FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Noterat

Christer Fält     



Har noterat, exempelvis här på Kustobsar och på Svalans bildgalleri, att flera skribenter skriver fåglars trivialnamn med stor bokstav inne i brödtexten. Har jag missat något? I min språkvärld skriver man alltid med liten begynnelsebokstav (undantaget ifall trivialnamnet befinner sig först i meningen). Kanske är min fråga av trivial och irrelevant natur men jag vill vara medveten om vad som gäller.

Ett övertydligt exempel:

En brun Storspov (fel).
En brun storspov (korrekt).

2013-07-11 08:51:01


Christer Fält     



Nu blev jag, i all hast, litet osäker ifall man exempelvis kan skriva Kustobsar och Svalan med stor begynnelsebokstav inne i brödtexten.

Ännu ett övertydligt exempel:

Trevliga hemsidor att besöka är Kustobsar och Svalan.
Trevliga hemsidor att besöka är kustobsar och svalan.

Det senare känns mer rätt. Vad säger ni? Har jag fått språkligt värmeslag? :-)

2013-07-11 09:20:29


Peter Strandvik     



Det är väl som Fredrik Lindstöm o prof Andersson i "språket" säger. "Allt är rätt"
Språket blir som det används. Och utvecklas. (eller invecklas ;)

Peter

2013-07-11 10:21:30


Niklas Aronsson     



Även om Peter förstås har rätt i någon mening, funkar det ju inte att strunta i regler i alla fall om man gör tidning eller webbsida eller så. Därför brukar man ju hitta ett rättesnöre att följa. Språkrådet är det instans som har som roll att ge tolkningar i språkliga sammanhang. Det är nog ingen tvekan om att Språkrådet skulle ge rådet att skriva storspov och Kustobsar, där det senare är ett egetnamn. Men det sker ju förändringar som att man för några år sedan ändrade standarden för hur partinamn skrivs. Förr hette det moderaterna, nu Moderaterna i TT-sammanhang. Kan ta ett annat aktuellt exempel där jag och Magnus Ullman (som skrev texten i Vår Fågelvärld) trätte om det heter Förenade Arabemiraten eller Förenade arabemiraten. Jag valde efter konsultationer med Språkrådet det senare, även om det förra är vanligare och ses allt som oftast i tidningssammanhang. Jag hoppas Ullman har förlåtit mig nu...

2013-07-11 13:20:11


Christer Fält     



Inte sällan upptäcker jag lite varstans i både böcker och diverse tidskrifter samt i dags- och kvällspress att man exempelvis skriver Svenska akademien med liten begynnelsebokstav. Ledamoten och Svenska Akademiens ständige sekreteraren Peter Englund kippar nog efter luft när han läser den kombinationen. Detta sagt med tanke på Niklas exempel om ”Förenade arabemiraten”.

Hur som helst så upplever, åtminstone jag, att egennamn (och Gud förbjude för att inte tala om särskrivning) av och till är litet komplicerat. Denna språkliga brist får väl amatörskribenter som undertecknad acceptera (Niklas Aronsson är borträknad eftersom han är professionell författare och journalist).

Men det som ytterligare spär på min förvirring är när till och med seriösa nyhetsprogram som Aktuellt och Rapport använder liten begynnelsebokstav. För några veckor sedan visade de ett inslag om Försäkringskassan och Naturvårdsverket och dessa textade de med liten begynnelsebokstav. Kanske var det en sommarvikarie som textade? Eller, i motsats till Niklas, hade de glömt att konsultera Språkrådet (http://www.sprakradet.se/startsida).

"Språket blir som det används", skriver Peter, vilket gör mig nyfiken när vi får se kombinationen Större Strandpipare, Mindre Flugsnappare och Större Lira.

2013-07-11 21:06:05


Niklas Aronsson     



Damen på Språkrådet sa faktiskt att Svenska Akademin var det enda exempel på tvåordigt egennamn där både första och andra ordet är med versal begynnelsebokstav.

2013-07-11 22:58:53


Christer Fält     



Okej, men beteckningen ”Kunglig Hovleverantör” används ju flitigt med stor begynnelsebokstav. För att inte tala om ”Volvo Personvagnar” och så vidare. Exemplen på dessa ordkombinationer finns ju överallt i vårt samhälle, inte konstigt att man blir förvirrad.

Hur som helst (hursomhelst). Svaret på frågan varför till exempel storspov inte bör stavas med stor begynnelsebokstav inne i brödtexten är fortfarande grumlig för mig.

2013-07-12 08:47:06


Elon Wismén     



Artnamn räknas väl inte som egennamn? På danska, holländska och engelska bl.a. gör de tydligen det dock. Det här och liknande spörsmål har ju dryftats här förut:
http://www.kustobsar.se/forum/forum_gof.asp?postid=794

2013-07-12 09:00:43


Niklas Aronsson     



Det stämmer att det finns flera exempel på egennamn med två versaler i namnet. Om storspov skulle stavas med stor bokstav borde ju även svensk skrivas med stor bokstav eller äpplen eller varför inte fåglar, kanske det mesta? Storspov är ju inget EGENnamn. Vi kan ju namnge en specifik storspov och kalla denna för Storspov. Då skulle vi ju skriva Storspov om just denna storspov.

2013-07-12 09:02:48


Niklas Aronsson     



I engelskan skriver man även Swedish med stor bokstav. Så reglerna varierar men det finns viss konsekvens.

2013-07-12 10:06:02


Christer Fält     



Men ord, oavsett bruket av liten eller stor bokstav i början, definieras ju i termer av andra ord, det vill säga ordet ”storspov” kan ju med litet fantasi också betyda ”en brunaktig djurart tillhörande släktet fåglar med lång näbb”. I sin tur kan de flesta termerna i denna beskrivning eller definition om man så vill definieras.

Men definitioner kan ju inte utgöra grunden för betydelsen hos alla ord, för då skulle vi stå fast i en språklig cirkel. Eller? Vad pratar jag då om? Jo, ta ordet ”storspov” som å ena sidan refererar till min haltande beskrivning ovan men den refererar ju också till en viss sort fågel med latinsk namn som de flesta nog inte direkt kan översätta vad det betyder.

Om jag säger ” Jag undrar om det ses fler storspovar i Hällsvik än i Sandvik” så skulle de flesta hålla med om jag ställt en meningsfull fråga och den har naturligtvis ett givet svar :-)

Men meningen hos frågan och dess svar, är ju avhängigt det faktum att ordet storspov, när jag använder det refererar till varje storspov som finns i världen, ja faktiskt till varje storspov som funnits tidigare och som nu existerar och kommer att finnas i framtiden.

Nu till kärnfrågan: Äventyrar bruket av stor begynnelsebokstav hos ord som inte är egennamn själva meningen av ordet? Konsekvensen blir nog som Niklas beskriver det och var hamnar vid då? Många ord har ju denna speciella räckvidd (tid och rum) och vad händer med denna räckvidd om vi plötsligt skriver versaler i egennamn som inte är det? Är det ett allvarligt problem?

Egennamn väcker, i alla fall i mina ögon, mycket intressanta problem, allvarliga och mindre allvarliga. Eller som dramatikern och författaren Lars Norén säger ”Jag blir sjuk av att skriva dikter, jag behöver prosans motstånd. Dikter öppnar för mycket ljus”. Man skulle kunna säga att stor begynnelsebokstav ”öppnar för mycket ljus” för mig och alla de Storspovar som besöker Sandvik :-)

2013-07-12 10:46:17


Niklas Aronsson     



Jag kommer tycka om dig oavsett om du skriver med stort eller litet s. Däremot kan inte jag hatta hit eller dit i Vår Fågelvärld. I det fallet väntar jag tills damen på Språkrådet säger att det är okej att skriva Storspov och inte storspov.

2013-07-12 12:29:03


Christer Fält     



Damen på Språkrådet. Vackert. Och inför hennes klarblå ögon och milda leende skola vi räta på våra krokiga ryggar och utropa "Ännu finns det hopp för liten begynnelsebokstav!"

2013-07-12 18:02:15


Aimon Niklasson     



Tack Christer för en intressant diskussion i sommarvärmen!
Bra Niklas, det underlättar när du nu skall bli redaktör även för en botanisk tidskrift för inom botaniken är det "regel" (naturligtvis med undantag i praktiken) att svenska artnamn skrivs med liten bokstav i brödtext.
Latinska namn skrivs ju däremot alltid med stor begynnelsebokstav för släktnamn, men liten för artnamnen även om det från början var ett personnamn (på alla språk).
Det heter ju Göteborgs universitet (men University of Gothenburg) men det verkar heta Kungliga Tekniska högskolan (men Chalmers tekniska högskola) vilket för mig liknar Svenska Akademien och det heter ju Göteborgs Ornitologiska Förening.
Alla ornitologiska föreningenar i Sverige verkar ha stora bokstäver men av botaniska föreningar har ca hälften små bokstäver.
Det heter till exempel (på internet) Lunds Botaniska förening (Sveriges äldsta) men Göteborgs botaniska förening som startade 1919. (Har nog själv syndat här!)
Sen finns det ju nya ord som AviFauna och BirdLife
men dom betraktas kanske som "varumärke" även om jag själv inte vill kallas "aktör" men lite poetiska blir väl dessa namnen för att alludera till tidigare diskussion....
Hur som hellst så är väl det allra viktigaste att man inte kan missförstå vad som menas..
Fåglarna byter nog inte till versaler när dom passerar för dem (höll på att skriva dom) osynliga gränser!!!
God Sommar (hoppsan!)
Aimon


2013-07-12 19:07:19


Niklas Aronsson     



I Vår Fågelvärld skriver vi Sveriges Ornitologiska Förening, men i GP står det (oftast, visar en googling) Göteborgs ornitologiska förening. IKEA vill att det ska stavas med versaler, men i tidningssammanhang skriver man Ikea. Däremot skriver man GP och inte Gp. Det beror på att förkortningar som inte kan uttalas som ett ord får behålla de stora bokstäverna. Lite märkligt kan tyckas. Det är alltså skillnad mellan TT-språket som reglerar hur tidningarna skriver, hur föreningar och företag vill skriva sina namn och hur folk i gemen skriver.

2013-07-13 09:33:14


Christer Fält     



Bra exempel Aimon! Och Niklas, nu heter tidningen "Vår Fågelvärld" tidigare "VÅR FÅGELVÄRLD" :-)

Förresten så upptäcker jag i dagens Göteborgs-Posten i Maria Domellöf-Wiks kloka och tänkvärda artikel om ”Herrar som bjuder in herrar”:

”../..visor inspirerade av Edith Piaf. Det blir en kultkväll i mitt tonåriga liv. En Stor Musikalisk Upplevelse../”.

Versaler igen alltså! Överallt finns de och jag känner mig som Kevin Bacon i filmen Hotet från underjorden (1990).

http://www.imdb.com/title/tt0100814/

2013-07-13 09:53:24


Niklas Aronsson     



Christer, du ÄR Kevin Bacon!

2013-07-13 11:03:19

 
Christer Fält     



tACK!

2013-07-13 11:42:56



Svara på
detta inlägg