FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Medelhavstrut ???

L. Stefan Andersson     



Sitter först på Näset och ser en "skum" skarv på ett skär långt borta i väster. Tar mig till Stegerholmen för att komma närmare objektet där jag konstaterar att skarven är en storskarv. Spanar en stund i omgivningarna på bl.a en gravandshona och tre salskrakar vid Lilla Sågsholmen.
Då ser jag två gråtrutar som fightas om en blåmussla och upptäcker till min förvåning att den ena truten har gula ben!

I en dryg timme stirrar jag på truten och jämför med de tre gråtrutar som också håller till vid ön. Förutom benfärgen som är i det närmaste som näbbfärgen försöker jag med ett öga i Fågelguiden inhämta övriga karaktärer. Jag kan tyvärr inte med säkerhet spika något av följande: mer svart på de yttre handpennorna med mindre vitt på vingspetsen eller större röd näbbfläck och något mörkare mantel ( även om jag inbillade mig att den var en halv nyans mörkare ).
Det enda jag var säker på var de gula benen och att fågeln syntes vara något klenare än de andra gråtrutarna.

Efter påringning av Uno Unger som förklarade dilemmat med gulfotade gråtrutar gjorde jag en justering i Svalan till osäker och hoppas fler imorgon med Uno kan besöka lokalen för en ev. korrekt bestämning. Själv måste man ju in i grottekvarnen som vanligt..... :-(



2005-03-13 21:58:55


L. Stefan Andersson     



Har varit inne på Club 300 bildgalleri samt Stefan Johanssons digiscoping.se och tittat på de bilder som där finns på medelhavstrutar och jag blir då inte värst klokare.

Vad göra om inte boka in sig på en restresa till någon trutrik plats i eller vid "Medelhavspölen" eller vart man ska ta vägen för att glo sig fördärvad på dessa fjäderfän.....

2005-03-13 22:32:44


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Ja, trutarna är ju verkligen luriga och vissa, tror jag, är helt omöjliga att avgöra säkert. Jag kan väl även passa på att flagga för en gulfotad gråtrut som setts vid två tillfällen under vintern vid Klippan samt vid Älvsnabbenhållplatsen O om Sjömagasinet. Må väl!

2005-03-14 08:49:06


Magnus Unger     



Och man får ju inte glömma den gulfotade som ofta håller till vid stenen utanför vindskyddet på Hönö, den har ropats ut ett antal gånger med hetsiga röster som en gulfotad trut.

2005-03-14 09:02:51


Christer Fält     



Go fm L.Stefan Andersson!

Trutar kan eller snarare är kniviga, men mantelfärgen som du nämner känns spännande. Vidare kunde du uppfatta ifall fläcken på näbben "blödde över" på övre näbbhalvan?
Det är en drös med karaktärer som skall stämma på en adult medelhavstrut. Kolla in denna bild, i mitt tycke en bra bild!!

http://www.microbirding.se/simrishamn/bild.asp?id=61

Du kan också nå bilden genom att gå in på microbirding.se och klicka vidare på länken "Simrishamn".

/Mvh

2005-03-14 10:04:19


Björn Dellming     



"Den" gulfotade vid Hönö har åtminstone 3 likadana bröder, såvida jag inte är skelögd i kvadrat. Har sett dem sitta brevid varandra ett par gånger...

Tack vare detta har jag slutat leta efter adulta medelhavstrutar. Ungfåglarna är lättare att bestämma, och de i sin tur kan ju vara riktigt kniviga också.

2005-03-14 10:06:09


Christer Fält     



Go fm!

Till skillnad från Björn letar jag efter adulta medelhavstrutar, de går enkelt att bestämma om man är metodisk och inte slarvar. Vissa individer förblir dock obestämda, och det är inget nederlag utan snarare god ornitologi - allt går inte att bestämma i fält!!

Vidare L. Stefan Andersson. Ett länktips, gå in på "www.skof.se" och klicka på David Erterius "Trutskola". Den grabben vet vad han talar om!! Själv har jag skrivit ut det hela och bundit in det med en svart pärm, har ofta med mig den i fält.

/Mvh

2005-03-14 12:01:40


Uno Unger     



Jag var på plats vid Stegelholmen en timma fram till mitt på dagen. Ett par med normalt färgade ben stod en stund på ön, men den gulfotade lyste med sin frånvaro. Jag kommer att hålla ett öga på lokalen till och från framöver, så får vi se om den gulfotade dyker upp igen.

Upplysningsvis kan även jag nämna en gulfotat men i övrigt normal gråtrut som under några år höll revir i hjorthagen i Slottsskogen, men i år har jag inte sett den.

2005-03-15 03:08:07


Christer Fält     



Go fm!

Hade varit kul om en adult medelhavstrut upptäcktes i Gbg-området!! För egen del på grund av jag aldrig sett en sådan i Sverige, har blott sett ungfåglar.

Så ni trutdiggare rapportera på Svalan, C3:larma, ring och tipsa även om det blir fel i artbestämningen i slutändan.

/Mvh

2005-03-15 09:30:16


Björn Dellming     



Verkar som om de adulta är mer frekventa i södra Sverige. Halland har väl haft en del fynd av adulta? Inte för att jag kunnat se på bilderna att det varit en medelhavstrut istället för en gulfotad gråtrut som de på Kråkudden, men jag har ju NADA erfarenhet av adulta som sagt.

Vad säger ni hallänningar som sett dem? Hur har ni artat dem?

2005-03-15 11:17:54


L. Stefan Andersson     



Tack Christer för tipset om"www.skof.se!

Väl där kan man göra en sökning på medelhavstrut och på flera alternativ som kommer upp se på "Ad medelhavstrut februari 2005". Där finner man fina bilder och "matnyttig" text av David Erterius.

På det exemplar som höll till i Simrishamns fiskehamn syns flera av de karaktärer som jag efterlyste i mitt inledningsinlägg. Bl.a mer svart och mindre vitt på vingspetsarna och större röd näbbfläck. Huruvida manteln är aningen mörkare kan kanske vara mer svårbedömt.
Annat användbart är bl.a små vita handpennefläckar - dessutom fem synliga utanför tertialerna (hos gråtrut för det mesta fyra), jämntjock näbb som sluttar ganska brant i spetsen samt tydligare röd orbitalring mm.

Jag såg "min gulfot" på 250-300 m avstånd och undrar lite hur nära man bör vara för att se "finstilta" karaktärer. Dessutom är min Optolyth-tub "bara" utrustad med ett 30x vidvinkelokular. Dags att börja bearbeta jultomten för en framtida uppdatering av utrustning gärna med ett digiscoping-paket därtill ;).

Men mer intressant med bilderna från Simrishamn är att också en lätt gulfotad gråtrut figurerar ovanför medelhavstruten! (en sk omissus dvs en variant) Den individ jag såg hade klarare gul färg på benen men som David Erterius säger "Viktigt som alltid är att kontrollera flera karaktärer och inte enbart gå på benfärgen!"

Och med den slutklämmen börjar jag nog luta åt att jag förmodligen sett en sådan gulbent omissus till gråtrut.

Mvh: Stefan Andersson

2005-03-15 17:01:21


Johan Svedholm     



Uno nämner att en gulfotad gråtrut tidigare hållit till i Slottsskogen. Kanske var det denna individ som idag stod på isen i Fågeldammen. En såvitt jag kunde se (jag hade lite bråttom) i övrigt fullt normal gråtrut.
De flesta av dessa gulfotade gråtrutar tros väl ha nordostligt ursprung, även om enstaka individer lär förekomma även i västliga populationer av gråtrut. Själv såg jag för övrigt en på Themsens strand i London då jag var där för ett par månader sedan.

2005-03-17 17:56:53

 
Linus Westlund     



hejsan!

Idag (17 april) såg jag en trut i Lysekils södra hamn. Den var mycket oskygg och vi stog som närmast 2 meter ifrån den. Ja lade då märke till dom gula benen! Den sökte sig inte till dom andra gråtrutarna som låg lite längre bort mot nakenbadet.
Tänkte på Gulfotad trut men när jag läst lite här så kanske det var en gulfotad gråtrut...om någon bor kring Lysekil som vet lite mer än jag som fortfarande är ung och orutinerad så kan man ta en titt efter den, den verkar gilla läget kring Carl Wilhelmsson färjan.

2007-04-17 19:00:39



Svara på
detta inlägg