FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Larmsystem för småkryp

Karin Magnander     



Hej!

På förekommen anledningen har jag startat ett separat larmsystem för småkryp i Göteborg med omnejd i larmsystemet LineBand. Appen finns att ladda ner gratis till både Android och iOS och heter Band.

Fördelarna gentemot ett SMS-baserat system är många.

-Det går att tysta utan att man för den delen måste missa sina privata eller arbetsrelaterade sms.

-Appen hämtar positionen för den larmande telefonen och bifogar gps-koordinat samt karta om man så önskar. Nålen går att justera till exakt position.

-Det är enkelt att bifoga bild.

-Det finns en chatfunktion där du kan skicka privata meddelande till t.ex en larmare.

-Det går att välja om man vill ha notifikationer på bara larm, larm och följande kommentarer, larm och bara kommentarer där man själv är inkluderad.

-Det går att kommentera ett larm med frågor eller uppföljande information som: Var parkerar man bäst för att se rallbeckasinen? Den blåvita skogssångaren ses nu fint i dungarna precis söder om backsvalekolonin. Tofsbivråken går nu sakta mot norr över Lagmansholmen. Är murkryparen sedd idag?

Oj, det var ju småkryp det gällde. Men fundera också över om inte detta kan vara ett bättre alternativ för fågellarmen... ;)

Hur som helst så kommer här en inbjudan till LineBand-gruppen.

You're invited to [GbgSmåkryp] BAND. http://band.us/n/FxIHlOgF

I början får man ha lite överseende med att man får notifikationer när nya personer ansluter till systemet. Jag vet inte om det går att få bort detta.

Jag kan tillägga här också att GbgSmåkryp startades efter att önskemål framkommit på Facebook om att låta vårt befintliga sms-larmsystem gälla fåglar och endast fåglar.

Hoppas att många ansluter sig och att vi kan öka intresset för allt annat smått som rör sig där ute.

Trevlig Valborg!

Hälsningar Karin

2014-04-30 15:34:13


Karin Magnander     



Jag kan ju tillägga också att det krävs en smartphone för detta och att länken med fördel används i en browser på just en sådan.

2014-04-30 15:37:23


Mats Hulander     



Hej!
Bra initiativ!
Skulle du kunna skicka en ny invite för den tidigare verkar ha inaktiverats.
Tack!
Med vänlig hälsning,
Mats

2014-07-14 21:19:12


Karin Magnander     



Här kommer den!

You're invited to [GbgSmåkryp] BAND.http://band.us/n/xcqJarNg (Valid for 30 days)

2014-07-15 11:50:11

 
Mats Hulander     



Hurra!
/Mats

2014-07-15 16:06:36



Svara på
detta inlägg