FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Stor vitkindad gås-flock över Mölnlycke/Göteborg igår?

Pär Lydmark     



Strax före 11-tiden igår hade jag en gåsflock som flög över Mölnlycke i riktning mot SV eller V. Jag uppmärksammade den på lätet och hittade den efter ett tag långt bort i skyn. Flockformationen var typisk för vitkindad (trubbig och oregelbunden med flera sidogrenar eller vad man ska säga) och lätet stämde också bra överens med vitkindad. Nu var det dock långt avstånd så jag hörde dem inte så himla bra, och jag hade ingen kikare så man blir ju lite tveksam. En grov uppskattning hamnade på nånstans mellan 80 och 120 ex, så vi kan väl säga ca 100 ex.

En så stor vitkindad gås-flock över Göteborgsområdet såhär års är ju inte direkt vanligt, och alla andra rapporterade gåsflockar de senaste veckorna har varit grågäss. Jag har visserligen väldigt svårt att få det här till grågäss eftersom varken läte eller flockformation stämde överens, men å andra sidan är jag inte helt säker på hur avtrubbade grågåsläten kan bli på långa avstånd.

Var det möjligen någon annan som såg den här flocken tidigare eller senare? Den bör ha dragit ut mot Mölndal och kanske vidare ut mot kusten därefter.

2009-10-30 17:17:31

 
Mats Björkqvist     



Jag såg också en stor flock, måste ha varit ungefär samtidigt. Såg den flyga sydväst över Mölndal och reagerade på att det var branta-formation. Men avståndet var långt, hade ingen kikare och hörde inga läten.

2009-11-01 10:35:39



Svara på
detta inlägg