FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Fågel lik Knipa?

Josua Gustafsson     



Hej!
I en liten damm nära sjön Anten såg jag idag ett par fåglar som dök efter mat. De liknade Knipa, men jag tyckte att de hade en betydligt större vit kindfläck, saknade de svarta ränderna på sidan, och hade inte det karaktäristiskt stora huvudet... Jag satt dock i bilen och nöjde mig med att stanna till snabbt för att försöka se vad det var eftersom jag nyligen tagit upp kryssandet igen (hade en lista när jag var i tioårsåldern eller så, men det är nog lite för många önskekryss i den, om jag ens lyckas hitta den igen ;) ).

Eftersom jag inte tyckte det såg ut att vara knipa körde jag vidare och tänkte att det skulle vara enkelt att artbestämma senare när jag kom fram och kunde plocka fram boken. Men till min förvåning såg jag inget som riktigt matchade... Var det en knipa jag såg trots allt eller har ni några tips på vad det kan ha varit?

Mvh
Josua

2012-04-07 23:41:21


Niklas Aronsson     



Jag skulle ändå tro att det är en knipa, eller två, som du har sett.

Det är inte alltid man har möjlighet att se alla karaktärer som finns på fåglarna i fågelboken i fält. Dessutom bleknar minnet snabbt. Se till att få med dig boken nästa gång.

2012-04-08 06:59:36

 
Josua Gustafsson     



Ja, antagligen var det väl så... Hade både bok och kikare bak i bagaget, men hade ingen lämplig plats att stanna till så jag valde att försöka memorera några karaktärsdrag för att kunna bestämma senare. Det som förvirrar mig är dock att jag redan känner till knipa ganska väl och tyckte att dessa skiljde sig åt. Men ögat kan säkert lura en.

2012-04-08 11:51:28



Svara på
detta inlägg