FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Vilket stativhuvud ska jag köpa?

Samuel Almestål     



Behöver lite tips och synpunkter på olika stativhuvuden.

Jag har lite problem med ryggen och ska därför byta mitt Manfrottostativ mot ett kolfiberstativ. Det lutar åt Gitzo 2531 men frågan är vilket huvud jag ska köpa till... då låg vikt är att eftersträva går Gitzo 2380 bort...

Jag har en Swarovski 65 HD tub så det är lättast möjligt som gäller men ändå med bra prestanda och lagom pris...

Kom gärna med synpunkter på styrkor och svagheter i de nedanstående huvudena.

Gitzo 2180
Manfrotto 701 HDV

Andra förslag ???

Jag har just nu ett 128 RC från Manfrotto men är inte helt nöjd.

Hoppas på hjälp i denna djungel av valmöjligheter...

/Samuel

2010-03-15 19:26:55


Thomas Samuelsson     



Jag föreslår att du tar en rejäl titt på Velbons kolfiberstativ. Exempelvis har Scandinavian Photo ett paket med stativ GEO E630 + videohuvud FHD-61Q för drygt 4000 kr. Jag har föregångaren 51Q och har aldrig haft ett lättare, bättre eller mer prisvärt stativ, mycket smidigare än det Gitzo-huvud jag hade innan (och faktiskt bättre). Stativet är inte gjort för jättetunga grejor, men det har du ju inte. Ytterligare ett förslag är att ringa Getterön och kolla, det var dom som tipsade mig om Velbon. Givetvis kan det ha kommit in ännu bättre grejor nu.

2010-03-15 20:37:52

 
Anders Petrén     



Jag har ett Manfrotto 701 HDV till en Swarovski ATM 80 men jag tycker att det glappar lite mellan plattan och foten (styrstiftet har lite för liten diameter). Funderade själv på ett 128RC eftersom man sätter foten i huvudet utan mellanplatta. Vad är problemet med 128:an?
/Anders

2011-02-09 13:39:40



Svara på
detta inlägg