FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
kattugglefunderingar

Silke Klick     



Bakom vårt hus finns en allmänning där det under många år har funnits kattuggla. Förra året blev jag varse deras familjeliv i form av ungar som rör sig i området, tigger från skymningen, och föräldrar som kommer med mat.

I år trodde jag inte att det skulle bli några ungar för jag hade läst någonstans att kattugglor är trogna sitt revir men får inte ungar varje år. Men även i år har det blivit en skara småugglor (de är rätt söta!). Tre har jag sett samtidigt men vid något tillfälle trodde jag mig höra en fjärde. Någon som vet hur många ungar kattugglor brukar få och hur vanligt det är att de får ungar 2 år i rad? Eller är det ett annat par??

En annan sak som jag reagerar på är den aktivitet jag kan se mitt på dagen. Ungarnas tiggläte hörs dygnet runt, de rör sig bland träden (mobbade av skator), och nyss satt en förälder i närmsta tallen och glodde på mig med stora ögon innan den flög en bit till nästa träd- kl 1 på dagen! Varför sover de inte?

2011-04-22 13:16:44



Svara på
detta inlägg