FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Fröken Auroras död

Christer Fält     



Hej!

Sedan en tid tillbaka lägger jag särskilt märke till fjärilar. Jag är nybörjare så artbestämningen är ofta bristande och felaktig. Vid en riktig identifikation är glädjen – nästintill – barnslig och euforisk.

Bortsett från mina personliga känslor inför mötet med fjärilar är orsaken till denna tråd att jag vill ha tips på böcker inom området. Inte bara bestämningslitteratur utan även berättelser som ger plats åt fjärilens kulturhistoria.

Hur är det då ställt med ”Sveriges fjärilar” (2011) som presenteras i senaste numret av Vår Fågelvärld (3/2011, s. 55)? På hemsidan (sverigesfjärilar.se) kan man läsa:

"Med Sveriges Fjärilar har landet fått en ny ovärderlig fjärilsbok för både nördar och vanligt naturintresserat folk. Jag törs säga att den är epokgörande."

Såvitt jag förstår återfinns dessutom ett 80-tal färgtavlor med nålade och preparerade fjärilar i boken. Är dessa från äldre samlingar? Kort sagt: Vilka omständigheter föreligger till exempel fröken Auroras död? Jag vill nämligen inte betala 850kr ifall färgtavlorna är nya och att fjärilarna är insamlade för det specifika bokprojektet.

/Christer


2011-06-20 15:09:15


Magnus Unger     



Jag har ingen aning om ifall de döda fjärilarna är insamlade just för detta bokprojekt eller inte men jag har mycket svårt att tänka mig det. Har dessutom ett svagt minne av att mycket av materialet i boken kommer i grunden från en dansk motsvarighet med något färre arter.

Det skulle vara alldeles för tidskrävande att försöka samla in alla sveriges arter fjärilar för att göra en bok, det har alldeles garanterat utnyttjats museum och andra stora samlingar i jakt på vissa arter. Det lär finnas många som samlat i hela sin livstid utan att ha en komplett samling.

Tvärtom kan jag tycka att dessa insamlade fjärilar återanvänts på ett mycket föredömligt sätt och gjorts tillgängliga för alla som köper boken istället för att bara samla damm i någons egna samling.

2011-06-20 16:43:13


Christer Fält     



Tack för svar. Jag hade en mindre blåvinge i min trädgård idag. Artbestämning osäker. Dock.

2011-06-20 20:43:12


Anders Wirdheim     



Även om jag har haft mina fingrar i syltburken, vill jag varmt rekommendera den likaledes nyutkomna boken "Dagfjärilar i sydöstra Sverige" (SOF förlag). Det är en bok som både innehåller mycket om fjärilarnas liv och ekologi och som uteslutande har bilder tagna i fält. Visserligen handlar boken om fjärilarna i Småland, Blekinge och Öland (den i detta avseende rikaste delen av landet), men du hittar nästan alla arter som du kan stöta på här på Västkusten.

2011-06-20 21:25:09


Fredrik Kronhamn     



Jag sällar mig inte till dessa fjärilsnördar ;-) men apropå döda insekter så fann jag idag till min förvåning en död makaonfjäril på köksgolvet i Majorna.

2011-06-20 21:47:11


Johan Svedholm     



Säker på att det inte var en fjärilsmakaron?

2011-06-20 23:43:02

 
Christer Fält     



Tack för tipset "Dagfjärilar i sydöstra Sverige" (SOF förlag) men tyvärr Anders blev min allra första fjärilsbok ”Svenska fjärilar” (2006) av Bo Söderström.

Bokstavligt känner jag fjärilar i magen! Det är egendomligt att man först ett stycke in i medelåldern, med begynnande dubbelhaka och ökenlandsfrisyr, börjat lägga märke till varelser som tidigare anonymt flimrat förbi.

Stundom kommer jag att presentera bilder och funderingar om fjärilar på min blogg www.christerfalt.com

/Christer


2011-07-07 00:13:07



Svara på
detta inlägg