FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
tölö ip

hans zachrisson     



kan man få tips på var man ser mindre fluggis i förhållande till klubbstuga. rivir.avstånd. väderst.osv tack på förhand.


2010-07-10 10:10:22


Lars Eric Rahm     



Jag var där i morse för första gången i år och vågar inte säga att den alltid håller till exakt där jag hade den idag.

Bakom klubbstugan går en väg i öst-västlig riktning. Strax öster (kanske 20 - 30 meter) om stugan går en liten stig från vägen upp på kullen. Jag hörde endast en sångstrof under den knappa halvtimme jag var där och då satt fågeln längs denna stig, på nordsidan av kullen, alltså efter det att man nått krönet. Då uppskattar jag avståndet till ca 100 m från stugan. En stund senare satt plötsligt den lilla krabaten alldeles bredvid mig precis på krönet av stigen. Då gissar jag att avståndet var 60 - 70 m från stugan. I det läget röjde den sin närvaro genom det gärdsmygliknande lätet. Annars lär ju den ha varit ganska diskret den senaste tiden.

Hoppas den här beskrivningen kan vara till nån hjälp.

2010-07-10 10:44:09

 
hans zachrisson     



toppen lars eric va kan man önska mer. "Jag gör ett försök"

2010-07-10 13:43:07



Svara på
detta inlägg