FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Kattuggla i Kortedala?

Karin Sundén     



Jag bor i Kortedala, Göteborg och har länge funderat över ett läte på kvällar/nätter... Har en väldigt fågelintresserad mamma som bor i Örebro. Hon tror efter mina beskrivningar att det kan vara en kattuggla, men jag har letat och letat och det känns inte som om lätena stämmer... (Har aldrig prickat in ett besök så hon hört) ...dessutom vet jag hur "hoandet" låter och det har jag aldrig hört här. Lätet jag hör är som ett lite skrik, jämnt och fint och med jämna mellanrum. Nu inatt 00:15 (början av augusti) hördes det jättetydligt. Tror jag har hört det både sommar och höst, kanske vinter med. Är det någon som kan ha en aning om vad det är? Börjar bli riktigt nyfiken...

Med vänlig hälsning,
Karin Sundén

2013-08-03 00:36:55


Göran Karlsson     



Kattugglan har förutom hoandet ett läte som brukar beskrivas som "klävitt". Inte direkt något som liknar ett skrik, så det är nog ingen kattuggla du hör.

2013-08-03 21:17:55


Daniel Tingdahl     



har du möjlighet att spela in lätet (smartphone eller annat?) Inte helt säker på att det är en fågel, men det skulle kunna vara något som är värt att kolla upp! Eller ta med någon medobservatör / medhörare?

2013-08-07 21:01:09

 
Karin Sundén     



Bra idé, Daniel! Och Göran, som jag sa tror inte jag heller att det är en Kattuggla... :) Går det att ladda upp ljud här? Om jag nu lyckas fånga det! Det hördes väldigt tydligt i förrgår igen. Tror jag vet var det kommer ifrån lite mer exakt nu. Borde vara nån form av fågel...? Jag ska luska vidare!

2013-08-27 22:31:08



Svara på
detta inlägg