FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Ringandens ålder?

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Kul att året börjar fint med en massa trastar, kungsfiskare och rariteter. Jag har ännu inte varit och tittat på ringanden, men jag har sett en del bilder, och i mina ögon ser den inte helt utfärgad ut (men bilderna kanske ljuger?).

Ända sedan fågeln upptäcktes har flera skådare rapporterat anden som adult, andra som 2K och även "ex" förekommer. Att det är en hane är ju helt klart, men ni som har varit och sett den kanske kan reda ut åldern på den. Visst är det väl en fjolårsunge, eller? Må väl!

2010-01-03 16:49:52


Magnus Rahm     



Under Dellmings förträffliga bild i Svalan skrev jag en kommentar och frågade samma sak. Svante Martinsson svarade att de bruna fjädrarna på kroppssidorna visar att det är en 2K hane. Och Fågelguiden säger väl egentligen samma sak; "Ung hane utfärgas redan mot slutet av 1:a vintern". Alla 3K+ hanar så här års är helt utfärgade antar jag.

2010-01-03 22:12:15


Magnus Lundström     



Jämför med bilderna på ringanden i Gislaved som var adult eller fågeln i angarnsjöängen (2009). Särskilt flyktbilden är bra.

2010-01-04 12:15:22


Olof Armini     



Hej!
Har sett anden o foton och försökt kolla upp på nätet.
Spontant reagerade jag som många andra över att den inte var utfärgad på sidan, litet mörkare grå med bruninslag.
På nätet har jag hittat foton på angivna ad hanar i januari som fortfarande har bruninslag på flanken. Inte så kraftigt som denne men i alla fall.
Näbben verkar färga ut snabbt även hos förstavinterfåglar, skulle annars tala för adult.
"Säkert" är att unga hanar länge behåller slitna och mer bruntonade ungfågelvingtäckare, men det syns knappast ens på bra foton.
Höstfelflugna unga ringänder brukar bli ganska ortstrogna om de överlever. Och ingen ringand rapporterades i närheten förra säsongen.
Fegt får det så här långt bli 2K+ med litet tryck på 2K. Men vi kollar vidare.

2010-01-04 16:18:56

 
Björn Dellming     



Orange ögonfärg tyder väl också på ungfågel?

2010-01-04 16:39:46



Svara på
detta inlägg