FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Bergänder vid Säveåns mynning med närområde i vinter

Uno Unger     



Detta inlägg riktar sig främst till alla som har rapporterat 1-2 bergandshonor i eller i närheten av Säveåns mynning denna vinter. 10 rapporter från lika många skådare föreligger under tiden 21/11-31/1. Eftersom bergand får anses lite av en raritet och långt ifrån årligen noteras inne i Göteborgs hamnområde, vill jag gärna göra er uppmärksamma på att minst två vigghonor med anmärkningsvärt mycket vitt vid näbbroten har hållit till vid Säveåns mynning innevarande vinter. Dessa honor har uppvisat lika mycket vitt vid näbbroten som många normala bergänder. Jag vet att flera erfarna fågelskådare har sökt efter dessa bergänder utan att finna några, men däremot noterat nämnda vigghonor. Till detta inlägg följer en länk på en av de vigghonor som nämns ovan (se nedan). Nu till min fråga - kan det uteslutas att förväxling med avbildad hona föreligger? Någon av er kanske t.o.m. kan styrka bestämningen med bild på aktuell fågel.

Kolla vidare information som jag gett i Svalans bildgalleri på följande länk: http://artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?obsid=17629044

I all välmening
Uno Unger

2010-02-01 06:05:57



Svara på
detta inlägg