FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Varning för äggsamlare!

Magnus Lundström     



Efter mail som gått ut på brevduvan vill Fågelskyddskommittén uppmana alla till att vara lite vaksamma ute i naturen i vår. Tveka inte att kontakta polis och/eller någon i fågelskyddskommittén om det finns misstanke om jaktbrott eller ägginsamling. Särskilt i närheten av rovfåglars häckningsplatser. Tydligen har äggstölder skett med bla hjälp av helikopter (se saxat nedan). I Skåne skedde förra året även illegal fångst av tättingar.

Nedanstående saxat från Club 300:s mailforum Brevduvan.

"För kännedom: Erold Coleman på Rikskriminalen går ut med nedanstående
varning för äggsamlare i svenska marker - se längst ner i mejlet. Ta del av
varningen och var vaksamma.

/Staffan Å

För kännedom kan jag meddela att äggsamlandet äger aktualitet igen. Enligt
Rikskriminalen bör vi hålla ett öga på våra stuphäckande fågelarter i Västra
Götaland, främst då sannolikt pilgrimsfalken. Helikopter lär tydligen
användas. Två stora utredningar pågår för tillfället och annat verkar vara
förestående. Du får gärna sprida detta faktum, d.v.s. att fågelintresserade
bör vara extra vaksamma på bilar och personer, som ses på ställen där de
väcker misstänksamhet. Ofta upptäcks ju dessa brott av vaksamma
privatpersoner.
Det stora problemet är svårigheten att spana och organisera sig mot
brottstypen. Trodde i min enfald för något år sedan att verksamheten var
tynande, men ack vad jag bedrog mig.

Erold "


2011-02-16 11:08:07


Fredrik Kronhamn     



Möjligen kan man leja en helikopterpilot för att länsa en värdedepå, men för äggplundring..?

Apropå fågelfångsten i Tygelsjö googlade jag fram följande:

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=6333

http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Aktuellt/Nyheter/Skane/2010/juli-sept/Tva-misstankta-i-fageljaktsarende/

Det aktuella klistret kan man beställa på nätet. Med tanke på den smått professionella utrustningen (lockfågel mm) kan man nog inte avskriva det som ett hyss. Jag undrar blott hur läckert en lim-marinerad steglits smakar..

2011-02-16 17:58:53


Freddy Persson     



Ja sånt här ligger inte i vår natur tycker jag...alltså att människor fortfarande håller på att samla ägg.

Jag var själv med om att stoppa en illegal äggplundring nere i Skåne. http://hd.se/angelholm/2010/04/26/agg-stals-fran-svanar/

Först så stod vi och spanade ut på revet och såg dessa två personer som plundrade där ute. Jag sa till dom andra skådarna att jag ringer polisen. Mitt svar från dem var att det ej är lönt då polisen inte bryr sig...men jag gav mig ej.
Jag ringde upp och förklarade in i minsta detalj om vad som pågick och vart vi är osv..även vägbeskrivning samt gps-plats angav jag. Frågade hur lång tid det tar. Svaret från polisen var att det dröjer nog 1 tim eller så. Då svarar jag att antingen skickar ni bil direkt. Varför frågade polisen. Mitt svar var då: antingen kommer ni för att plocka dessa äggplundrare eller så kommer ni o plockar mig för misshandel. Svaret jag fick: Vi är där om 10 min.

Polisen kom och utredning pågår ännu.

Så med andra ord polisen tar det nu på seriöst allvar så det är bara att hålla ögonen öppna och tvecka ej till att ringa. Har ni kamera/mobil med kamera så är det ju guld värt.

/Freddy

2011-02-19 17:25:12


Magnus Lundström     



Det är alltid viktigt att göra en polisanmälan oavsett vad som händer. Detta för att polisen skall få en uppfattning hur vanlig den här verksamheten är. Om inga anmälningar kommer in existerar inte brottet. Alla har ju idag nån form av kamera fågelskådare ofta modell större. Dokumentera med foto anteckna regnr på bilar etc. Om man vågar är det ju aldrig fel att konfrontera folk och fråga vad de håller på med. Värt att påpeka är att uppropet gäller främst pilgrimsfalk som är nog den art som är mest utsatt då den är populär hos falkenerare. Troligen gäller väl de flesta boplundringar att fåglarna på nåt sätt skall användas i falkenering. Tyvärr verkar det ju som om flertalet arter utsätt för boplundring.

2011-02-20 20:26:47


Magnus Lundström     



En man som idag åtalas för att illegalt fångat 13000 fåglar!! Bla kungsfiskare, tretåig hackspett, ugglor och rovfåglar. Ja i stort sett allt man kan tänka sig. Undrar hur många han "hittat" via svalan?

http://svt.se/2.126217/1.2346938/fangade_13_000_faglar

2011-03-04 18:40:35


Magnus Lundström     



Efter man sett denna film om falkenering blir man något oroad. Särskilt när man nämner att en jaktfalk kan säljas för 1 miljon i Saudi arabien!!!!

http://svtplay.se/t/129797/dox__feathered_cocaine

2011-03-17 14:08:55


Björn Dellming     



Såg också denna dokumentär med lite obehag i magen... Kan vara värt att tänka på att man inte sprider häcklokaler för allehanda känsliga arter när man är ute och rör sig bland folk, ej heller att man skriver på personliga bloggar och liknande vilka områden man besökt och att man under resan hittade jaktfalk, pille, fjälluggla etc... Försiktighet är en dygd!

Och fan ta Bin Laden..

2011-03-17 15:35:10

 
Freddy Persson     



Man blir så arg när man ser sånt här..speciellt han som höll alla dessa fåglar i bur. Jag hoppas att han får mer än 2½ år...Sverige är så kass på att dela ut straff för brott mot djur, typ olovlig jakt osv. Sen anser jag att vi som skådare skall tänka oss för lite när vi lägger in en rapport om vad vi sett osv. Att inte exakt ge ut om vilket område man har sett div hotade arter.

/Freddy

2011-03-17 19:54:58



Svara på
detta inlägg