FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Lokalnamns benämningar i Svalan.

Uno Unger     



Jag har med hjälp av telefonkatalogens karta och Lantmäteriets kartor försökt sätta rätt namn på rätt plats vad gäller Svalans rapporteringslokaler i "Balltorpstrakten" av Mölndals kommun. Enligt min mening kan det aktuella skogsområdet för tretåig hackspett, som omgärdas av Pepperedsleden och E6:an, kallas för "Alveredsnäs, Mölndal". Om det är någon som har synpunkter på denna namngivning (se Svalans karta över området) eller allmänt namngivningen av lokaler i Svalan, så hör gärna av er under denna tråd.

2005-01-24 09:55:51


Lasse Svensson     



Hur ändrar man på en inlaggd lokal? T. ex Skafteröd söder om Ljungskile är helt felplacerad.

2005-01-24 15:33:28


Peter Strandvik     



Det ändrar jag!

Jag är Svalan-administratör för Bohuslän

Uno är för Gbg-området

? är för Halland

Hälsn Peter Strandvik

(Hittar ni fler felaktigheter, kan vi kanske öppna en tråd för

"Fel, att korrigeras"??)

2005-01-24 16:04:28


Jörgen Grahn     



Apropå Unos inlägg ... när jag kom in på ämnet i tretåtråden tänkte jag inte på Svalan, utan bara på användning av namnet Balltorp i allmänhet för bostadsområdena på höjderna S om Astra. Första gången det förvirrade mej var för över tio år sen, när svartkråkan beskrevs som "i Balltorp".

Förvandligen från landsbygd till bostads- och industriområden har tydligen skapat en del förvirring i namngivningen.

Alveredsnäs är nog ett etablerat namn nu ;-) Inget vidare bra, eftersom gården är rätt obskyr och inklämd i bakvattnet mot motorvägen, och för tankarna till Alvered flera kilometer bort -- men jag tror det är det bästa man kan skramla fram. Jag har aldrig sett
"tretåhöjden" namngiven ens på gamla ekonomiska kartan.
Såvida den inte kallades Kärrahöjd?

2005-01-24 21:38:32


Björn Dellming     



Jag hade nog kallat området för "Kärrahöjd, Balltorp" eller kanske ännu hellre "Pepparred, Balltorp". Pepparred är iaf det vanligast förekommande namnet på skyltar och byggnader i direkt anslutning till området. Någon skylt med namnet Alveredsnäs har jag ännu inte sett till. Det enda som påminner om det är den gulaskylten som visar mot Alvered nere vid Torrekulla golfbana, men som sagt, det ligger ju lite offside...

2005-01-25 01:35:11

 
Uno Unger     



Namngivningen inom området är som sagt något förvirrad. Bostadsområdet vid höjden där mobilmasten står kallas på Lantmäteriets kartor för Kärra, men kommunen har kallat den väg som går genom området för Kärrahöjd. Enligt Lantmäteriets äldre kartor låg gården Kärrahöjd väster om Pepparedsleden i området som Gundefjällsgatan omringar och detta område kallas fortfarande för Kärrahöjd enligt Lantmäteriets senaste kartor.

Björns namnförslag tycker jag inte är helt lyckat. Det första namnet av två bör vara det mindre området inom ett större område. Att använda två olika gamla gårdsnamn tillsammans ökar bara förvirringen. Observera även att den nu raserade gården Peppared, som låg mittemellan gården Ålegårdsslätt (där Torrekullamotet nu ligger) och gården Alveredsnäs (markerad på telefonkatalogens karta) i västra kanten av dalgången där nu E6:an går, stavas med ett "r" och har förmodligen inget med peppar att göra.



2005-01-25 02:34:59



Svara på
detta inlägg