FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Ljudinspelning

Bert Olsson     



Hej! Jag har en tanke på att skaffa något som kan spela in fågelläten.Blir det bra med digitala diktafoner till ex? Tacksam för tipps. Mvh.Bert Olsson.

2011-06-20 19:05:52


Per Norberg     



Hej Bert!

Jag har en Olympus LS-11 som jag tycker fungerar bra till det mesta, bl a inspelning av fågelläten. Den är betydligt mer lättanvänd än min gamla ZOOM H4.

LS-11 kan dock vara lite känslig om du handhåller den då den fångar upp handskrap på ytterhöljet. Det gäller kanske alla digitala diktafoner.
Med ett par enkla hörlurar får du även en bra ljudförsärkning och med ett par laddningsbara batterier på 2700 mAh upplever jag det som om batterierna räcker många timmar.

Jag kan således rekommendera O LS-11

Hälsningar
Per N

2011-06-20 21:30:10


Fredrik Kronhamn     



Jag har ganska nyligen skaffat en Zoom H2 och är väldigt nöjd med den. Populär i hobby-studio-sammanhang och mycket apparat för pengarna. Jag har haft med den i fält under våren och tycker inspelningarna låter fantastiskt bra. Zoom har även lite eklusivare modeller men H2:an tror jag räcker fullt om man inte _för_ kräsen.

http://www.zoom.co.jp/

2011-06-20 21:33:11


Fredrik Kronhamn     



Per var visst en sekund snabbare än mig..

Kan tillägga att Zoom:en (min erfarenhet) faktiskt inte tar upp ljud från höljet när man gör handhållna inspelningar, givet att den vilar i handen och man inte rör knapparna. Däremot har jag upplevt att min andhämtning kommer med när front-mikrofonen används sitt känsligaste läge.

2011-06-20 21:39:43

 
Bert Olsson     



Hej igen. Tack för tippsen jag fick. Det blev en zoom h 2.

2011-06-27 21:28:40



Svara på
detta inlägg