FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Kornknarrar

Björn Dellming     



Hörde av farsan att kornknarren kan vara på väg att utrotas på sina håll i landet (Läst i GP:s helgbilaga "Två dagar" ). Stämmer detta verkligen? Lite konstigt med tanke på att det görs fler och fler obsar per år i Göteborgsregionen. Varför trivs den i Göteborg och inte på Öland??

2005-02-05 11:59:18


Jörgen Grahn     



Jag har inte läst artikeln, men har den inte räknats som utrotad överallt utom ungefär på Öland--Gotland sedan typ fyrtio år?
Kring Falköping har det rapporterats (10--)15--20 spelande kornknarrar de senaste åren, och det är definitivt en ökning sen 80-talet, och kan inte längre bortförklaras som enstaka spelande hanar.
Observera dock: nästan alla har hittats av en eller två personer som cyklat omkring under juninätterna. Om någon börjar göra så i en region så ser det ut som en kornknarrsinvasion i statistiken!

2005-02-05 16:12:18


Magnus Unger     



Visst måste kornknarren ökat rejält de sista åren, på 80-talet och början av 90-talet kunde man ju nästan bara årskryssa den på Öland.

För att citera en kommentar i fågelrapport från västkusten 1988 då det rapporterat 4-5 ex från hela västkusten, "Antalet rapporter ligger över det normala. För det mesta hörs bara någon enstaka "knarr" varje år."

Nuförtiden (2000-2004) rapporteras det ju årligen mellan 7 och 15 spelande bara här i Göteborg vilket bara är en liten del av västkusten.

2005-02-05 17:07:14


Kristoffer Nilsson     



Enligt EU så är kornknarren en av de mest utsatta arterna i hela regionen. Att kornknarren på senare tid kanske tillfälligt gynnas i bl a Göteborgsregionen är ju positivt, men att kornknarren har minskat i ett längre persektiv är nog ställt utom tvivel. Den lilla ökning som kan ha ägt rum, i vissa regioner, de senaste åren kan knappast motsvara de enorma förluster som arten uppvisat från tidigare decennier. Kornknarren är tyvärr förmodligen en av Europas mest utsatta arter i dagsläget!

2005-02-05 23:00:35


Daniel Pettersson     



Jag har varit ute förra året om nätterna i Nynäshamns kommun och hittade flera spelande hannar. Möjligen en etablering häruppe nu också. Vidare vet jag att det har etablerat sig rätt bra i Uppland.

2005-02-06 17:17:05


Stina Thelander     



Hej alla kornknarrentusiaster!

Jag hoppas också att kornknarrarna som hörts de senaste åren börjar etablera sig! Ser fram mot ATLAS-inventeringen i Göteborgsområdet, då vi väl får reda på om den verkligen etablerat sig eller om den bara crexar så där lite allmänt. De tre kornknarrar som jag hörde i Torrekulla hann aldrig bli särskilt etablerade innan golfbanan byggdes. Hur var det med kornknarren förra året i Eklanda i Mölndal? Brudarebackens kornknarr var etablerad? På Ragnhildsholmen har han försvunnit?
Det blir en spännande vår.

/Stina



2005-02-06 19:31:44


Jörgen Grahn     



Stina: så du hade tre kornknarrar i Torrekulla? Vilket år? Menar du då Alveredsdalen -- den som går in mot V och som golfbanan börjar i?

Dom borde jag hittat ;-/ Å andra sidan, Labacka och trakten V om Kållered borde funka bra också -- även om det kanske är mindre vallodling där, och ingen som lägger ner jordbruket och väntar på att golfbanan ska komma.

2005-02-06 22:35:15


Magnus Unger     



En förklarning till varför "knarren" ökat i övriga Sverige kanske kan vara just att biotoperna på dess ordinarie platser kanske förstörts. Då är det ju i en övergångsperiod ett överflöd av knarrar som måste ta vägen någonstans och dom sprider då ut sig t.ex. till Göteborg.

Detta är ett typiskt fenomen när en art minskar kraftigt, dom gör liksom ett sista tappert försök att hitta nya områden för att inte dö ut.

Hoppas dock jag har fel eftersom knarren är ett trevligt inslag i nattlyssningen.

2005-02-07 08:48:51


Daniel Isaksson     



Lite mer info och bakgrund om kornknarren finns på Artdatabankens hemsida.

» http://www-umea.slu.se/MiljoData/webrod/Faktablad/crex_cre.PDF

Daniel

2005-02-07 09:53:03

 
Stina Thelander     



Svar till Jörgen

Jo, den stora kornknarrinvasionen i Torrekulla var 2002 och precis som du trodde var det i Alveredsdalen ungefär där man tänkt sig ha hål nummer 1, men flyttade det. En kornknarr på vardera sidan om diket och en längre in.

(Detta svar hör egentligen hemma under "Lokaler":-) )



2005-02-08 07:41:28



Svara på
detta inlägg