FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Strömstarar i Grevedämmet

Ronny Persson     



Jag fick ett tips av en vänlig man i förra veckan. Han tipsade om Grevedämmet uppströms om Kvarnbyforsarna om ni förstår. Jag gick upp tidigt i lördags med matsäck och tänkte att om jag har tur får jag kanske se en glimt. jag blev inte besviken. Jag såg som mest 4 exemplar samtidigt. När jag såg hur de jagade varandra och flög hit och dit fick jag för mig att det var 6 exemplar inom en kort strömsträcka. En annan detalj i sammanhanget är ju att det inte precis är svårtillgängligt. Man kan i princip parkera sin bil på en parkering och prmenera 5 meter för att se fåglarna.
Detta kanske inte är några nyheter för er garvade ornitologer men för mig var det ett guldkorn i tillvaron.

På väg hem hörde jag kråkor som lät engagerade i något och jag såg snabbt att detta var en ormvråk som de trakasserade. Vråken flög upp i ett träd och stressades sedan till att byta träd några gånger. Jag tyckte lite synd om vråken som inte fick en lugn stund.

2010-03-08 11:35:36


Björn Dellming     



Många guldkorn i vardagen kan till slut sammanfogas till en trevlig guldtacka :)

2010-03-08 11:47:21

 
Morgan Johansson     



Fortsätt och gå i området för där finns mycket att se. Mindre hackspett har häckat där så också den större tillsammans med gröngöling. Forsärlan är en annan av strömstarens grannar. Stjärtmes likaså. Plua många andra fåglar. Nu är det visserligen några år sedan jag gick där dagligen (bodde intill då) men jag tror inte så mycket har försvunnit.

2010-03-08 20:06:43



Svara på
detta inlägg