FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Hur går det för vinterrödhakarna?

Uno Unger     



En dag som idag när snön vräker ner och man inte har lust att ge sig ut på fågelexkursion, så kan man i alla fall glädja sig åt de fåglar man har vid sin fågelmatning. Min favorit är rödhaken, som vi nu ser dagligen, och som vi ser till så att den får i sig något ätbart. Det skulle vara roligt att höra något från alla idag insnöade fågelskådare. Hur många är vi som fortfarande får besök av rödhaken? Är det någon som har mer än en rödhake vid fågelmatningen? Klarar alla inmatade rödhakar sig, eller är det någon som förlorat sin rödhake under vinterns lopp?

2010-02-20 14:17:26


Björn Dellming     



Jag har kvar 1 rödhake (tidigare i vinter 4 ex), likaså 9 koltrastar (tidigare 14 ex). Jag brukar mata med nedsmulade talgbollar i ett fågelbord under tak. Väldigt populärt bland de små...

Annars är min favorit bland dagliga besökare en 2k hane duvhök som jagar tamduvor m.m. runt höghusen :)

Ska bli intressant att se hur tyst våren kommer bli när vintern äntligen släpper sitt grepp. Kommer det finnas några sorkätare kvar överhuvudtaget? Hägrar? Vattenrallar? Kanske till och med så att antalet minkar i kustbandet decimerats?

2010-02-20 14:51:51


Ingemar Bernhardsson     



Rödhaken är även min favorit, som jag har koll på. Men det är bara en numera.

// Ingemar B.

2010-02-20 14:52:52


Karl-Olof Johansson     



Min fru och jag har varit ute på Smitten idag på förmiddagen, vi åkte buss ut och gick från hållplatsen ut till stugan. Det var en pärs att ta sig dit, särskilt p_ platsen var jobbig ,ingen hade kört eller gått där förut. men när vi kom dit satt massor av fåglar och väntade på oss. Jag hade släpat på en proppfull ryggsäck med äpple, som kom väl till pass. Det satt ungefär 40 ringduvor i träden runt matningen. Vår rödhake såg ut att må bra och började omedelbart mumsa på solrosfröna.Det är många bergfikar där ute men de är ganska skygga, vill helst vänta tills vi har gått innan de kommer och äter. Vi har rikigt många koltrastar som är helt orädda, när vi sätter ut äpplehalvorna kommer de och sätter sig bara metern ifrån oss. det behövs mycket mat nu. Förövrigt annser jag att talgbollarna som finns i handeln nu är ren skit.

2010-02-20 14:59:30


Uno Unger     



Redan under första timmen som mitt inlägg legat ute här på Forum är vi alltså totalt 4 skådare som rapporterat om kvarvarande rödhakar. Kul, hoppas fler hoppar på denna tråd under em/kvällen och rapporterar om sina rödhakar. Jag kommer att rapportera min rödhake på Svalan, hoppas att ni andra också gör det.

2010-02-20 15:17:59


Per Björkman     



Skulle tro att även stammen av gärdsmyg kommer att decimeras kraftigt i vinter.
Har förgäves spanat efter vår rödhake, men den brukar i regel komma fram sent på em.
Vi slog annars bofinkrekord för vintern idag med fyra individer framme samtidigt.


2010-02-20 15:47:59


Marianne Ohlander     



Vår rödhake sitter huttrande vid matningen varje dag (vi har bara haft en hela vintern) och drar sig inte längre för att hoppa upp och äta direkt från matrören eftersom spillet snabbt döljs av ny snö. Den tar både hampfrön och solrosfrön.

2010-02-20 16:08:56


Aimon Niklasson     



Har en kvar oxå. Kanske är dom två det är ju svårt att veta om man inte ser dom samtidigt eftersom dom är så lika i färg och dräkt. En hök som jag inte riktigt kunde artbestämma troligen en sparvhök tog en koltrast och en annan har fått en betydande inskränkning i sin stjärtmanövrering! Märkligast hittills är en trädkrypare som igår satt på talgboll när jag skulle lägga ut frön och nötter. Första satt den alldeles still och såg helt död ut men sen fick den livet åter. Det är första gången i vinter jag sett en trädkrypare som använt någon av attiraljerna annars brukar den bara hoppa förbi uppför stammen! Det var dock en väldig sång och flykt aktivitet på grönfinkarna idag trots vädret! Och det är ju i alla fall ljust under nätterna för ugglorna om det nu hjälper!?

2010-02-20 16:21:19


Jan Mogol     



Rödhaken som regelbundet besöker matningen på Svärdsliljans inomgård (Kungsladugård) är fortfarande i livet. Jag såg den lilla skönheten leta smulor i snön för bara någon timme sedan. Annars är givetvis känslan att det blivit allt glesare mellan knäppande rödhakar och smattrande gärdsmygar i takt med att vintern fortskridit. Kung Bore torde ha krävt åtskilliga offer under de senaste veckorna.

2010-02-20 16:27:03


Per-Erik Hagström     



Rödhaken har varit framme flera gånger idag. Den verkar pigg fortfarande. Tidigare i vinter har vi sett två samtidigt, men inte på senaste tiden. Av gulsparvarna har vi bara sett fyra idag, som mest har det varit 13. En ormvråk passerade tomten vid 10-tiden.

2010-02-20 16:40:33


Roger Eskilsson     



I Gamlestan har vi minst tre Rödhakar vid olika matningar. Alldrig mer än en vid matningen!

2010-02-20 16:44:28


Per Björkman     



Jodå, nu såg vi en rödhake framme vid matningen. Vid något enstaka tillfälle tidigare i vinter har vi kunnat se två stycken samtidig.

2010-02-20 17:03:00


Anna Kristiansson     



"Vår" rödhake här i Torslanda är också kvar efter veckan i Dalsland. Talgbollarna hade tagit slut när vi var borta så idag på morgonen satt den i jordnötsmataren och pickade i sig. Ibland äter den frön också men jag tror talgbollarna är favoriten.

2010-02-20 17:12:58


Göran Hultgren     



Till min glädje såg jag rödhaken för en timme sedan nära jordnötterna. Såg den tidigare idag för första gången sitta på jordnötshållaren och picka direkt, annars brukar den plocka från "marken"/snön. Jag har bara sett en rödhake åt gången under vintern.

2010-02-20 17:33:00


Magnus Lundström     



Jag har en rödhake hos mig på masthugget samt en på matningen på observatorieberget. Jag matar också med äpplen och nersmulad talgboll. Rödhaken hemma på masthugget har jag dock inte sett idag. Hoppas att den ses imorgon..

2010-02-20 17:56:27


Jörgen Grahn     



Rödhaken vid Peppareds torg, Ö Balltorp är kvar, och pigg. Satt i en buske och gnisslade en märklig lite trädkryparlik ramsa i morse när jag var nere vid tvättstugan. Sen åts det mycket jordnötter. Jag har inte sett mer än en samtidigt här i år, men jag är nästan aldrig hemma dagtid.

2010-02-20 21:47:32


Aimon Niklasson     



rödhaken överlevt natten!

2010-02-21 10:56:43


Ola Erlandsson     



Har haft två rödhakar sedan jag flyttade till Instön i början av januari, och åtminstone en av dem lever och har setts idag vid fågelbordet. Den allt från pickar på talg till sitter i fröautomaten samt pickar i sig havregryn på marken.
Ser pigg och fräsch ut, vilket är helt otroligt med tanke på den långvariga kylan och den här ute ihärdiga vinden.

2010-02-21 13:25:16


Niklas Aronsson     



Även en av mina finns kvar. En fiffig sak, bild finns från i går på www.fågelliv.se, som gärna äter talgbollar, jordnötter eller rent margarin.

Tidigare i vinter har de emellertid varit tre stycken som haft många bataljer med varann. Men sista månaden har det bara varit en enda.

2010-02-21 14:09:34


Bert Olsson     



På Gråskärsgatan har det variten rödhake nästan varje dag i vinter, kom även idag.

2010-02-21 14:52:19


Lena Essedahl     



Hej fågelvänner!

Jag har två rödhakar i min trädgård , en på framsidan och en på baksidan av huset. De håller strikt till på sina respektive sidor. Bägge äter av hjärtans lust av de feta kaksmulor som jag strör ut två gånger/dag.
I området, Utby (när Säveån)finns många matningar, så vi ska väl tillsammans lyckas hålla liv i våra små fågelvänner tills vi kan skåda ljuset efter denna snöiga och kyliga vinter.
Någon skrev om gärdsmygar som försvunnit. Det brukar hålla till många gärdsmygar längs strandkanten mot Säveån men den sista veckan har jag bara sett/hört någon enstaka på mina hundpromenader.
Bergfinkar är här gott om, några enstaka bofinkar finns i området och steglitserna är kvar och besöker matningarna varje dag. De tre starar som varit stationära i området har däremot försvunnit.

2010-02-21 15:20:52


Sven Danerås     



Ja, Rodhaken är en underbar liten fågel. Bor numera i Alingsås, men känner ändå att jag vill ge info om denna fågel. 1 ex har varit en stabil gäst hela vintern, och jag kan inte fota den tillräkligt många gånger. Den gör oss alltid så glada.

Sven Danerås

2010-02-21 16:19:57


Per Norberg     



Hej Uno och övriga.

Hos mig på Berghällsgatan har jag två st som är regelbundna besökare i min inhägnade fågelmatarbur. Ibland brukar det även dyka upp en tredje.
När jag kom hem från min skidträning idag så satt en av rödhakarna i äppelträdet. Jag småpratade :-)) med den en liten stund och snäll som den är så stannade den kvar så att jag kunde hämta min kamera och fotografera den från diverse vinklar.
De sitter gärna på talgbollen och äter av den.

Hälsningar
Per N

2010-02-21 16:30:21


Max Allan Pihl     



Hejsan!
Jag har en på framsidan och en på baksidan precis som Lena Essedahl, den på framsidan brukar våga sig fram till häcken och sitta och knapra lite solrosfrön, och den andra övernattar under husvagnen på andra sidan, där jag har lagt ut havregryn till den. Fick bofink rekord idag, en styck med 130 bergfinkar. Koltrastarna tar över trädgården på morgonen, 17 i morse.

// Max Allan Pihl

2010-02-21 19:19:20


Bo Brinkhoff     



Hej rödhakeskådare!
Så länge det finns fågelmatare så verkar rödhakarna klara sig ganska bra. Igår tog jag en promenad i Hisingsparken med omnejd och såg 7 rödhakar vid lika många olika fågelmatningar. De små sympatiska fåglarna ogillar artfränder och dyker det upp någon rival blir det strid.
Värre är det nog för gärdsmygarna. Under hela februari har jag bara noterat ett exemplar.

Bosse B

2010-02-22 12:57:54


Ingemar Bernhardsson     



Hej igen,

skrev häromdagen att jag bara hade en rödhake numera, men idag satt den andra här igen. Så jag har en på norra och en på södra sidan av huset ( två separata matningar) Den har väl antagligen gästat någon granne ett tag.

2010-02-22 14:59:52


Sven Danerås     



Efter den kalla natten, -21 här i Alingsås så när man drar upp rullgardinen så sitter den där, Rödhaken. Så det är att krossa en talgboll och gå ut och fylla på matförrådet.
Härligt och man blir glad.

2010-02-22 15:54:11


Ronny Persson     



Jag har en rödhake utanför mitt fönster. Jag har inte sett flera samtidigt så det är väl ingen minskning då. Jag har vissa dagar observerat en gärdsmyg också. Jag bor i ett bostadsområde där det hängs ut talgbollar på många ställen. Vi har "egen" fågelmat på vår privata uteplats. Bl.a. har vi ett stycke julskinkefett som hänger i julskinkenätet. Ett tag stod pojkens snow racer så att en koltrast kunde stå på främre "skidspetsen" och hacka på julskinkefettet. Efter att den försett sig på sedvanligt "slarvigt" vis kom rödhaken och plockade nedfallna smulor. En sorts samarbete. Snow racern flyttas ibland och en björktrast jagar nu bort koltrastarna från vår uteplats men rödhaken hittar anna föda.

2010-02-23 12:00:43


Torbjörn Janson     



På Nya vägen i Nösund har vi en rödhake kvar som kommer fram och äter dagligen. Det var tre i december och en bit in i januari. En järnsparv kommer också fram i princip varje dag.

2010-02-23 12:09:45


Aimon Niklasson     



1 rödhake still alive!

2010-02-24 10:59:21


Christer Cederfalk     



Besökte Hasse Persson idag, Hinsholmen. Nu på förmiddagen fanns det tre rödhakar vid matningen och de har varit stionära under vintern. Skall visst även finnas en 4:e som vågar sig fram ibland. Äter bl.a. krossade talgbollar.

2010-02-25 14:46:27


Christer Cederfalk     



Min dator mår inte riktigt bra så det skall naturligtvis stå "stationära"

2010-02-25 14:48:22


Stefan Avenfors     



Jag vet inte ngn vinter vi inte har haft rödhake. I år började det med fyra och idag har vi bara en kvar. En dammade i ett fönster, när sparvhöken gjorde sitt dagliga utfall. En annan blev tagen av katt. Den vi nu har kvar får kattmat från burk innan den tar natthärbärge, sist av alla fåglar.

2010-02-25 19:20:07


Sven Danerås     



Hej, nu sen det blev plusgrader har jag inte sett rödhaken och det har även varit tunt med andra fåglar också. Vad är de och vad gör dom?



2010-02-28 00:27:20


Ola Erlandsson     



De flesta mesarna har nu bildat par, och dagar med plusgrader kan de unna sig att så smått börja leta boplats och bilda revir. Det är i det närmaste tomt på mitt fågelbord också, däremot hittar jag flera av paren i den närmaste omgivningen där de har fullt upp att bråka om olika hålrum.
Så är nog fallet med dina fåglar också Sven =)

2010-02-28 13:01:26


Ingemar Bernhardsson     



Nu känner även jag mig lugn, då det blivit otäckt lugnt i matningen.
/Ibn

2010-02-28 17:10:05


Hans Petersson     



Jag har haft två Rödhakar hela vintern, men första febr. blev den ene tagen av en Sparvuggla tidigt på morgonen framför ögonen på mig. Den andre lever fortfarande i välmående. Gillar krossade talgbollar och havregryn i olja. MVH Hans.

2010-03-01 15:15:54


Aimon Niklasson     



Sedan det blev soligt på dagarna och dagsmeja betydligt färre fåglar på morgnarna men inte varit hemma under dagarna. Ej sett rödhaken på ett tag men idag är den där och letar längs fritinade huskanter och under matbordet. Verkar som den mest lever av "smulorna" Det är väl dax att lyss efter sången!

2010-03-06 10:14:46


Aimon Niklasson     



Igår när jag hackade is sjöng en rödhake visserligen lite trevande men ändå!

2010-03-10 09:28:31


Ronny Persson     



I morse såg jag "min" rödhake igen efter ett tids uteblivna observationer. Självklart vet jag inte om det är samma lilla hake eller om det är en ny. Jag kan inte så mycket om hur flyttbara de är under vintern. Det är väl troligtvis inte en "flyttare" som har kommit redan, eller?

2010-03-10 09:48:45


Jon Håkansson     



Kan säkerligen vara samma rödhake som har dykt upp igen Ronny. De rödhakar som försöker övervintra kan nog stryka omkring en del i jakt efter föda.
Att det är en flyttare som har återkommit är mindre troligt, de första brukar inte återkomma förrän i slutet av mars ungefär samtidigt som taltrastarna.

2010-03-10 14:48:37

 
Lillemor M Tanered     



Jag har haft min "favorit" Rödhaken hela denna vintern. Har även emellanåt fått besök av en liten Gärdsmyg vid min matning.

2010-03-11 23:23:12



Svara på
detta inlägg