FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Raven Darkholme

Christer Fält     



Hej!

I vanliga fall tvivlar vi inte på stolen vi sitter på, eller chokladkakan framför oss. Däremot i ovanliga fall då vi exempelvis stöter ihop med en grönländsk stenskvätta så drivs våra tvivel in i ett hörn.

Varför är det så? Är det en radikal slutsats att grönlänningen är en shapeshifter? Blir den som vid ett trollslag en grov och robust Raven Darkholme i ringmärkarens skälvande händer? Samtidigt som den på en grushög förvandlas till en spinkig och diminutiv gestalt!?

Med andra ord, finns det skäl att betvivla den gamla föreställningen om att endast säker bestämning av grönlänningen kan äga rum i samband med ringmärkning?

/Christer


2009-11-26 12:35:19


Björn Dellming     



Hej Fält!

Det finns variationer i kroppsstorlek och färgton både inom nominatrasen och den grönländska rasen luecorhoa, och de båda överlappar.. även i vingmått. Visst kan Oenanthe-Gigante på rörö på hösten vara en Lueucorhoa men för att vara RIKTIGT säker så bör man mäta vingen. Dock kan en nominatstenskvätta så vitt jag vet aldrig bli större än en "stor" leucorhoa. Rätta mig nån om jag har fel?

Alltså, om du ser en stenskvätta där du VERKLIGEN reagerar på att storleken är väl tilltagen, DÅ bör man kunna rapportera den som säker. Eller iaf försöka få den godkänd som leucorhoa, men enbart datum eller mustighet som belägg för rasbestämning tycker jag känns vanskligt. Eftersläntrare kan ju faktiskt förekomma, t.ex om den varit sjuk eller skadad när övriga skvättor drog söderut så var den för svag men klarade sig ändå på nåt sätt och kommer till oss här nere först nu? Annars tycker jag Ullmans fundering om östligt ursprung lät intressant. Det tar ju längre tid att flyga från östra asien än från grönland/island. Dessutom är det inte helt ovanligt att östligt godis dyker upp i västra skandinavien.. Jämför Nörges skärgårdsskörd i höst med svenska östkusten.... Man blir ju nästan sur :[

2009-11-26 15:47:08


Christer Fält     



Hej igen!

Att samtliga grönländska stenskvättor är ”storvuxna, något mörkare fåglar” kanske är ren slump? Det vill säga dessa anspråkslösa egenskaper som Fågelguiden (s.264), Björn (Dellming/Kustobsars forum), Ola (Marklund/Svalan) och Mattias (Ullman/Svalan) hävdar är gemensamt för alla grönlänningar som hittilldags påträffats.

Med bakgrund av det skulle vi kunna säga att det är också en slump att alla trevliga busschaufförer vi hittills träffat på är ”småvuxna, något ljusare” och heter Ulla-Stina i förnamn? Vilka slutsatser kan vi dra av det?


2009-11-27 08:29:52


Elon Wismén     



Med den jämförelsen vill du alltså mena att busschaufförer är en "genetiskt definierad" underart till Homo sapiens, Christer? :o)

2009-11-27 10:12:46


Markus Lagerqvist     



Även om det inte är en slump, dvs. att hela populationen av trevliga bussförare verkligen är blonda och heter Ulla-Stina behöver det inte betyda att det i populationen otrevliga bussförare inte också kan finnas individer som är blonda och heter Ulla-Stina.

2009-11-27 11:00:10


Kristoffer Nilsson     



När det gäller grönländska stenskvättor så tror jag att de flyttar tidigt och oddsen för att en sådan skulle vara kvar i Sverige i slutet av november tycker jag känns ganska låga. Chansen att se en stenskvätta som kommer från ex-vis Ryssland vid den här tiden tycker jag känns klart större. Hur som helst, kul obs. Grattis, Christer! Trevlig helg!

2009-11-27 14:25:54


Aimon Niklasson     



Enligt
http://www.eurobirding.com/birdingmagazines/article_redirect.php?id=6505
så flyttar de "grönländska senare än de andra fast det är tvärsom på våren! Möjligen är det en fotografisk motljuseffekt men näbben ser ganska klen ut annars blir ju utstickande delar ibland mindre norrut. Senaste veckans väder med en fantastisk U formad och stark jetström över Atlanten som svängde upp över Englande skulle kunna ha fört fåglar över Atlanten norr ut (Se Gensböls artikel på nätet om
hur man tror att dom faktiskt kan flyga non stop över Atlanten.)
Sen är det väl härligt att stå mitt i evolutionen med arter under förändring och man får väl förlåta Darwin att han glömde bort kryssarnas vedermödor.
Låter nästan som jag försvarar att det en grönlänsk och varför inte men skall man veta så får man väl starta ett
Ringmärkningsprojekt med färgringar på skvättorna runt norra jordklotet. Det skulle väl vara spännande eller det kanske redan pågår??

2009-11-28 13:42:07

 
Christer Fält     



Hej!

Oj! Tack för artikeln Aimon! Ytterst intressant läsning! Studien du upplyser om är förvisso några år (2003) gammal men oavsett ”livslängden” så aktualiserar den en rad frågor (åtminstone för mig).

Eventuellt kommer följande två spörsmål ”slå in öppna dörrar” för någonting som alla ringmärkare redan vet.

1. Hur utesluter man en honfärgad leucorhoa från en honfärgad och långvingad oenanthe med sibiriskt ursprung?

2. Kan vi anta att alla godkända ringmärkarfynd av honfärgade leucorhoa har eliminerat sibiriskt ursprung?


2009-11-28 18:42:24



Svara på
detta inlägg