FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kafferseglare

Christer Fält     



Med tanke på det häpnadsväckande fyndet av kafferseglare vid Stenshuvud i Skåne den 27 oktober så vill jag ställa en fråga. Skälet till min fråga är ett stort och personligt intresse för språkvetenskap.

I Sydafrika har många vita människor genom historien använt ordet ”kaffer” i nedsättande och diskriminerande syfte mot ursprungsbefolkningens religion och hudfärg. Vilken etymologi har ordet kaffer hos kafferseglaren?

Tacksam för svar.

2013-10-28 11:37:28


Fredrik Kronhamn     



Nä det låter ju väldigt unket men låg väl nära det latinska namnet. Arten beskrevs av tysken Martin Lichtenstein 1823. Ordet kaffer har en ganska invecklad etymologi:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/112/210.html

Till yttermera visso finns det en nordlig underart (streubelii) jämte nominatformen a.c. caffer.

2013-10-28 15:10:05


Magnus Rahm     



Så här skrev Erling Jirle i Vår Skådarvärld på Facebook igår:
"I Taxonomikommittén håller vi på och reviderar listan på alla världens arter på svenska. Vi har delat upp det så vi har cirka 2000 arter per man, och jag har bl.a. seglarna. Men det ålderdomliga kolonialt rasistiska namnet kaffer- bör bytas ut mot ett mer lämpligt. Vitgump- är alltför oprecist, det finns flera andra arter med vit gump. Ett förslag som kommit in är nomadseglare. Fler förslag emottages gärna, skriv gärna till tk@sofnet.org, eller här på VS."

2013-10-28 16:27:47


Christer Fält     



Tack Fredrik och Magnus, att litet visdom från Facebook skulle nå fram till oss som inte är med där känns gott på något vis!

Jag blir nyfiken på hur Taxonomikommittén kommer att hantera ordet ”lapp”, åtskilligt historiskt mörker tornar upp sig på lappsparv, lappmes och lappuggla.


2013-10-28 17:01:12


Markus Lagerqvist     



Christer!

Intressanta frågor, vi håller på att arbeta igenom listan för att kunna gå ut med en slutlig version 2014. Som du säger så finns det flera namn som kan upplevas som mer eller mindre stötande. Det blir en gränsdragning.

Ingen är ännu skrivet i sten, men jag kan nog ändå med rätt stor säkerhet säga att vi inte kommer att göra några rekommendationer att ändra arter med förleden "lapp-" eller "eskimo-". Fr.a. "lapp-" förekommer ju i många sammanhäng (Lappland, Laponia etc.) och tror få upplever de här namnen som stötande.

Däremot är t.ex. "kaffer-", "neger-" och "zigenar-" mer aktuella att revidera.

Du är mycket välkommen att komma in med synpunkter, förslag eller motargument!

2013-10-29 14:58:10


Markus Lagerqvist     



Eskimå ska det så klart vara!

2013-10-29 14:59:06


Niklas Aronsson     



Markus: Det som är intressant är väl om samerna upplever det som negativt laddat, stötande eller inte, och inte en majoritet? Jag tror annars inte heller tiden är mogen för att lämna lapp-förleden. Tror inte, helt säker är jag inte här, att samerna själva ens kräver det. Däremot tror jag denna fråga kommer att bli het inom en inte alltför avlägsen framtid. Samerna blir allt tydligare med att driva självständighet i olika frågor och på kort tid har ordet lapp blivit negativt laddat. Så sent som på 1970-talet skrev en samisk etablerad författare fyra böcker med ordet lapp i titeln skriver Språkrådet på sin hemsida.

2013-10-29 16:54:31

 
Niklas Aronsson     



För övrigt: Visst är det häpnadsväckande, men två fynd i Norge och ett i Finland visar att det trots allt inte är dvärgsångarnivå på arten i fråga (som någon påstod någonstans)

2013-10-29 16:57:37



Svara på
detta inlägg