FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sort Sol i Kungsparken

Jan Mogol     



Jag hade igår, vid femtiden på eftermiddagen, en imponerande upplevelse i Kungsparken. Från trädkronorna hörs starars dämpade gnissel. Jag höjer blicken och upptäcker en överraskande stor flock. Räknar till 160 exemplar. I samma stund som jag räknat klart kommer en kaja vilt krängande, med duvhöken i hasorna. Stararna lyfter och med ens möter en lika stor flock upp. Alltså…sisådär 300 starar i Kungsparken. När duvhöken förgäves försöker få tag i kajan ringlar sig starflocken av och an likt en luftburen orm ovan träden. Oerhört dramatiskt, oerhört vackert och oerhört oväntat en kall februariskymning i centrala Göteborg. Faktiskt en liten, liten, lokal vintervariant av Sort Sol. Jag vet inte om stararna brukar övernatta i Kungsparken, men jag rekommenderar definitivt ett span i den händelse du har vägarna förbi.


2010-02-11 10:18:37


Magnus Eriksson     



Jag jobbar vid järntorget och har följdaktligen med lite god vilja utsikt över början av kungsparken, går också ganska ofta där men har inte sett en enda stare vintertid vad jag kan minnas, däremot brukar det vara stora skaror med kajor, ringduvor, tamduvor och från och till en hel del björktrastar. De drar ofta förbi mitt fönster fram och tillbaka i någon timme innan "läggdags". Får börja kolla nogrannare igen då =) Hur nära avenyn var deras övernattningsplats?

2010-02-11 18:37:53

 
Jan Mogol     



Mycket nära Avenyn. Hundra meter väst/sydväst om Stora Teatern. Lycka till.

2010-02-12 09:52:08



Svara på
detta inlägg