FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fågelskydd 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fågelskydd


Till
översikten
Kattuggleholk

Kristian Thisted     



Hallå där!

Håller nu på att bygga några holkar. Hur är rekommendationen gällande en siktskåra på framsidan under öppningen? Alltså en liten springa som ugglan kan titta ut genom.

Finns det andra nya rön?

/K

2012-02-08 09:05:15


Aimon Niklasson     



Jag vet ej svaret (om man sätter 60 holkar parvis och kollar resultatet kanske man kan svara på det efter ett antal år?) men man kan ju göra som i en studie i England där man inte fick tillräckligt med häckande fåglar för att kundda göra studierna att man byggde sk Southern holkar dvs holken ser ut som en vanlig uggleholk men utan tak och utan sidohål. Alltså en mycket enkel konstruktion! Man hänger holken med ändhålet uppåt med holken i 45 graders vinkel (man kan ju tänka sig att den liknar en avbruten ihålig stor ekgren) och det fungerade bra i England och resulterade i en uppsats som jag nu inte kommer ihåg exakt vem som skrev. På så vis så får ju ugglan ganska bra utsikt när den vill.....
Har haft en häckning i en sådan holk hos en kompis i Kullavik men det dröjde några år innan den blev bebodd.
Vill ni se en uv som redan skaffat både utsikt och ägg så kan man ju som omväxling titta på
http://watch.birds.cornell.edu/nestcams/camera/view?cameraID=C100266
Lycka till med holktillverkningen!
Det är för övrigt många gamla ekar som dör nuförtiden så om grenarna bryts av kanske det blir en del naturliga ugglebostäder på det sättet så det kan ju vara skäl att kolla sådana träd!

2012-02-08 14:42:52

 
Kristian Thisted     



Tack Aimon!
Jag fick även svar från brevduvan och det var bara hökugglan som vill ha siktskåra skrevs det.

Skitskåra är något annat :)

/K

2012-02-09 09:58:08



Svara på
detta inlägg