! Med riktade inventeringsprojekt som detta borde det inte vara helt omöjligt att få gå iland. Bara att hålla tummarna sen för att Halland får en ny godkänd häckfågel :)

2009-09-24 22:23:05



Svara på
detta inlägg