FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Massdöd av kajor

Fredrik Kronhamn     



Apropå den uppmärksammade massdöden av kajor i Falköping: jag och Johan Svedholm observerade igår en större samling kajor som höll till på ett fält vid Konghälla/Askesbyvägen. Ett flertal fåglar slog sig gång på gång ned på vägen och verkade picka i sig salt. Bilister bromsade in och tutade(!) på kajorna som inte brydde sig nämnvärt. Kan tänka mig att det ryker en del kajor med ett sådant beteende.

2011-01-05 17:10:53


Roland Svensson     



Jag såg också en samling Kajor, kanske 200 st, utmed vägen vid Olofstorp, som åt på något.jag kör denna sträcka dagligen och har aldrig sett detta tidigare.Dem brydde sig inte om bilarna som körde alldeles jämte dem.

2011-01-05 19:57:39

 
Jörgen Grahn     



Senaste nytt från Ekot är "kajorna dog av kraftiga inre blödningar efter yttre våld."
Men om de var påkörda nattetid som jag tycker mej minnas andra rapporter påstod, så är det ändå lite frågetecken kvar. Kajorna i Falköping sitter normalt inte på vägarna nattetid, och det finns inget man kan flyga på på platsen.
De flesta här känner förresten till platsen -- det är precis vid infarten till bostadsområdet där den större turturduvan huserade.

2011-01-06 00:08:03



Svara på
detta inlägg