FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Rapphöna Toftekulla

Per Norberg     



Den 3/8 rapporterade jag att jag hade sett 1hona och 7 st 1K rapphönor.
Utan någon större erfarenhet av rapphöna så rapporterade jag ändå dessa som rapphöna pga kort stjärt och att inget annat som tydde på att det kunde vara fasan. Dessutom som det står i "boken" så följer de åkertegar, vägkanter mm. Det gör väl i o f s fasaner också när de är ute på promenad
Idag ser jag att Magnus Person som kanske har större hönserfarenhet än jag rapporterat fasan med motsvarande antal och med kommentar om en mycket kortstjärtad individ. Jag har tittat på bilder på rapporterade 1K fasan och rapphöna. I stort sett alla bilder på 1K fasan misstämmer med vad jag såg förutom en bild tagen av Bo LG Johansson den 4/9 2010. Med den bilden och dem jag såg i fält så skulle det kunna vara fasaner som jag såg.
En fågel var större än dem andra varför jag antog att det var honan. I övrigt såg hon nästan likadan ut som ungfåglarna vilket kanske utesluter rapphöna, Eller?
Eva Åkesson har också rapporterat rapphöna idag i Toftekulla. Eva är kanske mer säker på vad hon sett.
Tyvärr hade jag inte med mig kameran. Bilderna med mobilen blev bara suddiga och dessa slängdes.
Tillsvidare ändrar jag observationen till "osäker" även om jag känner mig ganska säker. Men det är som med golfspelet. Du måste vara 100 % säker på att bollen hamnade i vattnet för att få slå en ny boll vid vattenhindret. Och jag var säker ända tills Magnus Persson rapporterade fasaner ;-).

2013-08-06 23:53:32


Magnus Persson     



Hej Per!
Vid mitt besök vid Toftekulla hittade jag en fasanhona med sju ungar födosökande nära vildvuxna randen mellan två åkrar. Honan hade väldigt kort stjärt, vilket jag sett andra honor med kycklingar ha. Vet ej om det är en tillfällighet att just jag sett kortstjärtade honor med kycklingar eller om det har en funktion under/efter ruvning! Jag blev förundrad över en kortstjärtad fasanhona i Torslandaviken senast 2011, vilken hade lite roströda inslag och gav vid första anblicken en undring om det kunde vara en orrhona. Lite lurigt med korta obsar på hönsfågelhonor.
Min obs gjordes på nära håll med kikare och visade tydligt att det jag såg var fasan. Dock finns ju möjligheten att det finns fler hönsfåglar i området.

2013-08-07 16:35:27


Eva Åkesson     



Hej Magnus,
Bra att någon var och kolla upp rapphönerna. Var tveksam till obsen (såg inga tecken på att den vuxna honan skulle vara en rapphöna, men å andra sidan så jag ingen lång stjärt heller) men ryktes med av de varit rapporterade tidigare.
Försökte starta en diskussion på club300, men fega ur lite, tog bort inlägget. Summan av det hela är att jag måste börja lita mer på mig själv. Men frågan kvarstår, vågar man som någorlunda ny skådare gå emot en obs som är gjord av någon annan tidigare?

2013-08-07 20:24:00


Per Norberg     



Magnus,
Det verkar som du har viss erfarenhet av fasaner så troligtvis var det fasaner jag såg. Sannolikheten att det skulle uppehålla sig två identiska konstellationer av rapphöna och fasan på samma plats är väl högst osannolikt trots att osannolika ändå kan hända ...
På kvällen när jag kom hem såg jag att rapphöna i Göteborgsområdet de senaste åren var väldigt lite rapporterad och då borde jag kanske tänkt till lite. Men icke.

Eva, Jag har inga problem att någon går emot mina obsar. Dvs om det finns någon relevans i det motsagda. Så som t ex Magnus har gjort fastän lite inlindat.
Du får väl ta upp det i en tråd på club300 som du nämnde.


Jag kommer ta bort min rapport från svalan så att den inte finns med i någon statistik.




2013-08-07 22:45:43


Uno Unger     



En gång om året fäller fasanen sina långa stjärtpennor vid den normala ruggningen. Detta torde normalt ske sommartid efter häckningen och då lär fasanhönorna (och tupparna också förresten) se ganska kortstjärtade ut under några veckor. Det tar säkert minst 3 veckor för stjärtpennorna att växa ut till någotsånär normal längd.

Det är säkert inte första gången som fasanhönor tas för rapphönor i juli-augusti. De senaste fynden på Hisingen gjordes för 5 år sedan (undantag Torslandaviken 2010), men man kan möjligen tänka sig att markägare emellanåt låter utplantera rapphöns för jaktändamål.

2013-08-07 22:46:07


Per Norberg     



Hej Uno,
Tack för den kompletterande informationen. Det är inte lätt för oss noviser. När jag såg vad jag trodde var rapphönsen trodde jag dessutom att dessa var ganska vanligt förekommande på Hisingen med all dess jordbruksmark varför jag inte sms:ade ut dem. Och det var väl tur det ;-)
Hälsningar
Per N

2013-08-08 09:14:23

 
Eva Åkesson     



Hej Per,
I mitt inlägg menade jag min obs och diskussionen på GBG300 var mer riktat mot hur hjärnan fungerar i fågelsammanhang inte din obs. Se bara på sävsångaren som blev fältsångare på Getterön förra veckan. Samtidigt ville jag att någon skulle kolla upp min obs, som jag var osäker på. Vad är det som säger att det inte skulle finnas några rapphönor i Toftekulla i egentligen?
Jag stod ändå och konstatera! att vad (den större fågeln) " Det var en rapphöna att se konstig ut", försökte hitta något kännetecken för rapphöna men icke, men ändå var jag så inne på att det måste vara rapphöna, för de var ju rappoterade i detta området, reflekterade inte över att det kunde vara något annat. Bristande erfarenhet? eller hjärnan vill se rapphöna? eller följer man bara strömmen? Ber om ursäkt för smslarmet.
Nästa gång skall jag tänka till! fast det kanske är att lova för mycket, misstag måste man väl få göra.
Väl hemma börja hjärna fungera igen: Om jag blev satt inför rätta :-) RRK Göteborg skulle jag kunna säga att jag sett rapphöna? Svar Nej, Vad var det då jag såg, jo 8 spräckliga hönor varav en var större än de andra ute på ett fält.

Men hade ändå ett litet hopp om rapphöna. Så Magnus kunde det inte varit rapphöna du hitta istället för fasaner.

2013-08-08 12:10:24



Svara på
detta inlägg