FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Slottsskogen

Stig Fredriksson     



Nu ligger preliminära rapporter för våren respektive hösten 2009 ute på min hemsida www.naturstig.se. Förutom egna obsar är de en sammanställning av Svalan, jag riktar härmed ett varmt tack till Anders, Bengt, Carl, Elisabeth, Disa, Elon, Hans-Erik, Ingegerd, Jan, Johan, Kristoffer, Lars-Erik, Magnus, Martin, Ola, Tina och Uno och alla andra som då och då besöker detta smultronställe. Besöker du Slottsskogen utan att rapportera på Svalan tar jag mycket gärna emot vanliga rapporter via brev Ankargatan 27, 414 61 Gbg eller mejl naturstig@comhem.se för den slutliga finala årsrapporten. Tack på förhand. / Stig Fredriksson

2009-12-06 22:54:27


Stig Fredriksson     



Nu ligger vandringsrapport från Vardagsvandring igår i Slottsskogern ute på min hemsida naturstig.se. Där finns också uppgifter om i vilken gran som berguven suttit i senaste veckan, varje dag! Det visste jag inte när vi vandrade men nu vet jag. Ska dit och kolla i den vackra vintereftermiddagen. Vi ses!

2009-12-18 13:36:54


Stig Fredriksson     



Denna vinter finns fortfarande rörhöns kvar i Slottsskogen, i tvåsiffriga tal. Aldrig varit så många här tidigare varken sommar eller vinter. Få se hur de klarar sig. På söndag beskriver jag i ord och bild artens exempellösa frammarsch i Slottsskogen på GOF-mötet på Naturhistoriska museets 18:30, och tänkte påminna om detta på detta sätt om. Vi har av olika skäl lagt februariförredraget i januari, bara så du vet.

Den som av olika skäl inte kan komma denna afton får veta en del i en artikel om denna näpna sumphöna som beräknas inflyta i FpV nr 2 i vår. Det går också bra att besöka naturstig.se, nu uppgraderad med fågelrapport för 2008. Där liksom i övriga årsrapporter 2005-2009 finns gott om bilder och text om rörhöns - med mera.

Glada hälsningar
Stig


2010-01-08 01:33:42


Stefan Johansson     



Eva Obenius fotar Slottsskogen varje dag, inte bara fåglar.
Kolla dessa länkar!

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=9063
http://www.fotosidan.se/cldoc/41333.htm
http://slottsskogen365.wordpress.com/

mvh Stefan Johansson


2010-01-16 20:30:53


Stig Fredriksson     



Den som vill se berguv i mer naturlig miljö än Ullevi är välkommen till Slottsskogen, där det i många vintrar funnits uv. Den ses ibland på dagen vilket den erfarne skådaren lätt kan notera när kråkorna upptäckt den medan en ovetande allmänhet vandrar på utan att fundera på varför kråkorna i granen är så vansinnigt upprörda. Mitt på måndagen sågs den ffg här i år men har ju setts i Botan, ev densamme. På min hemsida finns lite bilder från dagen samt karta.
Men kråkorna behövs inte - en utmaning är att på egen hand upptäcka uven, ofta sitter den säkert i samma granar vid Hästhagen som där den nu sågs bara man spanar från rätt håll.



2010-01-18 22:28:43


Elon Wismén     



Den berguven satt troligen och hoade på Medicinareberget igår kväll. Tämligen säker andrahandsuppgift.

2010-01-19 09:38:11


Stig Fredriksson     



Nu ligger efter långt uppehåll en aktualiserad artlista för Slottsskogens fåglar uppe på www.naturstig.se för benägen konsultation. Se /Slottsskogen/Slottsskogens fåglar/artlista. Kan alltid vara värd att kolla före eller efter besök i denna innehållsrika park som numera besöks dagligen av skådare och där allt fler fåglar ses. Med konkreta tips när man ska leta ringtrast eller sitta på bergen och spana flyttande tofsvipor och kungsörnar på väg norrut... arbetet med att uppgradera artlistan kommer att äga rum fortlöpande och förbättringar endast i undantagsfall redovisas i detta forum, bara så du vet.

2010-03-04 14:54:36


Stig Fredriksson     



Med anledning av gårdagens observationer i Slottsskogen av törnskata, härmsångare och rörsångare har jag daterat upp fågellistan på min hemsida www.naturstig.se med dessa arter, vilket innebär att all känd kunskap om dessa arter därstädes där samlats för den som behöver.

Nu bör det också vara lagom tid att leta efter den mindre flugsnappare som sjöng söder om Ödledammen 29/5 2009 - om den överlevt vinterns strapatser borde den återkomma, på samma sätt som halsbandsflug och sommargylling tidigare gjort - se ovan nämnda fågellista för närmare detaljer.



2010-05-21 01:53:14


Magnus Lundström     



Varför röjer de sly i Slottskogen nu som de sedan bränner i högar? Hade det inte varit bättre att låta det stå kvar för fågellivets skull. Tänker framförallt på de ytor med naturlig vegetation för fri utveckling. Om man nu måste röja skulle man väl ändå kunna lägga upp de i högar som lämpliga bostäder för insekter och igelkottar mfl?

2010-12-21 12:27:16


Stig Fredriksson     



Håller helt med dig, har påtalat detta för Per Åberg, som är chef men de menar att det finns flera goda skäl att rensa sly, hjälpa ekar och vitsippor, öka trygghet för vandrare. Jag tycker ofta de går för långt och röjer alldeles för hejdlöst. Visst kunde de lägga upp igelkotthögar men problemet är att de hugger så mycket och riset måste bort. Ett oskick är att de flisar det och placerar ut flisen i backarna precis lagom till vitsippetiden när det skulle kunna ske på andra årstider. detta har jag påtalat åtskilliga år utan resultat.

2011-04-14 00:47:01


Stig Fredriksson     



Som en service till mina ringtrasthungriga kamrater har jag daterat upp min hemsida naturstig.se med kartor och historiska fakta gällande denna klart dekorativa art i vår västsvenska vårnatur. Slottsskogen har utan tvekan visat sig för många vara det närmaste och mest lättillgängliga stället att se ringtrast på under våren. Du visar din stora tacksamhet genom att rapportera på Svalan eller, om inte, genom att skicka mejl till mig.

2011-04-14 00:51:06

 
Stig Fredriksson     



Nu finns en 43-sidig rapport över fåglarnas uppträdande i Slottsskogen 2010 utlagd på naturstig.se för de som har intresse av det - 122 personer svalade (rappade på Svalan) detta år från denna ljuvliga naturpark mitt inne i staden och de kan kanske ha glädje av att veta när man kan se som mest ringduvor på sträck, vilka dagar berguv gick att se och hur många gånger ljungpipare sågs på sträck - för att inte taala om detaljer ur rörhönsens liv och bilder på gräsand ätande slamander, gråsparv ätande trollslända och duvhök missande gräsand. Det är ett pdf som går utmärkt att lägga in både i iPhone och Androider - gör det! Detta år ska vi bli 150 svalare, vi är redan 112!

2011-08-30 10:52:13



Svara på
detta inlägg