FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Ny kategori - Svalan

Pär Lydmark     



I samband med årskiftet och övergången till Svalan som rapportdatabas har en hel del frågor dykt upp gällande Svalan här i forumet. Vi har därför skapat denna nya kategori för alla kommande frågor gällande detta ämne.

Testkör gärna Svalan så mycket som möjligt nu den första tiden så att vi kan komma runt alla problem så fort som möjligt. Vi har direktkontakt med Svalan-personalen och försöker påverka dem så mycket som möjligt hela tiden!

2005-01-05 21:49:31


Björn Dellming     



Tänkte bara upplysa de som både rapporterar sina obsar genom att första larma ut dem på plats vid observationstillfället, och sen lägga in en "ny" observation på svalan när de kommer hem, att det på ett smidigt sätt går att minimera antalet obsar till en observation.

När man kommer hem gör man istället så att man letar upp sin larmade observation i Svalans lista över rapporterade arter, klickar i rutan till höger om sin obs och klickar på knappen "ändra" (längst ner till höger när man scrollat ner hela sidan). Där kan man sedan ändra en hel del uppgifter, bland annat texten i informationsrutan (vilket ofta är hela orsaken till att man går in och "ändrar" sin obs). När man är klar klickar man bara på spara och sen ligger den ensamma obsen med den egenhändigt ihopknåpade infon på kustobsar.

Lätt som en plätt! (för att citera Uno ;)

2005-01-08 18:22:37

 
Lars Eric Rahm     



Så här tror jag att det fungerar:
För att komma åt och ändra en observation som hamnat på Kustobsar efter ett det att man larmat en fågel, så som Björn beskriver, måste man först ha fyllt i sin rixlarmkod under Personligt - Personuppgifter i Svalan. En uppmaning till alla er med larm är därför att fylla i denna uppgift, för att på så sätt hålla nere antalet obsar.

För egen del har jag först idag fyllt i min kod, vilket gjorde att jag inte kunde komma åt och ändra informationen om den svartnäbbade islommen på Stora Amundön. Därför blev det en extra obs med informationen att fågeln drog västerut strax efter mitt larm.



2005-01-08 21:46:06



Svara på
detta inlägg