FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Skitig termos?

Peder Kinberg     



Titta ner i din termos. Förmodligen är den näst intill svart. Efter otaliga försök med diskborste mm blir den ändå inte ren. Så har det ju alltid varit de sista 40-50 åren.
Men nu vet jag hur man gör (efter tips från min fru) o delar gärna med mig av denna rengörande kunskap:
Häll nån deciliter varmt vatten i termosen, hämta flaskan med klorin (en blå) i städskåpet, häll i en skvätt av densamma, skaka om, låt stå i tre minuter och termosen har blivit som ny på insidan! Helt otroligt, men sant!
Hälsningar,
Peder



2011-03-09 09:43:05


Johannes Löfqvist     



Innan jag testar detta måste jag få svar på hur kaffet smakar efteråt. :) /Johannes (som har en termos som är svart inuti och levererar väldigt gott kaffe.)

2011-03-09 11:49:02


Stephan Sundström     



Jag brukar använda kokhett vatten, sand & maskindiskmedel, skaka väl i någon minut. Detta förutsätter dock att det är en ståltermos det gäller, annars går det nog åt skogen...

PS. Skölj noga annars smakar kaffet inte kaffe. DS

2011-03-09 12:20:30


Maria Müntzing     



Hej!
Oslagbart är att gnida med torrt hushållspapper på fuktiga ytan, det lossnar direkt. Hälsn Mia

2011-03-09 16:19:17


Stina Thelander     



Oj va ni sliter! Jag kör min i maskin och tittar inte i termosen innan jag häller i kaffe. Det som inte lossnar vid maskindisk lossnar väl inte sen heller. Gör det något om termosen är brun på insidan? Kanske kunde vi be tillverkarna att göra termosar med brun insida från början?
Har kollat i städskåpet, men där finns inte klorin.

2011-03-10 08:38:33


Rolf Skoog     



Klorin är inte bra för miljön, så välj gärna skonsammare sätt.

2011-03-10 12:02:06


Peder Kinberg     



Ni tycks inte tro mig. Prova det jag skrivit!!
Andra metoder ovan är helt fel: Repor, hårt arbete, diskmasin. Fel, fel!
Klorin använder man för att ta bort fläckar på dukar, vita tyger mao. Finns i alla livsmedelsaffärer. Prova. Ni kommer bli helnöjda. Superenkelt!

2011-03-10 17:33:37


Stefan Avenfors     



Peder!
Fel,fel,fel Det finns många livsmedelsaffärer med miljötänk som bojkottar klorin.
Så ta till dig ngt av de andra tips som ges här.

2011-03-10 18:23:42


Nils Abrahamsson     



Jag har ju en mycket bättre lösning...
I fält duger det bra med en burk näskaffe o bara hett vatten i termosen. Ingen disk eller klorinjympa.
Smakmässigt får man ta igen det hemma sen :-)
O termoskaffe är ingen höjdare hur man än gör.

2011-03-10 20:28:31


Lars Carlbrand     



Kan stark rekommendera bikarbonat(2-3 tsk blandat med 1dl vatten) låt detta stå i termosen några timmar.
Bästa borsten om nu den går att pressa ner i din termos modell är en "ny" toalettborste, har själv en egenhändigt tillklippt som passar thermos original som är rätt klassisk i vidden.

pappaledig från 1maj....jippi...pippi!!



2011-03-11 00:12:48


Thomas Samuelsson     



Vad sägs om ett lika starkt (eller helst starkare) engagemang för en ren miljö som för en ren kaffetermos på GOFs hemsida och i föreningen? Det finns många frågor att reagera på: mot utfiskning, jordförstöring, avskogning, förgiftning och allmän utplundring i allt snabbare takt över hela klotet. Snart finns det inga metaller kvar att tillverka termosar av...

2011-03-11 08:41:22


Ingegerd Nyberg     



Peder! Nu tror jag att du skojar med oss eller att du vill provocera och få oss att reagera. Du är ju en kunnig karl på många områden. Har svårt att tro att du använder klorin numera och dessutom i en termos. Hm!
Dessutom vet vi ju att du har en räv bakom örat. Tycker mig se den, när jag läser dina inlägg ang "skitig termos".
Själv använder jag ofta citronsyra vid rengöring i hushållet. Fungerar utmärkt.
Ska bli roligt att se vart detta tar vägen.
Ingegerd

2011-03-11 10:01:09


Stina Thelander     



Thomas!
..men du vet väl att cykelställsfrågor är engagerande. Och bland fågelskådare är termosen viktigare än cykeln.

När det gäller miljöfrågor skulle jag gärna se att vi "gräver där vi står". De globala frågorna är nog så intressanta, men förändring globalt måste ske lokalt. Det är många som engagerar sig i fågelskyddsfrågor också. Och FSK- människorna skulle vara jätteglada om du kollar en del på planerna på Mölndals kommun hemsida. Det är ett slit att hinna tycka till som miljömänniska innan allt är förstört.
Själv skulle jag gärna sett att Fässbergsdalen inte blivit bebyggt alls, även om du kanske inte haft någon stans att bo då. Och dvärgsparven blivit utan mat.

Skämt åsido. Ditt inlägg är befogat , Thomas. Jag tycker också det skulle vara kul om det blev fler fågelskyddsdiskussioner på Forum..


2011-03-11 10:23:31


Gunilla Jarfelt     



Angående frystorkat kaffe: Vill gärna rekommendera Löfbergs ekologiska och rättvisemärkta kaffe. Förutom att det är vänligt mot natur och människor smakar det dessutom gott!

2011-03-15 10:38:02

 
Fredrik Kronhamn     



Slå i en rågad tesked citronsyra och kokande vatten ända upp, låt verka några minuter och diska ur. Allt annat är nys.

Klorin bör man - liksom round-up och DDT - snarast förpassa till någon dunkel och bortglömd vrå av vårt förgångna.

2011-03-15 22:56:30



Svara på
detta inlägg