FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Tips om telefon för BMS

Gunilla Jarfelt     



Paniken sprider sig! Min mobiltelefon där jag hade BMS har gått sönder (och jag har därför missat två säkra kryss!).

Eftersom säsongen är superhet behöver jag snabbt ersätta den trasiga telefonen, men frågan är vad jag ska ha i stället. Jag vill ha lång batteritid, jag glömmer ständigt att ladda så batteriet måste hålla närmare en vecka. Dessutom vill jag ha en användarvänlig telefon, som man inte behöver läsa så mycket manual för att förstå sig på.

Symbian känns som om det är på väg ut, så jag vill inte ha en telefon med detta operativ.

Några tips?

2011-05-07 16:55:22


Morgan Johansson     



Hej Gunilla
Kan inte rekommendera dig en telefon som du ska köpa men vad jag kan göra är att rekommendera dig att INTE köpa en HTC Desire HD. Urusel batteritid (ca 8 tim om man kollar av larmet var 15 minut) och en stor otymplig telefon som med sin tryckkänsliga skärm ger i alla fall mig ett spel.

Morgan

PS
Har en HTC bättre begagnad till salu :-)

2011-05-07 20:27:56


Niklas Aronsson     



I så fall är det väl bara Android och iPhone som återstår? HTC Desire är en Android. Jag har kört BMS på min nya iPhone och det funkar väl okej, men inte mer. Batteritiden är usel även på denna. Så blir det väl med stora skärmar om de är mycket aktiva. Men iPhonen har ju mycket annat på plussidan som alla appar, så jag rekommenderar nog den ändå. Den har ju gett mig två lifers på bara två veckor så....

2011-05-07 21:26:01


Ola Bäckman     



Och kör Android via htc desire. Något som (förutom en dags knäppigheter när jag inte kunde larma) fungerar utmärkt. Användarvänligt och stabilt har det varit. Batteritiden är kass men som Niklas skriver så blir det nog så på dessa telefoner med aktivt BMS. Batteritid uppåt en vecka med BMS igång är nog bara att glömma på dagens telefoner.

2011-05-07 21:41:16


Stina Thelander     



Hmm. Har ni försökt med Svalan? Amerikansk sjöorre och bergsångare fanns ju över natten. Det kluriga är kanske inte att få reda på dragbara fåglar. Det svåra är att dra?
(Tre lifers på en vecka utan larm)

2011-05-07 21:58:47


Niklas Aronsson     



Tid är allt Stina. Bara flyt att dessa bägge hängde kvar över natten. Släpp allt och dra är den enda taktiken som funkar i längden.

2011-05-07 22:38:16


Nils Abrahamsson     



Kräver du sån batteritid som du skrev så kan du nog glömma alla nyare telefoner.
Behöver du kunna larma eller bara se larm?
Om det senare räcker kan jag rekommendera BASlarm, istf BMS. (www.baswed.se). Kostar noll.
Då behöver du bara en telefon som kan ta emot mejl. Och det har nog alla kunnat rätt länge. Bra dock om den kan auto-läsa mejlen så du inte behöver göra det manuellt.
Du får alla larm från Svalan och BMSlarmen kommer alltså med två timmars fördröjning. Men det räcker ju bra om du ändå inte är riktigt på tå :-)

2011-05-07 22:50:08


Morgan Johansson     



BASlarm funkar nog bra Nisse om ingen klant skriver "brun" istället för "berg" (ha ha)

2011-05-07 23:17:49


Max Allan Pihl     



Om vi du utesluter att man ska köpa en HTC, eftersom att deras batteritider verkar vara sämre, så har man ju kvar en mängd andra telefoner. Dock skulle jag rekommendera Samsung Galaxy S/Samsung Galaxy S II, dessa har båda Android på sig, vilket gör att du då kan utan problem installera BMS, sedan är de kända för att ha bra batteritid och väldigt smidiga.Den senare har även en LED skärm (det har den andra också) som är nyare än på Galaxy S:en.
Fast samtidigt är priset mycket lägre på Galaxy S:en och även SAR-värdet.

2011-05-08 12:12:53


Thomas Samuelsson     



Har själv en Samsung Galaxy S. Bästa skärmen (tills Galaxy SII kommer) vad gäller färger och kontrast (beroende på OLED-teknik). Har inte larmet, men däremot har jag genväg till Club300-sidan. Det tar bara ett ögonblick att logga in och kolla senaste larmen. Med sparsam användning av telefonen får jag batteriet att räcka ca 5 dygn med senaste uppdateringen Android 2.3.3.
Att iPhone skulle ha fler appar vill jag i viss mån bestrida, beräkningar visar att Android är förbi inom ett halvår, och har redan idag fler gratisappar. Vidare växer Android snabbare än något annat telefonsystem och är enligt Internetuppgifter nu det största systemet för smarta mobiler. Android är ett framtidssäkert tips!
/Thomas

2011-05-08 14:48:58


Pär Lydmark     



Det låter som du är fast i ett dilemma. Du vill inte ha Symbian men vill ha lång batteritid. De enda telefoner som har någorlunda lång batteritid som finns för tillfället har operativsystemet Symbian.

Mitt tips är att glömma det där med batteritiden. Se det såhär: Har du en telefon du behöver ladda varje natt blir det en rutin som du inte glömmer. Behöver bara ladda vissa dagar glömmer du det. Jag har en precis som Ola ovan en HTC Desire och BMS funkar utmärkt på den. Liksom BAS som Nisse tipsade om. (Att köpa en enklare telefon och bara köra BAS rekommenderar jag dock inte eftersom de telefonerna oftast har för dålig/knölig eposthantering för att det ska funka bra. På en smartphone, Android/iPhone, funkar det prickfritt med pushmail m.m. utan att du behöver röra ett finger. Men BMS funkar inte lika bra på iPhone, så då rekommenderar jag en Android-telefon.)

Vill du maximera batteritiden får du köpa en med så liten skärm som möjligt. Men då blir telefonen knöligare att hantera, så det är en smaksak. Kanske SonyEricson X10 Mini Pro passar dig? Jag tycker den är för liten och därmed krånglig, men kanske inte du. För min del är HTC Desire en perfekt avvägning mellan storlek och funktion. Vid bra mottagning + BMS klarar man sig ca 2 dagar, men vid sämre mottagning sjunker det till ca 1 dag. Så räkna med att ladda varje natt. Och köp en billaddare så klarar du dig alltid.

Alltså: Android + BMS + BAS i samma telefon är nog det stabilaste och kryssäkraste du kan köpa idag.

2011-05-08 17:48:09


Niklas Aronsson     



Thomas: iPhone (333 000 appar) har idag över 100 000 fler appar än Android (206 000), enligt samma undersökningsföretag som också konstaterar att Android växer snabbare och är förbi om ett halvår, liksom har fler gratisappar i dag. Vi kan väl enas om att det finns tillräckligt med appar till bägge systemen?

Du menar även att eftersom Android växer snabbast är det ett mer framtidssäkert system? Med samma logik bör vi avråda folk från att köpa Volvo eftersom VW-koncernen växer snabbare.

Jag tror man kan vara helt säker på att vare sig Symbian, iPhone eller Android kommer att försvinna som system inom överskådlig tid (säg minst 5 år), således är det ointressant som köpargument i dag.



2011-05-08 19:26:46


Nils Abrahamsson     



Pär, jag har en X10 Mini Pro. Jag tycker den är liten o bra på många vis, men något föredöme vad gäller batterikapacitet är den inte. Liten tfn, litet batteri...
Gunilla, om du ändå ger upp batterikravet så skulle jag ju titta på den nya Motorolan
http://www.mobil.se/tester/motorola-defy-i-test-1.387054.html
Den är ngt så unikt som en pektelefon (android) som är vattentålig och reptålig. Jag trodde inte det fanns såna djur...

2011-05-09 09:37:58


Pär Lydmark     



Jo det är klart, man ska som vanligt aldrig uttala sig om telefoner man inte har. Då tar jag tillbaka det där med att satsa på den liten mobil för bättre batteritid, tänkte inte på att även batteriet blir mindre. Motorola Defy ser riktigt bra ut i tester/på papperet. Den hade jag nog helt klart haft med i urvalet om jag skulle köpt en telefon idag.

2011-05-09 10:36:56


Gunilla Jarfelt     



Tack för alla bra tips. Beväpnad med era goda råd kommer jag snarast att ta mig till en mobiltelefonaffär och skaffa mig en ny telefon. Attans att de ska vara så dyra, bara!

Stina: Svalan fungerar väldigt dåligt om man inte har något internet, så det hade inte hjälp vad gäller jänkesjöorren i alla fall. Då var jag på landet, endast en ynka kvart från orren, utan att veta om att den fanns där. Mycket frustrerande. Bergsångaren hade jag kanske kunnat ta, om jag hade läst Svalan på eftermiddagen, men det gjorde jag inte. Hade fullt upp med jobbet och var upptagen på kvällen. Först nästa förmiddag upptäckte jag detta - då jag var på jobbet utan bil och med ett möte som skulle börja 12.30. Inte heller då hjälpte alltså Svalan. Svalan har ju dessutom den egenheten att den inte talar om för mig att det är viktiga fåglar som rapporterats, som BMS. Förresten, vilken var din trede?

2011-05-09 13:15:26


Stina Thelander     



Den tredje var vitnäbbad islom, som jag den dagen såg två ggr efter att genom åren missat eller haft långt från rapporterbar njutobs på.


2011-05-09 14:06:03


Björn Dellming     



Jag följde Nisses rekommendation för ett halvår sen om att testa BAS (jag kör det numera istället för BMS). Är supernöjd än så länge och har inga problem med batteritid heller (Nokia N8) :)

Man kan väl säga att det finns en viss tröghet i systemet då det är en fördröjning på ett antal timmar för BMS-larm att dyka upp i Svalan, samt att folk som är ute och skådar hela dagen lägger in sina obsar först framåt kvällen. Först DÅ får man larmen från BAS.

Så detta är helt enkelt inget för den dragsugne hetskryssaren, men ett suveränt komplement till den som vill hålla sig uppdaterad på vad som rör sig ute i markerna. Och gratis är gott... :)

/B

2011-05-10 09:21:55

 
Nils Abrahamsson     



Kul att du är nöjd med BAS, Björn.
Men det finns en funktion till, men som just nu är avstängd för att han, Stefan, håller på med att koda om för den nya versionen.
Man kan sätta så att BAS bara larmar på sånt som man saknar i Sverige, eller i ett visst landskap. Detta förutsätter ju förståss att din statistik i Svalan överensstämmer med verkligheten.

Ett filter för en som inte är jättemycket på tå skulle kunna vara så här:
larma om det kommer ngt med prefix=1 varsomhelst i Sverige.
och larma om det kommer en art jag saknar i Sverige eller i Bohuslän eller Halland. Larma dessutom alla med prefix=2 i Götaland. Och larma alla blåkråkor :-)

2011-05-10 23:53:29



Svara på
detta inlägg