FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Kråkudden

Urban Lundström     



Hej! Jag undrar vilken tid på våren som bäst lämpar sig för sträckfågelskådning på Hönö? Har i princip bara havsfågelskådat längs Norrlandskusten tidigare så jag skulle verkligen uppskatta att få sammanstråla med någon/några västkustskådare ute på Kråkudden.

Skåda på så länge!

Mvh

Urban L, Köping

2011-02-18 16:37:12


Magnus Rahm     



Hej Urban!
För att göra en lång historia kort skulle man kunna säga att Kråkudden kan vara bra när som helst mellan mars och slutet av maj, helt beroende på väderläge och vilka fåglar man vill se. Ur ett nationellt perspektiv är det kanske sämre på våren än hösten, men det kan vara nog så trevligt på Kråkudden för det. Personligen tycker jag att det är en härlig känsla att se fåglarna sträcka in från Danmark under vårsträcket. En någorlunda vindstilla dag på våren brukar vi inte krypa in i vindskyddet utan ställa oss längre ut på udden med >180 graders fri sikt, och sådana dagar kan vara väl så sköna som blåsiga havsfågeldagar på hösten.

Vilken tid som är bäst beror helt på vilka arter du är intresserad av men Kråkudden är ofta bra när som helst mellan slutet av mars och mitten av maj. Utifrån mina personliga erfarenheter är jag särskilt förtjust i dagarna kring månadsskiftena mars/april och april/maj. Mars/april för att det blir ett tydligt insträck med svanar, gäss, simänder osv. April/maj för att det är bra drag just då, med många nya vårfåglar och chans på fint lom-, sjöorresträck mm. För exempelvis lommar och sjöorrar är det dessvärre ofta bättre längs Hallandskusten, men det låtsas vi inte om på Kråkudden ;)

Allmänt kan man säga att vårsträcket inte är lika känsligt för vindarna som havsfågelsträcket under hösten, men ofta är sydvästliga eller faktiskt sydostliga vindar bra under våren. Dessutom gäller det ju att det väller in nya fåglar till landet, annars kan en vårdag på Kråkudden vara ganska död. Men sånt är svårt att förutse, tycker jag.

Jag skulle rekommendera att du söker lite i artportalen.se/birds efter vilka arter du kan vara intresserad av. Ett bra sätt för att få en snabb och tydlig bild kan vara att välja "Artspektrum" under "Presentera fynd" där ett spektrum över hur en viss art rapporteras över året visas.

Vi ses kanske på Kråkudden!
/Magnus

2011-02-21 21:15:53

 
Evamaria Ferm     



Tack;)

2011-02-22 00:13:00



Svara på
detta inlägg