FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
De vitkindade är över oss!!

Niklas Aronsson     



Mein Gott! 350 nyfödda små vitkindade gäss på bara tre lokaler i södra Göteborg. Vart barkar detta???
Man kan inte annat än fascineras över hur snabbt fågelfaunan stöps om – gäss och åter gäss, medan vadare, ejdrar och lärkor går kräftgång.

En liten undran (som det säkert finns ett självklart svar på), varför prederas inte gässens ungar lika mycket som vadarnas och ejdrarnas tycks göra av rävar, minkar, kråkor, trutar? Eller är det bara så att gässen är så sjukt många att inte ens rävarna hinner med? Eller är deras häckningscykel på något sätt för tidig för räven? Eller är de helt enkelt för bra på att skydda sina telningar. Någon som vet?


2011-06-23 14:40:46


Ola Wennberg     



Hej!
Håller med om det mesta ovan, dock ett litet påpekande-om jag förstått det hela rätt så kan man i antalet ex ange antalet oberoende av tex ålder som man observerat, sen kommer en ny uppgift, häckningskriterier och här anger man det högsta kriteriet man observerat- och detta kriteriet är inte kvantifierat utan bara kvalifierat! Dvs 350 ex i södra Göteborg behöver inte innebära 350 nyfödda ex! Hoppas jag fattat detta rätt! Annars håller jag med Niklas om det mesta ovan! Mvh Ola

2011-06-23 16:15:54


Johan Svedholm     



Helt rätt Ola, häckningskriteriet har inget med det rapporterade antalet i samma observation att göra.

2011-06-23 17:03:27


Ola Bäckman     



Borde man inte lämpligast separera t.ex pulli från adulta då så man även får en uppgift om hur många pull som observerats? Även om häckningskriteriet kanske är det intressantaste så kan det väl vara intressant att veta även hur många knoddar som finns?

Häckningskriteriet kan man väl ange för båda åldrarna då?

Eller vad är bäst? :-)

2011-06-23 17:09:00


Johan Svedholm     



Jo, det är såklart önskvärt för lite rarare arter att man antingen rapporterar ungarna separat eller anger i kommentaren hur många ungar det var.

Oavsett detta har ju Niklas alldeles rätt i att arten ökat något fabulöst. Jag vet ju att ni alla sitter och tuggar på era brevinkast i väntan på att Fågelrapporten 2010 ska dimpa ned (det dröjer nog ett tag till, dock), men ni kan få en liten teaser eller "sneak preview": Minst 180 och sannolikt runt 200 par häckade i Göteborgs rapportområde förra året, en ökning med knappt 50% mot 2009 enligt rrk:s gåskarl Magnus Rahm.

2011-06-23 17:18:10


Stefan Johansson     



När jag senast besökte Amundöns inre delar, typ förra helgen (19.6) så fanns där ca 30 adulta individer, och utöver dessa så sågs det ca 10 pull fördelade på 3-4 par.

2011-06-23 19:17:09


Magnus Lundström     



Några teorier: 1. De vitkindade är betydligt aggressivare och oräddare än vadare (egen observation).

2. Ungarna är tuffare och klarar av kalla vårar bättre än vadarungar som lätt fryser ihjäl.

3. Anledningen till att vadarna minskar är betydligt fler än att det finns mink i Sverige. Dvs jakt på rastlokaler och i övervintringsområdet samt exploatering och förgiftning av övervintrignsområden. Det är ju känt att tusentals brushanar mfl hamnar i grytorna i Afrika vilket nog är främsta anledning till minskningarna. Rödspov jagas eller åtminstone jagades mycket hårt i Frankrike. osv osv.....

3. Vitkindad jagas inte överhuvudtaget och har en mycket kort flyttväg samt säker övervintringsplats.

2011-06-23 21:03:42


Niklas Aronsson     



1. Tror jag stämmer rätt bra.

2. Den här fattar jag inte riktigt, har vårarna blivit kallare menar du? Varför sker annars detta nu?

3. Här tror jag nog det finns många delförklaringar som till exempel ett mer fragmentariserat landskap där minskande populationer drabbas av inavel och får ännu sämre häckningsframgång osv...Rödspoven har fullständigt kraschat i Holland de senaste decennierna, minskningar från typ 300 000 häckande par till en tredjedel, och det kan nog inte jakten beskyllas för. Säkert spelar förhållanden på övervintringsplatserna in.

4. Visst, men varför sådan tokframgång just nu?

2011-06-23 21:24:16


Magnus Lundström     



2. Nej vädret har nog inte påverkat. Däremot bättre ungöverlevnad hos gässen. Varför kanske någon som studerat vadare kan svara på.
4. Gässen har väl hittat en nisch som inte var upptagen. Dominerar ju på skär och holmar i skärgården och betar gräs. Ökningen kanske har att göra med annat födoval gentemot De andra gässen.

2011-06-24 10:57:59


Magnus Lundström     



Med födoval menar Jag andra grässorter.

2011-06-24 10:58:47


Niklas Aronsson     



Fast i princip alla gäss har ju ökat dramatiskt, även om vitkindade har gjort det mest sista åren. Och det där med att de har hittat en nisch som inte var upptagen säger ju egentligen ingenting. Självfallet har de tagit en nisch som inte någon art konkurrerar om särskilt hårt.
Annars ligger det ju nära till hands att förklara gåsframgången med övergödning, men jag vet inte vad det finns för vetenskapligt stöd.

2011-06-24 12:27:12

 
Magnus Lundström     



Helt klart ligger EU:s jordbrukspolitik bakom ökningen med subventioner för vissa grödor som gynnat gässen samt vintergröna fält. Sen skall man nog inte underskatta jakttrycket som borde varit betydligt hårdare i bondesamhället när man jagade för husbehov. Idag äter ju De flesta broilerkyckling om de äter fågel. Anledningen till inplanteringen av Kanadagås var väl just att våra andra Gäss var bortskjutna?

2011-06-24 12:47:19



Svara på
detta inlägg