FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tretåig hack i Balltorp!!

Björn Dellming     



Halloj allihop!

Eller kanske främst hej till Ove Ferling som hittade den trevliga hackspetten i Balltorp igår (klocka har passerat midnatt när jag skriver detta...).

Jag, och säkert många andra, är väldigt nyfikna på att åka och leta efter spetten så snart tillfälle ges, men var ska man börja leta??

Hade varit kanon om du kunde ge lite mer detaljerad info om obsen och platsen den upptäcktes på så man inte irrar runt hela dagen på fel ställe. Om det var mitt ute i bushen så kanske du kan maila ett kartutsnitt till kustobsar eller iaf på något sätt förmedla hur man tar sig dit (sväng höger vid mossig sten, vänster vid fallen gran osv...)

Ha det fint!
/Björn

2005-01-16 00:59:10


Uno Unger     



Jag har talat med Ove Ferling som har gett följande vägbeskrivning:

Från Åbromotet i Mölndal tar man sig söderut förbi AstraZeneca på Pepparedsleden. Mittför Peppareds Livs går man österut till området mellan Pepparedsleden och E6:an. I detta område skall det finnas ett bestånd med relativt gamla, grova granar och där sågs spetten.

Om någon, som inte har möjlighet att larma på C3:s larmsystem, hittar spetten, så ring gärna Magnus Unger 0708-776711, som kan sköta utlarmningen till alla suktande tretåspettkryssare.

2005-01-16 09:13:08


Aimon Niklasson     



Grattis till Ove för en fotgraferad och väl dokumenterad ädelobs! och grattis alla användare av Svalan! Om man i Svalan söker på tretåig hackspett från igår och sen visar Resultat karta så finns det en blå prick i Göteborgstrakten på den stora kartan som kommer upp.
Markera högsta förstoring i stapeln till höger (minsta fyrkanten upptill i stapeln) och markera sedan den blå pricken så har ni en riktigt bra karta över var fågeln observerats under förutsättning att observatören satt pricken på rätt ställe!! Vi gamla Svalan användare som länge glatt oss åt sådana här finesser har inte riktigt förstått gnället här i väster. Hjälp i stället till att på en konstuktivt sätt göra Svalan ännu bättre!
Hade det funnits inkopieringsmöjligheter i denna ruta så hade ni sett kartan här nu!! Kartan kan skrivas ut och stoppas i fickan om man så vill eller klistras in i dagboken.
God tur kanske ses vi i Balltorp när regnet gett sig.

2005-01-16 11:50:13


Markus Lagerqvist     



Hej,

Ja, grattis till ett riktigt fint fynd! Har lagt några timmar under förmiddagen på att eftersöka spetten - tyvärr dock utan framgång, men det finns en hel del fin gammal granskog i området så den kan ju vara kvar för ändå!

Unos/Oves vägbeskrivning fungerade utmärkt för att hitta området. Efter hemkomst gick jag dock in på Svalan och kollade på deras karta - ovan Svalananvändare som jag är. Den var dock inte så mycket att gratulera till! Markeringen på kartan sitter ca 2,3 km från platsen där spetten sågs!!

Detta kanske man inte kan skylla på Svalan, men visar ändå att Svalan inte kan ersätta en bra skriftlig vägbeskrivning, för detta krävs dels att man vet att "pricken" är helt rätt placerad, dels att man lägger in prickar med en väldig täthet.

När jag ändå är igång måste jag säga ett det är ena hiskeliga kartor i Svalan - var kommer de ifrån? Vägnätet i det aktuella området stämmer inte överrens med verkligheten, det går inte att skilja på bostads- och industriområden, vandringleder saknas, det finns alldeles för få namn utsatta etc., etc.

Ett framtida konstruktivt förslag för Svalan vore att fixa bättre kartor! Skulle det inte gå att använda Lantmäteriets utmärkta terrängkartor (Gröna Kartan) istället?


2005-01-16 13:01:42


Uno Unger     



Jag har i Svalan skapat en ny lokal, Alveredsnäs, som ligger öster om Pepparedsleden nära E6:an. Alveredsnäs är markerat på telefonkatalogens karta och Lantmäteriets Fastighetskarta men tyvärr inte på Lantmäteriets senaste upplaga av Terrängkartan.

Jag har vidare flyttat tretåhackobsen från Balltorp till Alveredsnäs, som ligger endast ca 300 m öster om platsen där spetten satt.

2005-01-16 21:06:33


Ove Ferling     



God Afton.
För att göra det lite mera spännande för dom som ev. har tänkt sig att eftersöka den tretåiga hackspetten vid Alveredsnäs, kan jag berätta att området ibland frekventeras av en flock vildsvin som brukar böka rätt ordentligt på höjdplatån närmast motorvägen.En av de fullvuxna suggorna ser ut att väga mellan 150-200 kg, så se upp!
Skickar ett foto till Magnus och Pär ifall någon är intresserad.
Mvh
Ove Ferling

2005-01-17 00:21:45


Björn Dellming     



COOLT!! Nästan tuffare än hackspetten ju. Hur nära kan man komma svinen utan att dom blir rädda/griniga? Har hört att dom kan vara rätt så farliga om man kommer i närkontakt med dom...?

2005-01-17 11:40:05


Ove Ferling     



Dom är nog ganska vana vid folk om dom inte har blivit jagade på sistone förstås. Som närmast har jag varit ungefär 10 m. ifrån en mindre galt men det kändes inte riktigt bra. Nog inte att rekommendera om det finns smågrisar i närheten. Jag har inte sett den stora galten än, men det räcker gott med en fullvuxen sugga.Suggan på bilden ser ju dessutom ut att vara gravid eller vad säger man om havande grisar? Dom finns i trakterna av Hills golfbana och vid Alveredsnäs, där bilden är tagen. Vid Alveredsnäs var det uppskattningsvis 15-20 st i varierande storlekar.

2005-01-17 18:05:55


Björn Dellming     



10 meter minsann... jag tror jag vill ha åtminstone 30 meter mellan mig och en sån där. Suggan på bilden är definitivt dräktig! Så till våren kan man nog förvänta sig ytterligare ett tiotal smågrisar som kutar runt i skogen...

2005-01-18 08:10:24


Ove Ferling     



Dräktig var ordet! Tack för det.

2005-01-18 17:59:01


Jörgen Grahn     



Argh! Jag bor typ tvåhundra meter från dom där granarna,
och har utsikt över dom från köksfönstret ...

Nåja, jag var ändå inte hemma i helgen. Och vildsvinen finns ju kvar
att leta efter (jag har inte sett ens spår av dom häromkring, och
antog att dom höll sej mer mot Sisjöns skjutfält -- tack för tipset!)


2005-01-18 20:48:19


Björn Dellming     



Kikade efter tretån i Balltorp idag och hittade 2 spettar (och en Ove Ferling) - En större hackspett och en som jag inte fick kläm på!

Jag och Ove Ferling stod och pratade spettar och vildsvin då vi plötsligt hör ett dovt, men lite försynt hackande i ett träd strax intill oss. Jag lokaliserar fågeln som sitter i mörker mot en ljus himmel så man ser inte mycket annat än att det är en spett i storlek som större hack. Jag flyttar mig för att se ryggen på fågeln bättre men då lyfter den och drar all världens väg =(

Jag tyckte dock inte att det stämde riktigt med större hack. Jag tyckte inte att man kunde se den tydliga svart-vit-kontrast som man brukar se hos större hack, dessutom kändes vingarna bredare och kortare än vanligt när den drog iväg.

Hur "känns" en tretå egentligen i flykten? Fyller min hjärna på med egen info för att få det till att det var en tretå? (kännt fenomen då man inte lyckats arta en skum fågel). Ger tretån ett mer grådaskigt intryck i kasst ljus än vad en större hack skulle göra i samma ljus?

Hur som helst så tyckte jag den såg tillräckligt intressant ut för att jag inte ska kunna avfärda den som en vanlig större hack. Jag kommer åka dit igen för jag tror att tretån är kvar.

2005-01-23 18:10:40


Lasse Svensson     



Hördes vingslagen? Dom jag sett har flygit nästan tyst jämnfört med den större.

2005-01-23 18:43:39


Jörgen Grahn     



Intressant ...

Jag gick i området ett par timmar igår lördag 22.1 utan att se något, inte ens spår av vildsvin. Området är mycket större och mer varierat än man kan tro, och det har nog den bästa barrskogen på många kilometers omkrets ... vi får väl se hur länge det dröjer innan kommunen får dåligt samvete för att dom gav bort Alveredsdalen och Blixås till golfspelarna och kompenserar oss genom att göra något konstigt med det här skogspartiet :-/

Förresten, exakt var sågs tretåspetten? Om man står vid skogsgölen ovanför rondellen så har man granar som ser "bra" ut åt några olika håll: i en brant i N, på högsta punkten åt S, och bitvis i sluttningarna ned mot Alveredsnäs i Ö.

Slutligen (och här får nån riktig Mölndalsbo gärna komma in och rätta mej): man får se upp lite med namnet "Balltorp", för det tillämpas lika ofta och antagligen mer korrekt på gårdarna O om Lunnagården. "Östra Balltorp" är tydligare.

2005-01-23 22:41:40


Uno Unger     



Den döda gran som den tretåige satt i vid fototillfället står knappt 200 m N-NNO om skogsgölen och står således precis i nordkanten av den sammanhängande granskogen. Vid basen av den döda granen ligger en vid den senaste stormen nedblåst gran.

Eftersom det tydligen finns gott om barkborrar i nämnda gran (även större hackspett har utnyttjat densamma), kan det vara aktuellt med hårdbevakning av denna gran och den närmaste omgivningen. Lycka till och låt larmet gå om hackspetten återfinns.

Beträffande lokalnamn, som Jörgen tog upp i sitt inlägg, vill jag hänvisa till en ny tråd, som jag strax tar upp.


2005-01-24 09:35:10


Björn Dellming     



Jag kan inte påminna mig att jag hörde några vingslag, fast å andra sidan ligger området alldeles intill E6:an...

Den här gången satt spetten (om det nu var tretån) strax öster om "dammen", ca 40 meter närmare bestämt, nedanför slänten vid toppen av en dalsänka.

2005-01-24 13:21:58


Kristoffer Nilsson     



Jag vet inte om det är en säkerställd karaktär, men de få gånger jag har sett tretåig hackspett har jag fascinerats över hur taktfast han/hon använder näbben mot trädet under födosök. Det gör ju inte den större som nästan alltid är i en enorm otakt under födosöken. Må väl!

2005-01-24 13:46:34


Annika Rastén     



Tretåig hackspett hör till en av mina favoritfåglar och jag har haft många fina möten med arten i de uppländska skogarna. Lite personliga reflektioner:

En födosökande tretå låter oftast höra enstaviga, ganska svaga knack: "knack knack knack knack", medan en större hackspett har två- och trestaviga, ljudligare knackanden: "knack-knack knack-knack-knack". En ivrig nötväcka kan låta som en tretå och en ivrig tretå kan låta som en större hackspett. Typiskt för tretå är också att man hör några få knack, sedan är den tyst i kanske en kvart innan den sätter igång igen. Hör man något misstänkt är det alltså en god portion tålamod som hjälper!

Tretåiga hackspettar är väldigt oskygga och det går att komma dem riktigt nära. Man kan stå mindre än tio meter ifrån en tretå utan att den bryr sig. Tyvärr medför det att det blir svårare att hitta fågeln, för den sticker inte iväg eller börjar låta bara för att en människa kommer förbi. Bästa sättet att hitta tretå är att i lämplig miljö smyga omkring och lyssna efter födosöksknacken.

Huvudet hos tretån är mer brokigt än hos de andra spettarna. Jag brukar säga att den har grävlingansikte. Titta i fågelboken och jämför!

Storleksmässigt är tretån något mindre än större hack och det syns tydligt i både flykten och då fågeln sitter stilla. Huruvida tretån skulle ha ljudlös flykt vet jag inte (har inte tänkt på det i fält) men jo, den låter nog inte särskilt mycket för den är en hejare på att plötsligt försvinna. Tretåspettar är rörliga och sitter sällan någon längre stund på samma träd (även om det händer).

I flykten syns tretåns vita rygg mycket tydligt, även i disigt väder. Även grävlingansiktet syns ganska bra, men i övrigt ger tretån ett ganska dassigt intryck ja.

Större hackspett "kickar" ju ganska ofta men det gör inte tretå. Det händer förstås att den öppnar näbben och då är det en mjukare, vattnigare "köck" som slinker ur.

Stort lycka till med er tretåspett!

2005-01-25 15:47:02


Stina Thelander     



"Svar" till Jörgen G-inlägget 01-23 om vad kommunen tänker göra med Peppareds Naturområde.

Du vet det nog redan. Det blir iallfall ingen golfbana. Jag har kollat på en "åtgärds-och skötselplan", där det står att man tänker göra ett par naturstigar genom området. Men man tänker låta de flesta träd vara kvar; såväl de liggande som stående. Särskilt noga tänker man vara med hassellunden i söder, som naturminnesmärktes redan 1925.

Området har både kultur- och naturvärden så jag tror nog att man gör stigarna på ett försiktigt sätt.

/Stina

2005-01-25 18:08:33


Jörgen Grahn     



[Det blir många icke-tretårelaterade utvikningar här, och det är mitt fel. Beklagar.]

Om området: nej, det var ingen retorisk fråga: jag vet inget om konkreta planer för det (jag hänger med dåligt). Visste inte ens att det hette Peppareds Naturområde. Jag läste en notis nånstans om ett möjligt samarbete med Astra-Zeneca om just terrängen Ö om leden.

(Just hassellunden är nog f ö ett exempel på missriktat naturskydd förr i världen; det är knappast samma sorts biotop som 1925, även om det finns kvar några enstaka trädformade hasslar där.)

En sista parentes: det är ett område jag undviker sommartid, eftersom det är - åtminstone bitvis - nedlusat med fästingar. Det kan räcka att gå ett tiotal meter upp från rondellen, så kan man ha ett halvdussin av dom små rackarna.

2005-01-26 00:01:28

 
Björn Dellming     



Tack Annika Rastén för beskrivningen av tretåars beteenden. Takten och "försyntheten" i knackandet stämmer väldigt bra med den spett jag såg. Också det att den plötsligt bara var där utan att vi sett den komma flygande eller nåt kan kanske också verka bra, men tyvärr såg jag inte ett smack av dräktkaraktärerna. Men av knackandet, uppdykandet och storleken att döma känns det bra. Nu gäller det bara att hitta den i medljus :)

2005-01-26 11:06:25



Svara på
detta inlägg