FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Makaronesisk lira - Hönö

Björn Dellming     



Måste bara säga grattis till de lyckliga få som hade den goda smaken att välja Hönö som lokal för dagens morgonskånding. Otroligt häftigt fynd!!

2010-07-19 18:04:49


Ola Bäckman     



Helt sjukt! Det känns sådär gott att ha funderat över att stå idag eller i morgon. Snacka om fel val. :-) Nu är den kanske inte självklar men jag har svårt att se att det skulle kunna vara något annat?

Galet häftigt!

2010-07-19 18:44:32


Fredrik Kronhamn     



Martin Alexanderssons bilder på Svalan (med vidhängande diskussion):

http://artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=229897

Roligt att Martin lyckades få en serie bilder på fågeln i fråga. En fråga som kom upp, som jag också funderande på: hur kan det komma sig att fågeln ser så bukig ut på några av bilderna? Inte riktigt lir-jizz eller..?

2010-07-19 21:30:21


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Jag har sett ett fåtal dvärgliror i Senegal och det som kan uppfattas som bukigt på vissa av bilderna tror jag kan förklaras av att dvärgliran emellanåt håller huvudet ganska högt när den flyger. Jag har som sagt dessvärre ingen större erfarenhet av arten och på håll är det inte helt lätt att skilja den från mindre lira, tycker jag, men flyktsättet som beskrivs tycker jag stämmer väl med de få möten jag har haft med dvärgliran även om jag kanske aldrig direkt funderade på alkflykt. Jizzmässigt tycker jag att denna fågel mycket väl kan matcha dvärglira.

Stort grattis till Peter och Martin som hade förmånen att få göra denna spännande observation. Går det att göra någon av bilderna lite större och tydligare? Det vore ju fantastiskt om det framöver går att spika den... Må väl!

2010-07-19 22:03:35

 
Fredrik Kronhamn     



Bilder är tyvärr tagna med rarris-filter på kameran.

Man kan emellertid höja kontrasten något (i en bildeditor) och eventuellt minska storleken för en skenbart skarpare bild.


2010-07-20 08:50:24



Svara på
detta inlägg