FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Nybörjarkikare!

Christian Nyberg     



Tjena!

Jag tänkte återuppta en hobby jag för länge sedan packade i malpåse. Nämligen fågelskådning.

Det finns ett liknande inlägg på forumet men det är från 2009. Kanske har det kommit nya kikare sedan dess. Kanske bättre. Eller sämre.

Jag är i alla fall intresserad av en helt ok kikare. Inte för dyr (då jag inte vet hur länge intresset håller i sig). :)

Har tänkt mig att lägga 1500-2000 kr, ca.

Använder glasögon, så det vore ju bra om den funkar med sådana.

Det vore också roligt om någon kunde tipsa om några affärer i Gbg som säljer kikare. Är ju alltid bra att testa innan man köper. Har varit på Expert och Japan Photo. Expert hade några. Japan hade ingenting...

Ni verkar så duktiga allihop, så jag hoppas på riktigt bra svar! :)

Ha en underbar sommar!

C

2011-05-12 08:49:32


Christian Nyberg     




Funderar på en Nikon Sporter EX 8x42.

Ganska billig. För billig?


/C

2011-05-12 10:22:42


Kristian Thisted     



Hej!

Du bör bege dig till Getterön, i Varberg, och kolla in deras utbud.

/K

2011-05-12 12:14:20


Christian Nyberg     



Kollade lite på deras hemsida. Ser väldigt dyrt ut, mest för proffsen kanske?

Men, visst skall jag åka dit. Verkar mysigt. Just nu tittar jag på en svan som tvättar sig. Deras webkamera är mysig. Kan jag räkna det som en (ett?) obs? :)

C

2011-05-12 13:31:48


Christian Nyberg     



Om den här är bra så gillar jag priset! :)

http://cdon.se/hemelektronik/nikon_sporter_ex_8x42-14402522?v=-1

2011-05-12 13:42:24


Pär Lydmark     



Nikon Sporter 8x42 är klart prisvärd just nu när den säljs så billigt. Den är dock tyngre än och optiskt inte riktigt i nivå med Nikon Monarch 8x42, men kan man leva med det så är det snudd på ett fynd för under halva Monarchpriset (3500 kr). Om du vill testa den innan du köper vet jag att XXL i Sisjön säljer den för ungefär samma pris som på den CDon-länk du angav. Såg den i en XXL-annons senast för någon vecka sen. Så åk dit och bedöm själv om den är tillräckligt bra för dig. Ett tips är dock att inte gå upp till 10x förstoring utan hålla dig till 8x42-modellen, eftersom billigare kikare tenderar att tappa både skärpa och lite för mycket synfält i 10x-modellerna.

2011-05-12 18:26:26


Max Allan Pihl     



Jag har själv skådat i 5 år nu, och jag är väldigt nöjd med min Zenith 8x52, mycket ljusstark och inte alls dyr!!! Mycket prisvärd - enligt mig!

2011-05-12 18:48:30


Pär Lydmark     



Nu verkar det som att XXL har en drive där Nikon Sporter 8x42 kostar 999 kr. Annonsen var dock under all kritik (i princip oläsbar svenska), och egentligen tycker jag inte man ska stödja en sån skräpkedja som XXL, så hittar du den för några hundralappar mer någon annanstans tycker jag du ska köpa den där istället.

2011-05-13 12:18:37


Christian Nyberg     



Tjena tjena!

Tack för alla svar.

Pär, tyvärr missade jag ditt senaste inlägg. Nu har jag redan varit på XXL och köpt kikaren. Den sista de hade kvar. Tydligen går det att ha tur även fredagen den trettonde. :) Skulle köpt den på CD-on men precis när jag skulle beställa så tog den slut.

Men, men. Idag skall jag i alla fall bege mig ut och jaga mina första kryss på många, många år.

En fråga om kryssande. Får man kryssa retroaktivt? :) Alltså fåglar jag såg för 20 år sedan. Eller är det fusk?

Nu blev det lite off topic.

Tack så mycket för hjälpen med kikaren. När dagen är slut så kan jag skriva ner mina reflektioner här. Kanske finns nån fler glada amatörer som är intresserade.

Vi ses i busken.

C

2011-05-14 08:26:23


Ola Bäckman     



Såg du fåglar för 20 år sedan som du kunde bestämma då så kryssade du dem ju då. :-) Inget konstigt med det.

Lycka till i fågelmarkerna med din nya kikare!

Mvh/ Ola

2011-05-14 09:41:36


Christian Nyberg     



Antiklimax i busken.

Kikaren var trasig. Fokusringen för högerägat ramlade ur. Kanske inte var så smart att köpa på fredagen den trettonde ändå. Nu är den reklamerad i alla fall. Så var det ju sista exemplaret så jag fick ingen ny. Nu sitter jag i busken, utan kikare och lyssnar pä göken.

Kanske har jag en kikare i nästa vecka.

Vi får se.

Ha en skön helg.

C

2011-05-14 11:53:03


Christian Nyberg     




Hej igen.

Är det någon av er som varit och tittat på det utbud Expert Götaplatsen har? Finns det kanske något där som jag kan köpa? I eftermiddag skall ju solen skina. :)

C

2011-05-17 08:39:50


Pär Lydmark     



Har inte koll på Experts utbud på Götaplatsen med vet att de har en del kikare. Ericsons Foto i Mölndal har däremot mycket kikare, och som GOF-medlem har du 5 % rabatt på alla kikare där. Vet att de säljer Nikon Monarch, men är inte säker på om de har Nikon Sporter eller inte.

2011-05-17 09:20:09


Christian Nyberg     




Hej igen! :)

Jag tittade in på deras hemsida. Tyvärr verkar de inte ha Sporter där. Monarch verkar bra, men lite väl dyr för mig som glad amatör. Kanske som nästa kikare.

Jag tittade lite på dessa kikare från Focus. Vad tror ni om dem?

8x42 Outdoor Bak-4
8x42 Action Vattentät

C

2011-05-17 09:29:01


Christian Nyberg     



Och igen...

Nu har jag pratat med en kille som verkligen vurmade för sina kikare från Zenith. Såg att Max Allan hade en sådan och var nöjd.

Jag funderar lite på en Zenith Nature 8x42, finns för 1795 på Expert här i Gbg.

Vad tror ni om den?

C

2011-05-17 10:43:00


Max Allan Pihl     



Har faktiskt en sådan också... Dock tycker jag inte att ljusintaget inte är alls lika bra... Tror jag bara betalade 1995:- Så tycker absolut att 8x52 är mycket mer prisvärd!

2011-05-17 19:25:45

 
Christian Nyberg     



Tjena Max.

Det blev faktiskt en 8x42 ändå. Storleken fick avgöra (den här gången). :)

Jag ville att den skulle vara så smidig som möjlig. Skall försöka att få med den så ofta jag bara kan. Hoppas till och med att den kan slinka ner i jobbväskan ibland. Vem vet vad som kan dyka upp utanför fönstret.

Måste även rekommendera Expert på Götaplatsen. De var väldigt vänliga och tillmötesgående och jag fick gå ut och prova och jämföra några olika kikare. Poseidons... hmm... stolthet, är som gjort för att ställa in fokus. ;)

Ja ja, tack alla för hjälpen. Nu har jag en kikare som jag hoppas kommer att hålla längre än mitt fredagen den 13:e exemplar av Nikon Sporter.

Snart kommer jag förmodligen att invadera andra delar av forumet med mina nybörjarfrågor. Men, hur skall man lära sig något om man inte frågar? :)

Lycka till i buskarna!

C

2011-05-17 21:19:14



Svara på
detta inlägg