FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Billig fågelmat

Uno Unger     



Nu så här i slutet på säsongen har Blomsterlandet vid Sisjön satt ner priset på fågelmat till 50% av ordinarie pris.
Den 18/2 köpte jag 3 kg jordnötter för 119 kr och 8 kg strimmigt solrosfrö för 149 kr. Är det någon som vet om man kan passa på att köpa ett lager inför kommande vinter eller försämras kvalitén på ett år?

2011-02-23 21:59:01


Evamaria Ferm     



Både solrosfrön och jordnötter är ju energirika = hög fetthalt. Detta borde innebära att de inte håller för lagring, dvs fettet härsknar, men faktum är att solrosfrön behåller sin grobarhet länge utan särskild behandling. Min personliga teori är att de beror på det tjocka skyddande skalet. Konklusion, de duger att lagra åt fåglarna.
Jordnötterna däremot är ju skalade och borde enligt samma teori inte hålla för lagring, men å andra sidan är de ju inte ämne för odling i vårt klimat och jag har ingen aning om hur länge de håller.
Nötter kan ju smaka rätt illa om de blir liggande för länge i skafferiet, men jag har en känsla av att dessa inte alltid har mognat samma år som man de kommit ut i handel. Jordnöten är ju förövrigt inte en nöt i botanisk mening och jag har egentligen inte en aning om vad jag pratar om. Man borde fråga en dietist eller låta fåglarna avgöra.
För egen del skulle jag inte tveka om att betala halva priset, förvara dem svalt och eventuellt förlora maximalt ett halverat energiinnehåll nästa säsong.

2011-02-23 23:39:10


Johannes Löfqvist     



Det verkar fungera att spara ett år i alla fall. Jag har matat i vinter med solrosfrön som jag köpte förra vintern. Fåglarna har ätit dom men jag vet ju inte om de föredragit nyare frön om möjlighetens funnits.

2011-02-24 11:36:22


Morgan Johansson     



Eller gör som jag, mata fåglarna ända fram till slutet av maj. Förra våren verkade det som om i synnerhet mesarna hade nytta av det. Sen börjar jag i juli/augusti igen. Massor av fåglar vid den tiden. Och fröna tar slut.

2011-02-25 00:29:39

 
Kristian Thisted     



Eller gör som jag, köper fröerna hos Hå-Pe i Landvetter. 20 kg solrosfrö kostar 220.- året runt. Den köper jag aldrig så jag vet inget om den. Jag köper istället en vildfågelblandning med c:a 40% solros och den gillas skarp!

2011-03-10 09:06:56



Svara på
detta inlägg