FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Konstig lövsångare

Amar Hot     



Hej! Den 7 april 2010 såg jag en konstig sångare nära Geråshallen i Bergsjön. Den sjöng med lite svagare röst och en aning snabbare än en vanlig lövsångare, men den sjöng helt annorlunda än en vanlig gransångare. Den yttrade inte något lockläte.
Den var ovanligt grå för lövsångare men enligt Fågelguiden kan vissa lövsångare vara ovanligt grå när de anländer till sina häckplatser på våren. Det var mulet och ganska tidigt på morgonen när sångaren sågs, därför kan den ha sett gråaktig ut. Detaljer som jag hann komma ihåg var: ganska ljus strupe och ljust ögonbrynsstreck. Jag har tyvärr ingen bild på sångaren. Det är lite för tidigt på våren för lövsångare, men detta är det enda alternativ som låter rimligt. Jag är inte särskilt bra på att kunna skilja på olika arter av sångare, därför frågar jag: Var det en lövsångare eller en gransångare?

2010-04-07 12:50:18


Björn Dellming     



Hej!

Det var troligtvis en gransångare. Jag hade också en skumt sjungande gransångare vid Helgered i förrgår. Inte helt ovanligt att vissa kan låta sådär. Några raser av gransångare har ganska markant skilda sångstrofer, t.ex collybita jämfört med tristis, men övergången mellan raserna är väldigt glidande och stroferna verkar därmed också kunna låta som mellanting mellan allt möjligt. Finns till och med gransångare som börjar sjunga som vanligt, men avslutar strofen exakt som lövsångare. Gransångare är kort sagt ett enormt träsk att ge sig in i. Man drunknar rätt snabbt :)

Min sångare lät förresten som en blandning mellan gransångare, svartmes och talgoxe... stört.

2010-04-07 13:46:19


Amar Hot     



Tack så mycket för hjälpen. Jag ska ändra mitt fynd till gransångare. Jag ska tänka på att gransångare kan sjunga lite annorlunda när jag rapporterar i framtiden.

2010-04-07 13:56:17


Johan Svedholm     



Dessutom var det ju ett ovanligt stort inslag av förmodat östliga gransångare med avvikande lockläten i höstas. Det är väl inte omöjligt att några av dessa dröjt sig kvar i Västeuropa, och att de avviker även i sången från de gransångare vi är vana vid.

2010-04-07 23:07:12

 
Magnus Persson     



Svårt det här med raser och variationer. I helgen hade jag två Gransångare ute i Sillvik mot nordreälvsfjorden. En lockade flitigt, menan den andra muttrade sitt lock, dock ej så att man kan påstå att det kunde vara olika. Samma täckning, men det var stor skillnad i färg, en klart gråtonad och en tydligt gröntonad (som nyruggad). Den gröntonade, lite tystare var ytterst orädd och gick nästan att klia på magen (lite överdrivet). Man blir nästan lite förbryllad när man har två variationer direkt inpå varan. Jag bestämde mig för att rapportera två Gransångare "collybita", men man blir ibland lite fundersam på hur stora variationer de enskillda raserna har alterantiv rasernas "överlappningar" i teckning/färgtoner. Sång/lock är förstås ett önskvärt inslag, men ibland blir det svårt.

2010-04-08 10:35:15



Svara på
detta inlägg