FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Praktejder i Marstrand

Göran Karlsson     



Praktejdern är tydligen upptäckt igen. Jag tänker åka och leta efter den imorgon. I beskrivningen från idag står det "Söder om färjan där den var förut". Ganska ofta ser man denna typ av lokalbeskrivning "där den var förut" vilket förutsätter att man vet var den var förut. Är det någon som vet mer exakt var "den var förut "? Gäller det Marstrandssidan eller ösidan?

2010-04-01 21:16:53


Peter Strandvik     



Hej Göran !

Praktejdern har oftast legat i hamnen mellan Koön och Marstrandsön, i någon av de små ejderflockar som uppehållit sig där. Ses då relativt enkelt redan från färjeläget, vändplan på Koön.
Den har ofta käkat musslor under någon av pontonbryggorna på Marstrandssidan söder om färjeläget på Marstrandsön, det är där som man kommer den närmast om den uppehåller sig där.
Några ggr har den också skrämts iväg av båtar och oftast flugit en bit söderut, men också uppehållit sig söder om De nya husen på Koöns SV del, men också några ggr västerut i sydvästsra inloppet till hamnen.

Lycka till imorgon !

Peter S

2010-04-01 21:49:55


Ingemar Pettersson     



Hejsan Göran!

Jag hoppas att du hann läsa Peter S utförliga svar angående obs platsen. Det är ju jag som är skylldig till "Söder om färjan vid bryggorna som tidigare". Det är sällan som jag rapporterar något men försöker skicka in när jag vet att det kan finnas lite större intresse. Som nu när praktejdern har varit borta ett litet tag så skyndade jag mig att obsa.

Hur som helst jag såg den vid bryggorna på Marstrandssidan som ligger söder om färjeläget där den käkar musslor som Peter skrev. Bryggorna ligger bara ungefär 100meter från färjeläget.

Hoppas verkligen Göran att du fick se den underbart fina ejdern. Så skall jag bättra mig med infon, även fast jag tyckte det var ganska så utförligt... i alla fall för att vara mig. Jag förstår dig dock fullt ut, en eller några meningar till underlättar så otroligt mycket.

Ha det så bra alla och GLAD PÅSK!
Ingemar P

2010-04-02 15:27:46


Göran Karlsson     



Tackar för de utmärkta beskrivningarna

2010-04-02 21:22:28

 
Jan -Erik Hammar     



Tack för upplysningarna var man kunde hitta paktejdern.
Åkte ut i morse efter jobbet till Marstrand för ev. få syn på denna för mig raritet. Dimmigt var det från början och
hade väl inga förhoppningar att få syn på den.Det var som jag misstänkte. Den var ejdär !! Men.. då,när jag kom tillbaka till bilen så var den där. Mellan färjan och
de nybggda husen . Det var värt besöket.

Janne från Orust.

2010-04-06 15:48:09



Svara på
detta inlägg