FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Misstänkt vitögd dykand vid Vallda Sandö?

Pär Lydmark     



Hej!

Jag blev precis kontaktad av en gammal fältbiologpolare som jag inte hört av på 15 år. Han hade varit vid Vallda Sandö idag och sett en fågel som han inte fick till något annat än en vitögd dykand. Jag har själv ingen möjlighet att åka dit de närmaste dagarna så jag lägger ut en blänkare här om någon har tid/lust att åka dit. Här kommer ett citat med lite mer detaljer:

"Jo jag tänkte också vigghona, men jag köper det inte. Liten (i förhållande till gräsänderna bredvid) mörkt och helt jämnt brun and med varma nästan rostbruna toner, klart avgränsad vit buk och undergump, litet vitt streck strax bakom "midskepps" (antar att det är handpennor jag såg en bit av). Mörkt stålgrå näbb med mörkare spets, form-"a la dykand". Inget ljust öga, bara mörkt. Observerad i väldigt bra medljus på ca 100-150m men bara med handkikare (om än en hyfsat bra, köpte en ny fin Kamakura förra veckan). Jag är medveten om att det är väldigt osannolikt men jag fick ingen som helst vigg-känsla. Hittar ingen bättre förklaring. Den låg med ett 20-30 tal gräsänder (blandat hanor och honor med blandade dräkter) längst in i första viken söder om parkeringen. Halva flocken blev tyvärr upsskrämd av en lös hund och de tog av norröver, såg ut som de gick mot stora viken norr om Vallda sandö."

2011-09-08 23:55:31

 
Ola Bäckman     



Alltid värt att kolla upp förstås men det låter lite grand som om det ligger en bläsand där. :-)

2011-09-09 07:51:03



Svara på
detta inlägg