FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Göteborgsjakten 2005 - först till 100

Uno Unger     



Hej alla skådare, speciellt göteborgsjaktintresserade!

Så där ja, då har man idag tagit det inofficiella spurtpriset "först till 100" i Göteborgsjakten. Det var under eftersöket av den tretåiga hackspetten i Mölndal, som jag lyckades hänga in tofsmes som art nummer 100 på min årslista.

Jag känner redan flåset av Lars Erik, Stefan, Magnus, Christer m.fl. i nacken, så man får nog lägga på ett kol extra, om man skall kunna erövra det än mer eftertraktade spurtpriset "först till 200" ;-)

2005-01-16 23:46:41


L. Stefan Andersson     




Grattis Uno!

Det rasar verkligen på, att det redan setts 115 arter är ju smått fantastiskt men vädret denna "vinter" har ju bäddat för denna rivstart.

Själv hoppade jag på tåget efter att stött på Karl-Olof och Eva-Lisa Johansson på Smitten som tyckte det var en kul grej att lista sig om inte nu för en topplacering utan mer som utfyllnad, som slagpåse till tungviktarna. "Det bjuder jag på" som Karl-Olof sa....

Naturligtvis har man inga förhoppningar om en tätplacering med tanke på att förutsättningarna för deltagarna är så stora. Med jobb 07-16 står "bara" helgerna till buds för en annan och då dessutom på cykel. Om inte annat får man ju lite motion på köpet ;-)

Ändå sporrar det att komma sig iväg till lokaler och miljöer som man kanske inte så frekvent besökt tidigare.

Skulle vara intressant att få reda på hur mycket tid ni andra kan undvara till skådning....

Jag önskar alla fortsatt god jakt och tillsammans sätter vi nytt rekord för området utav bara farten.....







2005-01-18 20:28:31


Björn Dellming     



Jag siktar inte heller på nån topplacering, utan kommer kanske sekundärsluska lite om det hittas nåt kul samt primärskåda en hel del då tillfälle ges. Jag jobbar kvällsskiftet på Volvo så jag har hur mycket skådartid som helst egentligen. Problemet är bara att slita sig från täcket och kudden :)

Jag siktar dock (lite fegt kanske) på att komma i närheten av 200 arter under året iaf.

God jakt!

2005-01-19 01:14:45


Magnus Unger     



Med jobb 8-17 har jag inte heller tid mer än på helgerna, dessutom är jag småbarnsförälder till en dotter på 7 månader så helst kommer jag nog inte skåda båda dagarna på helgen som jag gjort innan.

Tror ändå det går att få ihop en hel del arter det gäller bara att satsa på de arter som är viktiga och att man är ute så mycket man hinner.

Visst har det varit en bra start på året med 115 arter men 2002 var vi ännu värre med 121 arter till och med den 19 januari, nedan följer en lista på de arter som skiljer åren åt.
Årets artlista känns något bättre än 2002 så vi får väl hoppas det håller i sig.

2002 hade vi haft följande arter:
Sädgås
Bläsand
Alförrädare
Rapphöna
Gråhakedopping
Blå kärrhök
Fjällvråk
Vattenrall
Morkulla
Skogsduva
Sparvuggla
Kattuggla
Kungsfiskare
Berglärka
Rödvingetrast
Dubbeltrast
Nötkråka
Stare
Hämpling
Snösiska
Mindre korsnäbb
Större korsnäbb

Och iår har vi haft följande arter:
Prutgås
Svartnäbbad islom
Grålira
Stormsvala
Klykstjärtad stormsvala
Tofsvipa
Brednäbbad simsnäppa
Bredstjärtad labb
Storlabb
Svarthuvad mås
Dvärgmås
Vitvingad trut
Alkekung
Lunnefågel
Tretåig hackspett
Vattenpiplärka



2005-01-19 09:55:51


Christer Fält     



Go fm!

"Minervas uggla börjar flyga först när skymningen faller"...eller hur Uno?

Angående L. Stefan Andersson fråga hur mycket skådartid som läggs ned per år? För egen del blir svaret mellan 175-225 dagar per år. Ändå vinner jag aldrig nån tävling. Men jag gillar att tävla så länge deltagarna håller sig till spelreglerna.

För övrigt skådar jag större delen av året "etiskt", det vill säga cyklar, promenerar, åker kollektivt och därtill "sekundärsluskar" jag mycket sällan på arter man kan upptäcka på egen hand.

Målsättningen är likafullt klar 2005, - trots flera skådarresor utomlands för undertecknad - att vi tillsammans skall klå artantalet 2002!!

/Mvh

2005-01-19 11:35:26


Magnus Unger     



Glömde säga att ni hela tiden kan följa skillnaderna dag för dag längst ner under artlistan på följande sida.

Jämför 2005 och 2002

Nu till helgen blir det januarijakt med förhoppningsvis många nya arter för året, då kanske vi kan gå förbi 2002.

2005-01-19 16:31:49


Markus Lagerqvist     



Kul funktion! Som du säger är det ju skillnad på "kvaliteten" på de arter som setts i år, jämfört med 2002, och jag tycker året har börjat klart vassare - dessutom finns ju obsar av jaktfalk som tyvärr inte är med i statistsiken!

Har själv gått med i årets jakt efter övertalning från flera håll, eftersom jag tänkte "hetsa" lite mindre i år än 2002 och 2004!

Men visst vore det kul om så många som möjligt anslöt - man behöver ju inte ha målsättningen att vinna. Att snoka upp en kul art så att vi slår totalen 2002 tycker jag är ett bra mål, som jag själv satsar på!

Hoppas förresten många tar chansen att vara med i racet på lördag. "The more, the merrier!"

2005-01-19 17:04:11

 
Christer Fält     



Go fm!

Korrigering av skådardagar under ett år, naturligtvis menar jag ”tillfällen”, det vill säga ett skådartillfälle innebär från två timmar till en heldag. Det betyder som regel minst 100 heldagar per år.

/Mvh


2005-01-20 10:10:28



Svara på
detta inlägg