FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Resa i Sverige, Juni 2010

Max Allan Pihl     



Nu är tiden planerad. Resa i Sverige ska det bli, Öland är bestämt. Men vad mer ska man se... Fjällen, skåne osv.
Råd sökes!

Tack på förhand

2009-12-20 15:51:05


Gunilla Jarfelt     



Du bor inte i Sverige, tolkar jag det som?

Hur lång tid har du till förfogande?



2009-12-22 08:40:30


Max Allan Pihl     



Just nu är jag i provence men annars bor jag på Orust. Hela sommaren om så är, har ju sommarlov.

2009-12-22 08:59:30


Stina Thelander     



Du har inte fått några råd här i Forum, men kanske direkt? Inte lätt att ge råd eftersom vi är så olika när det gäller semesterresor. Men du tänkte se fåglar? Jag kan egentligen inte ge några råd, men jag kan berätta vilka turer jag gillar.

Slutet av maj eller början av juni brukar jag åka till Skåne eller Öland. Österlen är fantastiskt på försommaren. Mycket lättare att få bra obs på sommargylling, fältpiplärka, trädlärka och höksångare i Skåne än på Öland. Men på Öland kan man gå omkring på Allvaret. Hornborgasjön är rätt bra att besöka i början av juni också. Likaså Örebrotrakten med bland annat Oset och Kvismaren. Synd att början av juni är så kort.

Fjällen bör ju besökas före midsommar, ”mellan snön och myggen”. Men helt snöfritt är det inte. Lappland är fantastiskt, men det är långt borta. Ammarnäs och Abisko är nog favoritplatserna för fågelskådare. Det går ju att åka tåg till tex Kiruna, hyra bil där och åka i båda riktningarna. Vi var några som ett år gjorde så. Först ner mot Gällivare och Muddos Nationalpark (lavskrikan säker )…Sedan upp till Abisko. Där finns ju gott om vandringsleder. Nordsångaren kommer nog inte förrän just vid midsommar. Lättast att kolla lämpliga tider på Svalan beroende på vilken art man vill se,

Själv är jag nog trots allt mest förtjust i jämtländska Ånnsjön och fjällen däromkring. Det känns överkomligt att köra dit med bil. Vill man vandra spångat och se smalnäbbad simsnäppa, smålom och en massa annat så är Ånnsjön perfekt. Fågelstationen brukar dessutom ha guidade vandringar till dubbelbeckasinspel.
Med ett par rätt så enkla fjällvandringar kan man få in de flesta fjällarterna. Enklaste turen är nog från Storulvån mot Ulvåstjärn. Första biten bär det mycket uppåt, men man kan vila varje gång blåhake visar sig. Sedan är det stor chans på fjällripa och fjäll-labb.
Storlien är inte fel att åka till. Där kan man gå upp till vindarnas tempel, som ofta gör skäl för namnet. Om det inte blåser och snöar för mycket så kan man göra flera olika vandringsturer uppe på fjället. Lappsparv bör man hitta lätt.
Efter ett par dar kan konditionen ha blivit så god att man kan åka till Storulvån igen och ta sig uppför Getryggen (om den nu heter så). Det finns vandringsled upp som på visa ställen är rätt svår att se pga snö. Dalripa, ringtrast, fjällpipare är inte så svåra att få in. För att få snösparv måste man rätt högt upp. Med tub klarar man fjällripen utan att gå ända upp.

Härjedalsfjällen är heller inte fel. Lappsparv, fjäll-labb och fjällpipare kan man få utan fjällvandring eftersom Flatruet är uppnåeligt med bil. GOF hade senast i somras en tur dit, vilket går att läsa om i FPV nummer 4, 2009. Då var det en del fågelskådning både på väg upp mot fjällen och på hemvägen.

Omkring 20 juli åker jag till Morup och gör strandhugg här och där på vägen tillbaka mot Göteborg. Det är intressant att se de adulta, rastande vadarna på väg söderut. Det finns göteborgare som åker till Påarp innan de vänder. Mot slutat av augusti gör man samma resa för att se de juvenila vadarna.

Om man är intresserad av rovfåglar så är det lämpligt att åka till Skåne på bivråkens dag. Lite väl många skådare för att riktigt trivas, kanske? Det finns fler helger att åka till Skanör, Falsterbo. Sommarlovet är ju slut då förståss.

Det finns gott om smultronställen för fågelskådare kring Göteborg (kolla hemsidan gof@gof.nu under flik lokaler) och i Bohuslän också.

Många tycker dessutom att Orust är en fantastisk plats på sommaren!

Ha en skön sommar!

/Stina


2009-12-28 09:20:24

 
Max Allan Pihl     



Tack så mycket för svaret, Stina!!!
Jag förstår att det är svårt att förklara...

Att tillägga är att jag valt ett distans gymnasium för att får mer tid i fält.
Vilket kommer att leda till att jag ska försöka vara på så många helger som möjligt, tex Bivråkens dag..



2010-01-05 11:14:36



Svara på
detta inlägg