FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Sillgrisslor i mängder

Jan Artursson     



I drygt 3 veckor har vi sett massor av sillgrisslor både inne i skärgården och strax utanför. Jag har tidigare sett sommargrisslor vid denna tid men det är nog 15 år sedan. I början av sommarens invasion hittade vi ett par döda grisslor. En av dessa hade vingmått 205 mm. som pekar på skandinavisk härkomst. Som tur är har vi inte hittat fler döda. Det kanske betyder att de hittar mat här iaf. Den döda grisslan var mycket mager och åldern var 2 k+. Flera av de grisslor jag sett har ruggat och haft stumpar till vingar. Antar att dessa är 1 k fåglar?. De vuxna med svart huvud ruggar bort det svarta på hakan först som det verkar. Man får känsla av att alkorna hänger ihop i små familjegrupper. Fiskare här har sagt att de är mycket orädda, närmast apatiska, man skulle kunna ta dem med håv! Är det någon som kan begripa vad denna invasion beror på, och om man skall tyda detta positivt eller negativt. Småsill är det ont om här hos oss. Undrar vad de äter?

Jan Artursson

2011-08-21 16:30:13


Anders Wirdheim     



B-vitaminbristen har fått stort genomslag i media, men det är en teori som är omstridd. Den kan möjligen vara relevant i de områden där man har återkommande sjöfågeldöd (t.ex. på vissa platser i Blekinge skärgård), men den förklarar sannolikt inte alla de nedgångar vi sett under senare tid hos sjöfåglar. På Tylön har vi aldrig hittat några fåglar med de symptom som omtalas när det gäller B-vitaminbrist. Likväl har antalet häckande ejderhonor minskat från närmare 1000 till drygt 100. Under denna period har även mängden blåmusslor i det omgivande havet minskat kraftigt.
Rimligtvis är det snarare brist på föda än brist på vitamin som fått stora mängder sillgrisslor att söka sig från Nordsjön/Norska havet till Skagerrak.

2011-09-12 12:34:09


Jan Artursson     



De senaste veckorna (38-40) så verkar fynden av döda grisslor öka. Folk som rör sig utmed stränderna både i Tanum och på Sotenäset hittar döda grisslor på land och i vattnet. De flesta rapporter om levande grisslor kommer från hummerfiskare. De berättar att grisslorna putsar sig frenetiskt, eller så ligger de bara och "slöar" ser inte friska ut. Observatörerna tycker det är märkligt att grisslorna inte ens försöker komma undan när båten närmar sig. Många grisslor har fortfarande bara stumpar till vingar. Borde inte ruggningen vara avslutad nu? Vi ser även en hel del grisslor i småbåtshamnarna, t.o.m. ända inne på 0,5 m. djupt vatten längst in i Bottnafjorden och Åbyfjorden. De flyger in över åkrarna upp i Bärfendalen. Såg själv hur en grissla höll på att kollidera med en telefonledning. På Ramsvik där jag skådar mycket ligger det nu rester av döda grisslor ca 100 meter från stranden. De har antagligen blivit burna dit av räven som inte äter upp fjädrar och ben, som det ser ut. Bara på Grosshamn ligger ca 10 kadaver med ca 50 meters mellanrum i kanten av strandängen under buskar och i högre veg. utmed berg. Av de döda grisslor som jag sett så har både unga och gamla varit mycket magra och de har antingen saknat handpennor helt eller så har de varit korta och mycket slittna.
En notering som kan vara relevant i fråga om födan är att det inte sen i Juli har sets några Tordmular här. Borde de inte vara här oxå om det är tillfälligt god tillgång på fisk som drivit grisslorna till Bohuskusten.
Är det ruggningen som tag kål på Grisslorna dvs. är de för utmagrade för att klara av den?
Mysteriet med grisslornas egendomliga vistelse på svenska västkusten saknar fortfarande svar. Undrar vem som har ansvar för att ta reda på varför detta sker?

2011-10-05 10:38:02


Aimon Niklasson     



Vad händer utanför Grebbestad?
36 döda sillgrisslor på 2-3 dagar?
Är det utmärglade fåglar som ej klarar av att det blåser utan då hamnar i driftvallen?
Dags att kolla hela kusten!

2011-10-06 17:28:30


Aimon Niklasson     



Vad händer utanför Grebbestad?
36 döda sillgrisslor på 2-3 dagar?
Är det utmärglade fåglar som ej klarar av att det blåser utan då hamnar i driftvallen?
Dags att kolla hela kusten!

2011-10-06 17:29:02


Bo Nilsson     



Alkornas mat utmed atlantkusten är uppfiskad som foder till odlad fisk. Loddan (mallotus villosus) som de flesta alkarter använder som uppmatningsfoder är i stort utfiskad och har fått till följd att många fågelberg utmed atlantkusten står tomma.
Dom ungar som trots allt produceras finner dåligt med mat till havs.
Grisslorna får altså lämna sina naturliga miljöer till havs för att istället fiska långt in i skärgårdarna.
Här finns gott om skarpsill, man kan bara hoppas på att dom klarar sig på den.
Faktum är att när vi skådare köper odlad rovfisk :Lax, Regnbåge och torsk t.ex. så deltar vi i detta vansinne.
Så köp aldrig odlad rovfisk av något slag.
Det skulle vara klädsamt om ledande skådare reagerade på detta, det brukar bli våldsamma skriverier när någon jägare burit sig dumt åt.
Med så många grisslor så långt in i skärgårdarna så är även denna delen av havets ekologi på glid.

Bo Nilsson



2011-08-21 23:55:48


Niklas Aronsson     



Det ligger säkert en hel del i vad du säger, men några påpekanden vill jag ändå göra. Det är sant att sillgrisslor i Atlanten äter lodda i första hand, men det gäller inte för Östersjögrisslorna t ex. De äter skarpsill. Hur det förhåller sig med ursprunget till de sillgrisslor vi nu ser i skärgårdarna vet vi väl inte?
Dessutom kan man konstatera att det går bra för alkorna i Östersjön som ju äter skarpsill (ref. Måns Hjernqvist). Det verkar ju heller inte som om det är frågan om svältande sillgrisslor? Då borde antalet döda alkor vara större.
Loddan fiskades i otroligt mycket större mängd på 60-70-talen, än vad man gjort de senaste 20 åren, då fångsterna varit en bråkdel. Det är emellertid sant att loddans population har kraschat på vissa ställen några ggr de senaste decenniet, men skälet till det är omtvistat.
Jag tycker det är för tidigt att ropa på domedagen bara för att vi har ett antal fiskande sillgrisslor långt in i skärgårdarna, vilket iofs är en ovanlig syn så här års. Däremot håller jag principiellt med om det du skriver om odlad fisk.

2011-08-22 21:30:58


Ola Wennberg     



Hej!
Däremot håller jag principiellt med om det du skriver om odlad fisk, skriver N.A och det gör jag med MEN är det inte lite som att sila mygg och svälja kameler? Är det inte så att det mesta av "foderfisken" som fiskas upp går till köttproduktion (globalt sett). För att ev. hjälpa alkfåglar kanske det har större betydelse om jag undviker odlade grisar och kor (torde gälla flertalet)!!!!!
Undrar Ola



2011-08-24 18:26:35


Jan Artursson     



Vi har fortfarande kvar en hel del grisslor. T.ex. den 28/8 låg det 4 st. i Haby bukt. Åtminstånne en var adult.
Sen mitt fösta inlägg har jag fått fler rapporter från ickeskådare.
Till exempel den här, som kommer från Ramsviks camping.
Den senaste veckan har vi haft flera stycken sillgrisslor som simmar omkring orädda vid vår strand och runt uthyrningsbåtarna. Det har vi inte haft förut! Finns det någon bra förklaring till detta? För ett par veckor sedan, ca vecka 32, var den en som simmade in till strandkanten och lät sig tas om hand av några barn. Deras föräldrar ringde till en "fågel akut", som skulle komma hit, men innan de kom hade fågeln dött.

Några campinggäster som fiskade makrill vecka 34 sade att de fått 5-7 st grisslor på kroken när de hade metat makrill från båt. Detta skedde på norra sidan av Öberg Tånge, vilket är det nordvästra hörnet på Ramsvikslandet.
Vi hoppas de fick loss krokarna utan att skada dem.

Att grisslorna inte räds agn och krok är känt, för under krigets köttransonering drygade man kosten ut med sk. sjöfågel, eg. alkor och mås, som fångades av fiskare i Skagerak med sill på krok. Så detta beteende kanske inte behöver behöver betyda att normal föda saknas. Det kanske är grissleungar som prövar lyckan?

Mer intressant är uppgiften att makrill som fångats i sommar har tobis i magen. Kanske är det Tobisfisk Sillgrisslorna jagar här? Det krånglar till orsaken till de magra döda vi hittat. Som sagt i tidigare inlägg så har vi inte hittat speciellt många döda alkor ännu, men en förklaring till detta kanske är att de som dött under sommarens fin väder bara fösvinner då de driver norrut med jutskaströmmen. När det blåser här brukar vrakgods kastas upp på land av vind och vågor.
Av det begränsade antalet döda grisslor som hittils blivit känt så finns det anledning att befara att mörkertalet är mycket större. Just därför så kanske man borde skriva om detta i dagspressen.

Jan



2011-08-29 10:07:09


Anders Wirdheim     



Följande skrev jag på Brevduvan 3 augusti i år:
"De senaste dagarna har det flutit i land flera utmattade, döende eller redan döda sillgrisslor i Laholmsbukten. Jag har också hört vaga uppgifter som antyder att detta inte är en isolerad företeelse utan att döende alkor (bara sillgrisslor?) hittats även i trakten av Varberg och längs Bohusläns kust.
Det skulle kunna betyda att det inträffat en ny svält på fågelöar ute i Atlanten (lik den som drabbade tordmular för några år sedan)."
Sedan dess har det fortsatt att flyta in utmattade (eller utmärglade) sillgrisslor, dock ej i samma omfattning som när det gällde tordmularna för ett par år sedan. Detta, tillsammans med det som händer i Bohuslän, bör ändå innebära att det är något som inte står rätt till ute i Nordsjön eller längs den norska atlantkusten.
Det handlar förmodligen inte bara om utfiskning. Det finns även forskningsresultat som pekar på att olika arter av djurplankton under senare tid (sedan 1990-talet) förskjutit sitt förekomst norrut, sannolikt som en följd av att vattnet i Nordsjön blivit något varmare.
/Anders W

2011-09-09 11:18:44


Fredrik Kronhamn     



En bekant som jobbar på Tjärnö marinekologiska menade att det även är dåligt med trut och måsfågel. Visserligen baserar han sin tes på subjektiva upplevelser som att "man i sommar kan ha sin korv ifred vid hamnkiosken i Strömstad" eller magert med trutar när man rensar fisk i båten.

Men åter till grisslorna. Kan det inte finnas samband med den fågeldöd i Östersjön som anses bero på B-vitaminbrist? DN skrev om saken:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fageldoden-harjar-pa-on

2011-09-09 19:39:21


Nils Abrahamsson     



Jag har sett en del sillgrisslor senaste veckan ute i Kosterakipelagen. Inte många men sådär tre fyra varje gång jag varit ute. Dom har verkat pigga men ligger ofta o pustar sig frenetiskt. Olja?
Idag körde jag nästan på en i fjorden, upptäckte den inte förrän jag var ganska nära och den dök inte trots att den hamnade i bogsvallet. Normalt brukar dom inte gå att komma närmre än 15-20 meter innan dom dyker.
Ngt konstigt verkar det vara.

2011-09-10 17:27:09

 
Torsten Jacobsson     



Jag är ny här på forumet; därför detta sena inlägg. Själva undrade vi också över alla unga grisslor på sjön när vi i höstas kom seglande ner från nordnorge hem till Köpstadsö. Men, jag kör båt ganska ofta in till Saltholmen och har i stort sett varenda gång fram till isläggningen observerat en stackars ensam grissla, som uppehållit sig i trakten av Rödskärsböarna öster om Asperö. Undrar om den finns kvar när isen gått?

2012-02-19 07:45:10



Svara på
detta inlägg